Ratamo, Plantago

kuva

Heinäratamo

Purppuraratamokin on nätti.....

kuva

Mun rusettiratamo ei sitten näköjään siementänyt ja on hävinnyt kokonaan.

Oisko kenelläkään ylimääräistä?

(Heinäratamoa aion kerätä yskäteeksi ja ratamoöljyyn, josta ois tarkoitus tehdä voidetta.)

Ou jee! Taidan saada Tähtiputkelta myös soikkoratamoa!   Tiedän jo paikankin mihin sen istuttaisin! Kestäiskö soikkoratamo kasvaa savessa paahteessa? Ja siis kuivassa savessa kun se on jyrkkä savinen multakumpu. Muuten tuossa kasvaa jalopähkämöä, vuohenjuurta ja ketoneilikkaa ja ainakin em. kasvit tykkää paikasta. Ja kummun juurella kasvaa ihan sitä ehtaa piharatamoa :D

Iiris-kukka, katso edelliselle sivulle. Saattais tosta pari liietä.

Ihana purppuraratamo :slight_smile:

Voi kiitos Kyssis!

Viime vuonna sain Miikokselta, kun se oli silloinkin hävinnyt :confused:

Nyt mun on pakko sen kanssa onnistua.

Mun soikkoratamoa ihmeteltiin kans kovasti kun sukulaiset kävivät pojan syntymäpäivillä. Tykkäsivät että ratamo on aivan rikkis vaan eikä sitä pidä kukkapenkkiin laittaa .

Mahtaisiko keneltäkään löytyä edes pientä taimea purppuraratamosta?

Meidänkin puutarhaan on päässyt nyt soikkoratamo…piharatamoiden kaveriksi :smiley: Kiitokset tähtiputkelle! Toivottavasti selviää ja juurtuu. Alut ainakin näyttävät terhakoilta.

Ole hyvä vain.Soikkoratamoa ei tapa millään.Mulla olleet tänä kesänä tosi kuivassa kun en ole kastellut kyseistä penkkiä koko kesänä. Sen on saaneet vettä, mitä taivaalta on satanut.

Minäkin olen nyt ihanan purppuraratamon omistaja  kiitos siitä iiris-kukalle . Istutin sen soikkoratamon kaveriksi ja ilokseni huomasin että mun soikkoratamo on saanut perheenlisäystä 

Tämä Rusettiratamoa Rosularis on ilmaantunut meille varmaan lintuteitse.. ..

löytyi "yksin" metsäpolulta..  tulee saamaan suojelua..

kuva

kuva

Heinäratamo teki muutaman tällaisen kukinnon.

kuva

Soikkoratamo

Lumiratamo/Plantago nivalis tarttui lauantaina matkaan Tommolan tilan hyllystä.
kuva

Päivän löytö, luulin että purppuraratamo on hävinnnyt kokonaan. Monta pienokaista löysin, rusettiratamo on vielä hukassa.

Viime vuonna ostettu lumiratamo on kaunis, ei vaan ole vielä lisääntynyt:/

Rusettiratamo ei onneksi lisäänny kuten jotkut.

Sain viime vuonna soikkoratamon taimivaiihdosta.
En muista kuinka monta ruusuketta siinä silloin oli, nyt on 5.
Lisääntyykö tuo juuriversoista, siementämällä, vai molempia???

Ok.
Kiitos tiedosta.
Se on tosi nätti, vähän etanat mussutti sitä viime vuonna.

Näitä pörröpäitä on vain kaksi, minä onneton olen kerännyt pois kukinnot kukkimisen jälkeen liian leviämisen vuoksi. Kukkia, avautuvia ja siementäviä samanaikaisesti.