Raparperi, Rheum

Kakkaa olen antanut n.viikko sitten ja annostuksen mukaanVarsia en ole tutkiskellut,joten täytyy käydä tarkistamassa...Hitsi kun tekis mieli raparperi kiisseliä!!

Meillä kasvaa jättiläisraparperi, kesällä naisen käsivarren kokoiset lehtiruodit ja lehdet 1/4 neliötä. Silti ovat nyt matalia, kylmät yöt...

Eiköhän se Lurun raparperi sieltä vielä pompsahda silmän isku

Luru, kun kymmenen vuotta sitten muutin omakotitaloon niin raparperit kasvoivat siellä tiukan nurmikon keskellä ja juuri tuollaisena kun sinullakin, varret kai kymmenen senttiä pitkiä. Seuraavana kesänä siirsin raparperit muhevaan multaan, mutta ei siinä tilanne tuntunut paranevan yhtään. Vuosi siirrosta raparperit kasvoivat iloisesti normaalin pituiseksi, ilmeisesti vain eivät heti sopeutuneet, meni se yksi kesä siinä.

HipheiNyt ovat jo hiukan kasvaneet,varmaan sateen ansiosta,joten kai mulla vielä toivoa on raparperikiisselistä!Lehdissä ja varsissa ei näkynyt nakertelujen merkkejä,joten sekin kai hyvää ennakoiva

Nurmiyökkösen toukat aiheuttavat tuhojaan vasta myöhemmin kesällä. Ainakaan meillä ne eivät ole koskaan varhaissatoon vaikuttaneet.

Ai ne on nurmiyökkösiä jotka tekevät niitä ilkeitä limaisia reikiä raparperiin sitten myöhemmin kesällä? Eipä mennyt tämäkään päivä hukkaan kun oppi jotain uutta.

Raparperia käytän myös aivan koristekasvina, sillä se on tälläisellä isolla homiskatontilla tarpeeksi suuri persoona olemaan jollain joutonurkalla rajaajana ja somisteena. Niiden anna kukkia. On aika mukavan näköinen sellainen raparperiaidanne ojanpielessä.

Muutimme viime joulukuussa rivitaloon ja ilokseni huomasin, että pihalla kasvaa raparperia. Varret ovat nyt n. 20 cm pitkiä, saako ne jo ottaa syötäväksi?

Jostakin luin että parempi kiertää irti kuin leikata, onko totta? Paljonko vartta pitää jäädä maahan jotta uusi lähtee kasvamaan?

Otat pikkuhiljaa varsia (ei kaikkia kerralla), aika juuresta kiinni ja vedät niin se lähtee hyvin. Kun siitä ottaa käyttöön varsia koko kesän ajan, niin ei ne pääse muuttumaan puumaiseksi.

Kiitos kurpitsa!
On ihanaa päästä kuokkimaan ja ihastelemaan pihaa kerrostaloasumisen jälkeen. Tosin ehdin jo menettää hermoni viime sunnuntaina rikkaruohoihin, mutta niihin kuulemma saakin mennä hermot :slight_smile:

Pitää aina välillä pyytää naapuria katsomaan, että mitäs tuo ja tuo kasvi on, kun itse ei tiedä… kaupunkilainen muuttaa maalle :). Mutta on se ihanaa, nähdä nuo tulppaanit ja narssissit kukassa ja saada omaa raparperia.

Tein eilen ensimmäisen raparperikiisselin. Värkkiä olisi ollut jo aiemminkin muttei inspiraatiota. Kun nyin raparperia löysin mahtavan kokoisia nuppuja jo. Pätkin niitä sitä mukaa kuin näkyville tuli.

Miksi raparperi pitääkään kuoria? Kuorin sen aina automaattisesti sillä tätivainaa on niin opettanut, mutta syytä en muista. Olisko siinä jotain myrkkyä?

Mutta oli se raparperi tolkuttoman hyvää raakana ja sitten kiisselissä. Meillä oli kolea sateinen ilta ja miehet pihahommissa - iso kattilallinen lämmintä kiisseliä hävisi saman tien. Mutta sain minäkin, kun otin ekana.

En ole koskaan kuorinut raparpereja, ei siihen ole mitään tarvetta. Ehkä korkeintaan loppukesän vanhat sitkeät varret. Helpomalla pääsee...

Olen yrittänyt siirtää raparperimaatamme toiseen paikkaan parin vuoden ajan. Uudet siirrokkaat kasvavat hyvin, ja vanhat yksilöt ovat innostuneet jakamisesta. Meillä on nyt siis kaksi raparperimaata... Kaivinkonekohan täytyy kutsua avuksi? Raparperit ovat niin sympaattisia, etten raaski millään niitä kattaa saatikka myrkyttää.

Saa hakea ilmaiseksi!

Kaisaliisa, tee niistä tuulensuoja-aitaa jonnekkin, niin minä tein kun raparperia oli jo liikaa...isäntä siirsi juurakot traktorikaivurilla.

En miekään kuori raparperia. Toissapäivänä leivoin kevään ensimäisen piirakan ja juuri vedän siitä viimistä palaa:)

Jotain sellaista täytyykin tehdä. Harmi kun ei älyttyy kaivaa silloin kokonaan ylös, kun kaivuroitiin pihaa muuten. Tosin kohta on tulossa viemäröinti, joten sotkua on taas tulossa.

Ja tuulta meilläkin riittää.

Kyllä raparperipiirakka taas maistuikin hyvälle pitkän tauon jälkeen. Kauniimman näköisiä olen kyllä aiemmin tehnyt, mutta tämä olikin vasta harjoituskappale tänä keväänä.

Kun teette raparperimehua tai kiisseliä, kuoritteko raparperit. On tosi työlästä ja jostain olen lukenut, että kevään ensimmäisiä raparpereja ei tarvitsisi kuoria.

Minä kiisseliin yleensä kuorin, mehuun en oikeastaan koskaan, piiraisiin vaihtelevalla menestyksellä.

Marjakoo:pliide, et jaksais laittaa piirakka-reseptiä kun alkoi suupielistä sylki valumaan pelkästä ajatuksesta

Täällä on ruoallekin ketju: Reseptinurkka