Ratamo, Plantago

Ruukkukukkani lähettää terveisiä Kurpalle.

Tämä oli etsinyt hostien välistä hyvän kasvupaikan.

Soikkoratamo on yksi suosikkini.

Nostan näitäkin taas esiin, jos uudet puutarhalaiset eivät vielä ole ratamoihin höyrähtäneet;)
7 vuotta sitten ostetussa lumiratamossa on muutama vauva. Vihdoin.

Purppuraratamo

Kuule Kurppa, tekeekö tuo lumiratamo ollenkaan siemeniä? Aiempien kuvien jälkeen olen katsellut puutarhoilta sillä silmällä mutta kun ei ole kuunaan kuulleetkaan… Nyt huomasin taas tuon kuvan ja minusta siinä on joku minikukkavarsi:crazy_face: 

Nuun keväällä lähettämät ratamot kasvaa hyvin.

Heinäratamo oli keväällä kuin pieni ruohotupsu, mutta nyt jo kunnolla voimistunut.

Nyt näkyy paremmin lumiratamon kukinta.

Onko viimevuotiset kukat säilyneet noin hienoina🤔. Ihan kuin olisi terälehdet kiinni.

Kukkii juuri nyt.

Siitä siis nimi. Ihanan herkkä aikainen kukka. Voi kun tuollaisen joskus löytäisi. Sinulla on aika monta eri ratamoa🙂

Luin tän ketjun läpi ja huomasin et oon Suokukalle laittanut jossain vaiheessa ratamon taimia. 10 kuukautta sitten kirjotetussa viestissä Suokukka mainitsee siitä ja on kuvakin vielä.
Ihan oon pihalla täällä kun mulla ei täällä ratamoa kasva eikä mulla sitä käsittääkseni oo koskaan kasvanutkaan.
Vai voiskohan olla sellanen juttu että oon saanut joltain taimen tai taimia enkä oo niille löytänyt paikkaa, ja sitten laittanut menemään Suokukalle ?  Muistelen et Suokukalla oli käynyt iso kasvikato ja monen muunkin penttiläisen tapaan lähetin hälle taimia, mm. siperianampiaisyrttiä. Ratamoa en muista sitten yhtään.