Rautayrtti, Verbena

Monivuotisille verbenoille ei taida olla omaa ketjua? Tässä yksi perennasuosikkini, tähkäverbena.

Jos jollakulla on vaaleanpunakukkaisen tai valkokukkaisen tähkäverbenan siemeniä, niin minulle saa niitä tarjota vaihtaria vastaan

Laitanko huomiseen pakettiin rosaa mukaan?

Laita vaan pikku ripsaus, kiitos! :slight_smile:

osaisko joku kertoo ihan tarkat ohjeet miten riippaverbenan voi talvettaa??

Kukaan ei ole vastannut eikä itselläni ole tästä kokemusta. Googlella löysin seuraavan: valossa 1-5 astetta, kastelu kerran kuussa.
Tässä vielä linkki: http://www.suomela.fi/piha-puutarha/Kukat-taimet/Arat-kasvit-talviteloille-51069

Myskimalvan linkki talvetuksesta kannattaa katsoa.
(ja kopsata talteen)

kiitos myskimalva! yritetään… =)

Mä laitoin kans kokeeks, saa nähdä kauanko kituuttaa :wink:

Verbena on yksi lempparini ja aika hassua, etten ole ennen tässä ketjussa pölissyt. Välkkeen 17. kesäkuuta laittama kuva oli kyllä…wau Samalla tavalla viehättäviä kuin esikot.

Verbena ei vaan oo ollut kovin menestyksekäs meillä ja nyt muutaman kesän epäonnistumisien jälkeen olisi kiva löytää jo syitä miksi. En edes ole kasvattanut siemenestä vaan ostettu noita kaupan taimina ja onnistuttu tappamaan ne sitten n. kuukauden kuluessa kotona - tai ainakin kukasta on tullut hyvin ränsistynyt roikale ilman kukan kukkaa.

Meillä verbenat ovat olleet hieman varjoisassa yhtenä kesänä, joten syy silloin oli varmaan liian vähässä valossa. Tänäkesänä laitettiin isolle kivelle keskellä aurinkoista pihaa amppeliverbena - kaupan amppelista irrotettiin ne riippukoukkunipsut veks ja laitettiin se amppelimuoviastiassa ruukun sisään. Muovipurkki jäi tosi ylös ruukun pohjasta, joten ei ainakaan jäänyt purkki veteen seisomaan koskaan. Mutta olisiko syy kuitenkin ollut se, ettei tuo tykkäisi olla taivasalla ilman sateensuojaa? …ellei se sitten kuivanut liikaa

Ensimmäisen verbenan ostin tänä kesänä ja laitoin sen katokseen roikkumaan. Eteläpuoli, sade ei kastellut. Hyvin mielestäni kukki koko kesän ja vasta viikonloppuna otin sen sisälle. Kukkia oli yhä jäljellä ja tulossakin. Vaaleanpunaisella "jauheella" lannoittelin ja aika paljon sai vettä kyllä antaa. Toisaalta oli kyllä mukavan kestävä kasvi sinällään, että vaikka pääsi kuivahtamaan niin että oli aivan nuupahtanut niin hyvin virkosi kun sai vettä. 

pikkupioni,kun seuraavan kerran ostat verbenan,niin tarkista onko siinä juuripussi.eli pistokkaat tulee tukusta ja niiden juuret on pussissa,koneellista käsittelyä varten.harvat puutarhat poistaa ne ja kasvu ja kukinta loppuu,kun juurilta loppuu tila.ihan alkukesästä sen pussin voi varovasti poistaa tai ainakin leikata varovasti ohuiksi suikaleiksi.minä käyn yksinäistä sotaa niitä pusseja vastaan.eikös se joku kuuluisuus taistellut tuulimyllyjä vastaa.!!!

Iesteri on meidän penttiläisten oma Don Quijote :slight_smile:

Tuo juuripussi oli varmaan syynä siihen, miksi minun muutama kukkani lakkasi kukkimasta yhtäkkiä. Ikinä en muista tuota pussia tarkistaa. Iesteri, jatka sotaasi ja muistuta meitä niin useasti, että se varmasti jää takaraivoon.

Tän kesän verbenat

Mulla ei kuki vieläkään :confused:

Emo, noi on ostotaimia jos se yhtään lohduttaa :wink:

Emo, ei mullakaan, ei ees nuppuja:(

Eilen huomasin ekat nuput.

Mun ostorautayrttini levahti heti kun tein istutuskastelun (kaadoin siivilällisestä kastelukannusta vettä suoraan kasvien päälle. olisi vissiin pitänyt ottaa siivilä pois ja työntää kannun nokka lähemmäksi multaa), eikä se oikein noussut siitä. Neljältä viime yönä heräsin kaatosateeseen ja poukkoilin pihalla nostelemassa kesäkukkaruukkuja suojaan, mutta tämä samainen rautayrtti ehti kärsimään entistä enemmän, ja nyt se menee pisin mullan pintaa. Mahtaakohan se vahvistua vai onko se vain herkkä sateelle eikä sovi taivasalle?

Tähkäverbena, kiitos tästä kuuluu Välkkeelle  Viime kesänä muutti tänne, ei Välke vaan tuo kasvi.

Rosa tähkäverbena jaksaa kukkia puuhamaalla.