Poppiuksen soikkoratamo on sitten Kurpitsalta saamani jälkeläinen Ison mättään kyljestä riskillä nyhtäisin ja hyvä, omajuurinen yksilöhän siitä irtautui!
Ai että ihan paahteeseen... Nyt tuli ongelma. Nimittäin tupaten täysi penkki. Yksi pieni aukko on mutta siihen meinasin ängetä ruukkukaulukseen hopeamarunan...
Minulla soikkoratamo tykkää ainakin olla puolivarjossa. Sen kauniin vaaleanpunaiset kukatkin tarvitsevat sitten taustan.
Eihän sitten mitää hätää, olen vaan ajatellut kun on paahteisten vallien kasvi.
Ihanan näköinen se on kyllä! Kun vaan saisin sen kunnolla viihtymään. Missään ei oikein varsinaisesti sanota, että millaiseen paikkaan se puutarhassa sopii.
Joskus jos jollain on liika tätä kasvia niin olen käsi ojossa.
Laitanko?
jos vaikka, mutta mitä tilalle ?
Kurpitsa, onko sulla Sonata (fuchsia)? sellainen olisi lähtövalmiina jos kelpaa.
Fanitan myös, kivat lehdet ja komea kukinto, jossa hassusti hapsia.
Minäkin vaalin täällä “Kurpitsan kantaa”. Ketjukirjeestä siemenet, syyskylvetty ja nyt toista kesää kukkivat.
Minulla ovat hyvässä savimaassa, rinteessä ja puoliauringossa.
Purppuraratamo Plantago major "Rubrifolia" on jollain tavoin herkän kaunis.
Ei leviä yhtään jos nyppii kukkineet kukkavanat pois.
Hieno... en ole koskaan nähnyt livenä , pitää tuokin taas laittaa hankintalistalle ja suurennella kukkamaata .
Kurpitsa, säilyykö nuo lehdet koko kesän punertavina ?
Jos oikein muistan niin säilyy.
satues, keräänkö siemenet?
Uusi tuttavuus, aika hieno, varsinkin tuo purppurainen.
Pitää vaan varoa näyttämästä kuvaa nurmikon piharatamoille
Merlin, otan mielelläni vastaan siemeniä , joko ne ovat kypsiä ? Kurpitsa, hyvä juttu että lehdet säilyy noin kauniina.
Vihreitä ovat vielä, jokin aika pitää vielä odotella. Varaan sinulle niitä. Sitten tietty on se riski, että soikko- tai maatiaisratamon kanssa on pölyttynyt, joten taimettumisen jälkeen kannattaa valita punaisimmat.
Kirjavalehtinen ratamo on eilisiä hankintoja.