Rentukka, Caltha palustris

Valkoinen rentukka kukkii

Tuo valkoinen on ihana - siemenet ovat mullassa, saa nähdä itääkö vaiko jo kuivui.

Keltainen kerrottu on myös naminami, ei rentukaksi tunnista!

Satuesilta saatu ihana valkoinen rentukka kukkii:

Satuesille terkkuja! Kuukauden on nyt kukkinut tämä ihana valkoinen rentukka. Koskaan ei siinä ole ollut näin paljon kukkia .

Slurps.

Kääk, onko rentukkaakin valkoisena…slurps, tahtoo myös!

Välke, muistatkohan väärin, tai sitten minä en muista, tai sitten omani on kuollut

Kiitos silti terkuista 

Mitä, meinaakko, että tuo ei olekkaan sulta? Oho, niin olen aina muistanut.

Välke en kyllä muista, jotain kerrottua kellukkaa olen viimeksi lähettänyt.

Joltakulta ihanalta penttiläiseltä olen kyllä tuon saanut, siitä on jo useampi vuosi. Tänään juuri siirsin kerrotut kellukat talvehtimispaikasta kukkapenkkiin :slight_smile:

Rentukoita tavallisessa multamaassa ryhmänä.

Kasvitieteellisen puutarhan pihalla tänään.

Rentukka on ihana. Kauniita myös ketjun kuvissa. Tosi passeli kevätkukka pihan märkään notkoon, missä moni muu laji ei menesty. Vaikka meneehän se hyvin ihan tavallisessa kukkapenkissäkin. Itselläni on rentukkaa kahdessa kukkapenkissä, jotka ovat pieneltä osin märässä notkossa. Ovat juuri lopettamassa kukintaansa. Mutta lehdetkin ovat kauniit. Ja usein ne voivat kestää elokuulle asti. Kun laittaa suikeroalpia kasvamaan alle,niin näyttää ihan suht. siistiltä parturoinninkin jälkeen. Kerrassaan oiva perenna!

Mun on pitänyt jo kauan siirtää rentukoita pihaan, mutta on jotenkin jäänyt. Nyt kuitenkin äkkäsin niitä tuossa lähellä, melkein "omassa" rannassa, joten voisin vaikka saadakin aikaiseksi. Pitääkö siirtää vasta kun on kukkinut? En  ole tullut katsoneeksi, miltä rentukka näyttää keskellä kesää, eli pitääkö viereen istuttaa jotain peittävää?

Lehdet kyllä lakastuvat heinä-elokuussa säistä riippuen, joten nätimpää siinä vaiheessa on, jos joku muu kasvi peittää. Itselläni ne ovat kuitenkin kukkapenkin reunassa siten, että eivät peity. En ole sitäkään kauhean haitalliseksi kokenut, kun leikkaan lehdet pois, kun menevät pahan näköisiksi ja alla kasvaa suikeroalpia ja akankaalia. Kukinnan jälkeen lehdet ovat kuitenkin aika pitkään mielestäni oikein kivat.

Kerrottu rentukka, kuvattu Virossa.

On se kaunis, mulla pitäisi olla tuo,mutta ei ole vielä kukkinut, toivottavasti ensi keväänä näkyy noita ihania kukkia :slight_smile:

Caltha palustris var. barthei

Tääläisen voisin haluta, vaikka onkin keltainen, jos kohdalle sattuisi. Virosta tämäkin.

Kannattaako valkokukkaisesta rentukasta kyttäillä siemeniä? Onnistuuko siemenkasvatus, haluaako joku?

Haluaa :smiley: !!!