Rautayrtti, Verbena

Tarhaverbena (Verbena hybrida)

Kylvin verbenan jo 4.2., ja itivätkin nopeasti. Mutta taimet ovat edelleen sirkkalehtiasteella ja kovin heiveröisiä. Moni on jo kokonaan nuupsahtanut. Olen kastellut vain suihkuttamalla. Asustavat keittiön pöydällä taimimullassa n. 20 asteessa. Meillä on yleensä valoisaa täällä 8. kerroksessa Itä-Helsingissä. mutta maaliskuu on ollut harmaa. Mitä voisin tehdä rassukoiden hyväksi?ohoapea

Siemenkasvatteluja:

Eikä? Mistä löysit verbenan siemeniä? Onko tuo sitä roikkuvaa vai pystykasvuista versiota? Voikos verbenaa talvettaa?

Siemenet on ketjukirjestä lähtöisin ja taitaa olla pystykasvuista lajiketta. Yritän kyttäillä loppukesästä tekisikö tuokin siemeniä. Talvettamisesta en tiiä yhtikäs mitään. Toivottavasti ei, koska kunnon tiloja ei ole ja kun on kaikki verenpisarat ja pelargonit…:wink:

Riippaverbenaa ainakin voi talvettaa

Onko tietoa millä konstilla parhaiten talvehtii? Itse talvetan lähes kaiken pistokkaina (valossa/ huoneenlämmössä), eivät vie paljon tilaa. Verbenaa en ole vielä kokeillut...

P.S. Älä vain Välke heitä pois. Jos päätät, ettet itse säilytä olen valmis adoptoimaan kaverin...

En heitä, muistan sinua taimenvaihdossa ainakin osalla :slight_smile:

Keväällä kylvämäni tähkäverbena (Verbena hastata ´rosea´) aloittelee jo kukintaansa. Hyvin ehti siemenestäkin. Vaikea uskoa että on samaa sukua kun näyttää niin erilaiselta ja korkeuskin jo 160cm...

Alkaa olla täydessä kukassa. Pienet kukat mutta tässä vaiheessa määrä korvaa koon. Kipuavat hitaasti tähkiä pitkin ylös, sitä mukaa kun alhaalta jo lakastuu niin ylhäältä aukeaa uusia. ...maa on jo tuolta kohdin terälehtien värittämä.

Tämän aion kyllä talvettaa vaikka kuinka ahdasta olisi

Riittäisikö verbenalle vaan aamu- ja ilta-aurinko? Mulle ihan uusi tuttavuus. Viisi niitä kumminkin ostin, eikä hajuakaan mikä verbena on kyseessä, niitähän onkin erilaisia. Laittaisin kuvan, mutta kamera ei ole vielä tullut kotiin:) Olisin myös kaipaillut vinkkejä minkä voisi kaveriksi istuttaa.

Yleensähän sitä pidetään hyvin paahdetta sietävänä, mutta on miulla kukkinut hyvin aamuaurinko paikassakin. Lumihiutale voisi tuollaisessa valossa olla kiva seuralainen.

Sain sellaisen tosi ison riippumallisen ja istutun sen 25 litran ruukkuun joka on kokolailla piilossa. Oli kuulemma ollut auringossa jo ja piti laittaa aurinkoon kesäksi. Vaikka on saanut runsaasti vettä, riiputtaa vähän oksiaan. Pitää vissiin siirtää varjoisempaan paikkaan.

Kiitokset. Taitaa tänä kesänä hieman rönsyillä kuistin istutukset. Miksen minä ikinä opi, että ensin suunnitellaan ja VASTA sitten ostetaan.

Komea verbena on vähän pettymys, risuisen ja resuisen näköinen:

Perenna, Tähkäverbena / Verbena hastata on lemppareitani.
Keväällä Sandilta saaduista siemenistä kasvatettu sininen aloittelee.

Aikaisempien kesien perennojenvaihdossa saatu rosa liisääntynyt kivasti ja jaksaa sirolla kukinnallaan ilahduttaa kauan.

Miten saisin Verbena officinaliksen itämään?

Kaikki muut istuttamani siemenet ovat itäneet todella nopeasti, mutta Verbena ei vaan suostu… Olen googlannut ohjetta, ja etsinyt kirjoistakin apua… olisiko kenelläkään sisäpiirin tietoa? :wink:

Kauniit yhdessä; harmaa aitan hirsiseinä ja punainen (luonossa vielä loistavampi!) rautayrtti:

Aivan upea!!!