Tänään oli ojanvarsi täynnä keltai
sia rentukoita, tosi kauniita , varsinkin kun on paljon.
Kerrattukukkainen rentukka
aronja, onko tuo kerrottu kukka jostain hommattu, vaihan luonnon oikku? Kaunis on ainakin.
Äidin kukkapenkistä kuvasin joten veikkaan että ihan hankkimalla hankittu on. Tässä olen harmitellut kun oma valkoinen rentukka ei taida tänä vuonna kukkia, onneksi sentään on hengisssä.
Rentukka yllätti elinvoimaisuudellaan Viime keväänä nyppäsin rannasta pari pientä alkua, ihan paljain käsin nykäisemällä (=kiskomalla, sitkeässä ovat). Katkesi tyvestä , lähes ilman juuria. Istutettiin varjoisempiin paikkoihin ja selvisi kuivasta kesästä hyvin vähällä kastelulla.
Nyt kukkii reippaasti ja isoin kukin.
Nyt tuon luettuani taidankin lähteä "Rentukka metsään" Saappaat vaan jalkaan ja syvän notkon pohjalla olevan puron uoman luo. Keväisin siellä kukkii kauniisti, muttei ne näy kellekkään sieltä.
Minullakin tavallinen viime keväänä ojanpielestä otettu rentukka ilahdutti kukinnallaan kukkapenkin kosteammassa osassa todella kauniisti. Suosittelen! Eteenkin, kun kukinta-ajankohta on niin aikainen.
Luomurentukka
Kyllä rentukka keväällä on ihan ehdoton, minulla kasvaa luontaisesti rannan tuntumassa ihan kerroksena, kukkiessaan erittäin kaunis ja uniikki. En vaihtaisi mihinkään. Ikäänkuin "kruunaa" mielestäni kevätkauden.
Luomurentukka on kiva.
Rentukan siemenkodat ovat mallikkaita nekin, kannattaa istua tovi rannassa ja katsella
Tässä voisi olla yksi syy hankkia rentukkaa omaan puutarhaa:
rubiininpunainen Rentukka
Talvenkestävä, kiiltävä lehtinen ojanvarsi kasvi, jolla on kirkkaanpunaiset aikaisin keväällä.
Caltha palustris barthei atrorubens
suku: Ranunculaceae
kukanväri: punainen
kukinta: maaliskuulta-toukokuulle
korkeus: jopa 40cm korkea
kotoisin: Kiinasta
kasvualusta: kosteahko
valo: aurinkoinen ja puoliaurinkoinen
Lisätiedot:
Tätä talvenkestävää perennaa kasvatetaan voimakkaan punaisten kukkien vuoksi. Jokaisessa kukkavarressa on useita kukkia. Lehdet ovat tumman vihreät. Tätä kasvia voidaan kasvattaa niin metsäpuutarhassa kuin täydessä auringossa kunhan kasvualusta on riittävän kostea!
Kiitos vinkistä. Valkoisen rentukan olen laittanut hankintalistalleni jo kauan sitten. Rubiininpunaisesta en ele kuullutkaan. Onneksi kukkaharrastukseni on kuuluisan kurinalaista, valkoisia, sinisiä, vaaleanpunaisia ja maustevärejä. Rubiininpunainen on mausteväri
Rubiininpunaisia myi ainakin Edrom Skotlannissa. Syksyllä järkättiin kimppatilaus sinne.
Ainoa harmillinen tosi asia on, että kyseessä on varsin haluttu kasvi ja saadakseen sellaisen täytyy olla ajoissa liikkeellä, että voi olla varma mahdollisuudesta saada se! =((
Kyllä rentukka on kaunis kukka.
Eipä ole Kurpitsan kuvaamassa maisemassakaan moittimista. Mutta kyllä, rentukka on häikäisevän kaunis kukka. Tässä vähän erilaisissa tunnelmissa kuin edellä.
Rentukka viihtyy hyvin myös kuivalla maalla. Minulla sitä on kukkapenkissä.
Tuota Annabellan vinkkiähän pitää kokeilla,tuossa lähiojassa kasvaa rentukkaa, mutta en ole hoksannut siirtää pihaan.
Olen myös siirtänyt rentukkaa ojasta penkkiin ja hyvin viihtyy..