Sama edelleenkin
Mun soikkoratamoni kituu…ei kai tykkää asua kuusten kyljessä…onkos vinkkejä mistä soikkoratamo tykkää, käsittääkseni se kuitenkin on aika vaatimaton asukki…asustaa mulla mökilläni merikarvialla…oiskos ll tai lll vyöhykettä?
Paahteessa huonossa paikassa on miulla. Se on luonnossa vallien kasvi, eli ei vaadi paljoa, mutta kuusien alla ei taida saada mitään.
Onko teidän ratamot jo maanpinnalla, meillä ei, ovatkohan kaikki kuolleet ?!
Meillä on tainnu myyrät syödä kaikki ratamot, paitsi soikkoratamon…
Soikkoratamo on näkyvillä ja Ritvalta saatu?, muut vasta nousemassa. Kirjavaa ei näy vielä ollenkaan, tulee viimiseksi.
Voiko soikon juurakon jakaa? Niille punaisille ratamoille taisi täällä käydä kevätahavat
Voi varmaan. Soikkovauvoja pitäisi pikkuhiljaa nousta jos on jättänyt jotain kukkia katkomatta. Punaiset tulevat vielä ihan varmasti.
rusettiratamo (plantago major ‘rosularis’) … talvehtinut… :O)… ja siementaimia nousee myös!!!
soikkoratamo villiintyy ihan mahottomasti. Taidan alkaa siirrellä niitä siementaimia niittykasveiksi, jossa ne luonnostaan kasvaisivatkin. Kukkapenkkeihin mahtuis sitten muutakin. Hiekkamaa, koko päivän aurinko, siinä menestymisen resepti.
Miksi Purppuratamoni muuntuu vihreäksi jo nyt? Onko se aina näin, vai missä vika?
ps. kaikki siis olivat ensin punaisia, mutta kesän edetessä vihreytyvät.
purppuraratmo on punaisimillaan täydessä auringossa. Lisäksi paikalla, jossa on ihan normi piharatamoa tapahtuu myös lajikkeiden kesken pölyttymistä >>> jolloin niistä kerätyissä siemenissä on vaihtelua paljon lehtien värissä.
Voi ratamo! Rusettiratamo iti syksyllä kylvettynä vasta toisena keväänään, 1kpl(ja kun olin juuri saanut siementaimen vaihdossa). Niitä siis saldo 2kpl. Soikkoa sain pikku alut, ne on hengissä vaikka helle meinas pienet viedäkkin.
Variegata ratamon siemeniä tilasin, yksi iti. Siinä on nyt nelisen lehteä joista kaikki vaalean vihreitä… Ei taida olla toivoa että “variegoituisi” enää…
Ja minulla itivät varmasti 101 %:sti, mutta onko ne nyt sitten risteytynyttä, eli vihreäksi muuntuvaa. Tosin ei koko päivää ole aurinko paistanut paikalle missä ovat. En kyllä suurin surminkaan istuta tavallista ratamoa kukkapenkin reunoille - haluan varmuuden värin säilymisestä. Viedään siis aurinkoisempaan ja katsotaan mitä tapahtuu…
Onko SInix variegata ratamosi idettyään heti olleet raidallisia? Mistä tilasit siemenet, minä seemnestä. Kylmäkäsittelitkö? Omani olivat pari kuukautta kylmässä.
Jos "syntyvät" raidallisina niin istuttaisin kyllä penkin reunaan, ja ilolla
Tipilintu, eivät ole raidallisia ;(, sekä tosiaan muuntuvat vihreiksi, ei täysin, mutta lähes kokonaan. Katsoin eilen juuri purkissa olevia, jotka varmasti ovat olleet aurinkoisemmalla paikalla… väritys muuttuu, kun kesä etenee. En muista mistä tilasin, en kerta kaikkiaan. On voinut tulla jopa siemenvaihdossa jonkun kanssa.
ps. googlasin ja kyllä minulla on tämän näköisiä, joka on tällä sivustolla otsikkonakin (Ratamo, Plantago). Pitääpä metsästää kaksi värisiä. Minä istutin syksyllä jo styroxlaatikkoon ja laatikko oli koko talven lasiterassilla, jossa oli siis pakkasta talvella.
Sinix, tätä oli ne mu siemenet…
http://seemnemaailm.ee/index.php?GID=9292
Tähtiputken kanssa onnistuimme rusettiratamon kylvöissä