Ratamo, Plantago

MoonRiveriltä sain puurajan taimenvaihdossa soikkoratamoa. Kiitokset vielä. En vain hoksannut kysellä, mistä se tuo s.ratamo tykkää ja täällä on hiukan poikkeavia tietoja. Mutta totesin, että mun valkoinen varjonpenkki on sille omiaan. Kattoin Riikosen kirjasta ohjeet: varjoinen tai puolivarjoinen, kalkittu, ravinteinen hiekkamulta. Jess!

Menee siis missä vaan, kun miulla on paahteinen, vähäravinteinen savimaa:D

Ja täällä se kasvaa paahteessa vähäravinteisessa hiekkamaassa. Ei ole kyllä kovin iso puska.

No se on sitten varmaankin ihan sama, eli aina vain parempi puutarhurin kannalta.

Kurpalle terkkuja

Ompa hän jo rehevä! Hyvin hoidettu:)

Rusettiratamo, kuvattu reissussa. Ihastuin tähän kovasti! Voiskos tämän ketjun otsikon muuttaa pelkäksi ratamoksi?

En ole miekään tuota onnistunut vielä hankkimaan, taitaa siemenestä lähteä tosi huonosti, toisin kun muut ratamot.

Kylvin, mutta ei itänyt - pöh. Toki jos hankalan maineessa niin ei harmita niin paljon…

Mahtavat rusettiratamot oli Tommolan tilalla, viimeksi kun kävin. Melkein teki mieli ostaa purkillinen, mutta niin oli paljon muutakin ihanaa, että ratamot jäi. :slight_smile:

Variegata ratamo, terkut Satuesille!

Plantago camtshatica

Soikkoratamo, terkut Kurpalle!

Purppuraratamo, terkut Kurpalle.

Mitenkäs RitvaL:n purppuraratamo on noin vihreä? Omani on aivan viininpunainen.

Mun purppuraratamo on tänä kesänä vihreämpi kuin viime kesänä. Olen miettinyt, että taantuuko väri jotenkin. Kokokin on piirun verran pienmpi, viime kesänä lehdet rehottivat jättikokoisina.

Muutin tuon otsakkeen yleisemmäksi (ent. soikkoratamo), täällähän on keskustelua jo käytykin kaikista ratamoista sulassa sovussa :slight_smile:

Luulen että paahteinen keli vaikuttaa väriin?

Purppuraratamo. Eipä varmaan paahteisempaa paikkaa löydy kuin missä tämä kasvaa. Siementaimista näkyy osasta tulevan tosi purppuraisia, osa tavallisia ja osa siltä ja väliltä.

Mikä-lie-ratamo. Lehtiruusuke oli viime vuonna ihan maanmyötäinen littana. Lehtien muoto ei mielestäni täsmää soikkoratamoonkaan.