Raparperi, Rheum

Ensimmäiset raparperin lehdet puskee itseään ylös. Ihan kohta pääsee tuoreen raparperin kimppuun. Hih-hei!!!naurua Mehu ehtikin jo loppumaan.

Pahastuuko raparperi siirrosta? Milloin olisi paras aika siirtää se?

Raparperi kestää siirron hyvin ja jos pääsee parempaan paikkaan jopa innostuu siitä. Heti roudan sulattua siirto kannattaa tehdä ja puskan voi myös jakaa jos on tarvis usiammalle.

Sillon sitten iiiisot juuret.

Jihaa meiltäkin sitten löytyi raparperia... ensin löysin kukkapenkin heinikosta ja nyt tämä.

talvella muutettiin vanhaan kouluun ja kaikkea sitä löytyykin piha piiristä.

Kuinkas tuon raparperin lisääminen muuten onnistuu? Jakamalla? Siemenistä?

Luin jostakin, että siihen pitäisi syksyllä jättää muutama lehti, jotta sato olisi parempi seuraavana vuonna. Pitääkö tuo paikkaansa?

Voikos raparperin nuorentaa? Pihassa on yksi raparperinrotisko, joka ei tuota enää kovinkaan paksuja oksia, ohuita vain, vaikka on yritetty kastella hyvin ja lannoittaakin välillä. Jos kaivaisi sen ylös, jakaisi ja siirtäisi eri paikkaan, ehkei paikka olekaan sopiva. Tai sitten on juuri vesisuonen päällä...

Tämän näköinen oli raparperi sunnuntai-iltana. Tämä on näistä tähänastisista isoin mukula. Sekin on silti pienempi kuin viime vuotisetsurullinen

Jos raparperi ei kasva hyvin, se kannattaa jakaa ja siirtää parempaan paikkaan (tai laittaa uutta multaa ja kompostia juurelle). Jakamisen voi tehdä keväällä tai syksyllä - kesälläkin onnistuu, jos on pakko, kunhan muistaa kastella.

Raparperista ei kannata käyttää kaikkia lehtiä. Lehtien avulla se yhteyttää ja valmistaa ravintoa juurakkoonsa seuraavan kauden kasvua varten. Kun jakaa raparperin, saa riittävästi kasvustoa sekä syötäväksi että maahan jätettäväksi.

Raparperi tykkää kosteahkosta ja syvämultaisesta paikasta. Itse käytän juurella eloperäistä katetta.

Kevään ensimäinen raparperikiiseli kiehumassa. On se aina niin juhlavaa:)

Minä siirtelin toissa viikonloppuna yhtä raparperipensaan jako-osaa toiseen paikkaan. Eilen kävin sitä katsomassa ja minusta näytti siltä, että siihen olisi tullut paljon enempi niitä "silmuja" kuin mitä siirrettäessä oli. Sanokaa, että tuo on näköharha, eihän se nyt  voi viikossa lisääntyä?

Kyllä ne raparperit meillä ihan hyvin kasvaa, niitä vaan on liian vähän, koska mehuihin, hilloihin, keittoihin ja piiraisiin uppoaa helposti tolkuton määrä. Ja kun pitäisi vähän riittää sukulaisillekin. Viime keväänä ne isoimmat nuppuset/silmut olivat tähän aikaan semmoisia 15 senttiä halkaisijaltaan, nyt ne isoimmat ovat vain tuommoisia 6-7 senttisiä. Luultavasti tuo, että ei saa kerätä kaikkia lehtiä on se mikä on tämänvuoden heikot satonäkymät aiheuttanut... Melko kaljuksi se viime kesänä pari kertaa kynittiin.

nopeesti ne kasvaa ja viikossa paljon! laiton tuulilasinpesunestepöntöstä leikatun akvaarion raparperin päälle ja jopas oli kasvanut ja heittänyt purtilon tiehensä. kyllä kiisselin saisi mutten millään vielä raaski kun on niiiinniin nätti!.

Mä olen huolissani mun raparpereista...Ne ei kasva ollenkaan.Maan pinnalla vain lehdet eikä varsia tule ollenkaan.Sama homma viimevuonna...Kasvoivat ennen koivun juurella ja siirsin syvään uuteen multaa ja mitään ei silti tapahdu..Onko olemassa jotain koristeraparperia joka ei kasva korkeutta?

Jospa sillä on vaan jano?

Raparperi ei pidä siirtämisestä. Siksi se voi mököttää kauankin, jos paikkaa on vaihdettu. Odota vaan kärsivällisesti. Kyllä se siitä, Luru.

Minäkin kastelisin mököttävää raparperia ainakin yhden kastelukannullisen verran ja käskisin kasvaa. Ei saa mököttää jos on raparperiksi ruvennut.

Onpa erikoista, Luru. Yleensä raparperia on vaikea estää kasvamasta. Ehkä se vihottelee siirtämisestä - ethän istuttanut sitä liian syvään (verrattuna aiempaan syvyyteen)? Raparperi tykkää kasvaa pienellä kummulla.

Kannttaa kattaa juuristoalue eloperäisellä aineksella ja muistaa kastella. Komposti tai lanta olisivat hyväksi.

Juu kastelut olen ja tälläkin hetkellä vettä tulee kuin aisaa...Pienellä kummulla on,että jos se on sitten vaan ottanu nokkiinsa siitä siirtämisestä...Tarttee kattella ja jutella mukavia

Jospa yökkösen toukat ovat löytäneet Lurun raparperin, nakertavat reikää juurakkoon (tai varressahan ne reiät ovat), joku hätä kuitenkin. Jos ei ole jano, onko kakka, siis kanan kuitenkin muistettu antaa? Ei paljon mutta silleen ohjeen mukaan, multaan sotkettuna? (röyhtäyttää ei kuiteskaan tarvitse - ei ehkä tekisi pahaa, jos muu ei auta)

En minä usko, että raparperia pystyy liian syvään istuttamaan. Minähän löysin kerran kompostin pohjalta pitkävartiset raparperit, jotka olivat matkustamassa päivänvaloon, kun olin tehnyt kuolleeksi luulemani raparperin päälle kompostikasan.

Koristeraparperin lehdet ovat terävämpisärmäiset kuin syötävän raparperin.