Mulla oli tuota pussillinen kylvettynä, muttei ensimmäistäkään tainta ole näkynyt. Kuten ei myöskään ruusuratamoa vaimikäseoli.
Joku söi meidänkin ratamot. Siis ne muut kuin piha-sellaiset. Kahtena viime vuotena olen yrittänyt sinne elvyttää niin heinä- kuin punalehtistä ratamoa - edelleen tuloksetta. Eikä näy soikkoratamoakaan enää.
Ei minullakaan itäneet ne siulta saadut rusettiratamonsiemenet. Ei aina voi onnistua. Katsotaan itääkö tuon siemenet.
Tuon ei olisi ollenkaan haitaksi levitä toisin kuin maatiaserkkunsa. Ratamothan ovat varsin viehättäviä, en ole tiennytkään, että niitä on monia eri puutarhalajeja. Mitkä ovat tuon kirjavalehtisen kasvuolosuhteet.
Ei mitään tietoa.
Kylmäkäsittelyyn olen soikkoratamon siemenet aina laittanut. Ei siitä ainakaan haittaa ole ollut. Itävät hyvin.
Minulla jäi syksyltä kuistille jäätymään punaisen ruukun pohjalle soikkoratamon siemeniä! Kylmäkäsittely siis puree.
Rusettiratamosta kysyn tässä soikkoratamon otsakkeen alla. Tilasin rusettiratamon siemeniä Hyötykasvuyhdistyksestä ja sen kylvöohjeessa sanotaan: esikasvatus huhtikuun alussa tai avomaakylvö aikaisin keväällä tai syyskylvö (kylmäkäsittely!).Siemenet pieniä. Itää hyvin valossa 20-25 asteessa n 10 vrk:ssa. Kahden viikon kylmäkäsittely parantaa itävyyttä.
Mietin tuota ohjetta ja jotenkin se oli minuta ristiriitainen. Laitoin siis siemeniä nyt multaan, peittämättä. Sisälle jätin taimihyllykön ylätasolle missä lämpimintä. Jos eivät siinä idä, niin kiikutan sitten kasvihuoneeseen saamaan kylmää (vaikkei parin viikon päästä enää ole kylmää vaan kevät!). Miten teidän muiden rusettiratamon kylvökokeilut?
Viime keväänä laitoin kylmäkäsittelyyn, muttei kukaan itänyt.
Kylmässä ovat parhaillaan, siemenet Isoäidin kasveilta.
Kurpitsalta saamani soikkoratamo kasvatti niin hyvän mättään, että jaoin sen kahdeksaan osaan, jotka istutin uuteen itäseinän penkkiin reunuskasveiksi. Tykkään tästä kasvista jostain syystä kovasti, johtuneeko häivähtävän vaaleanpunaisesta kukkatähkästä (Jonka arvoa toivottavasti tuo linnunpee lehdellä ei laske)
Tämäkin on ratamo, vaikken tarkempaa nimeä tällekään tiedä.
Ratamot rehottaa Niin paljon kun olenkin ehtinyt moittimaan viime kesäistä "multa"ostostamme, jossa tuntuu, että mikään kasvi ei oikein tosissaan viihdy, niin jopas löytyi laji, joka viihtyy. Soikkoratamot ovat tämän kevään pieniä jakotaimia, mutta uhkaavat jäädä purppuraisen serkkunsa jalkoihin.
Nyt tuosta aiemmasta viestistäni huomasin, että soikkoratamon kukintahan kestää ainakin yli kuukauden. Ovat nimittäin yhä pullein kukin tuolla iltatuulessa heilumassa ikkunan alla :}
Minun soikkoratamoni kukki toukokuun lopulta lähtien ja lopetti jossain välissä, nyt siinä on taas kukkia ja nuppuja.
Kurpitsan ohje oli, että kukkineet varret poistetaan, niin jaksaa kukkia koko kesän. Samoin Kurpitsan jossain kuvassa lehdet olivat pystyssä, mulla ne remottavat paremminkin pitkin maata ruusukkeena. Samaa kantaa kuitenkin;-)
Täällä on kukkinut koko kesän. Olen antanut vasta syksyllä muutaman kukkavarren kehittää siemeniä, mutta muuten yritän kukkineet napsia pois.
Koska ne siemenet on keräyskypsiä ja ovatko ne niitä haituvia vai ovatko ne niissä tähkissä? Entä koska ne kylvetään?(yksi tyhmä kysyy enemmän kuin kymmenen viisasta ehtii vastata
Silloin kun tähkät näyttävät ruskeilta ja siemenet irtoavat helposti. Voi ripotella vaikka suoraan maahan tai kylvää keväällä kun muutkin perennat.
Tällainen tänään. Vähän on lehdet syödyn näköisiä:/