(Kesäkukat)
(Kesäkukat)
Ei sinulta riittäisi muutamaa siemenöistä, olen ihan hulluna tuoksuviin kukkasiin?
No niin, keksinkin tuon selostuksesi perusteella oivan paikan resedalle...
eli talonkulmalle tuoksuttelemaan, jee....
Talonkulma on hyvä paikka! Tosta kohtaa kuljen takapihalle, enkä ikinä voi olla nurkalla pysähtymättä. Tosin tuoksu leijailee ilmassakin.
Onhan tuo valkoreseda kauniimpaakin kuin tavallinen ja että vielä tuoksuu paremmalle! Tilasin siemeniä keväällä toiveikkaana, mutta olivatkin sitten loppu! Ensi talvena pitäisi kyllä varmistaa siemenet jostakin.
No tuotahan minunkin pitää kokeilla, jos kerran vielä kuivassa viihtyy! Söpön näköinen. Voi kun aina vain sitten muistaisin kaikki ihanuudet, kun olen kasveja ostamassa tai tilaamassa.
Jesjesjesss, sain Lukinliljalta tuoksuresedan siemeniä! Ja jos se kerran viihtyy kuivassa ja tuoksuu ihanasti, niin paikkakin on tiedossa: pergolan oviaukolle.
Katsos Lukinlilja, lähettämäsi valkoresedan siemenet ovat itäneet hyvin , eikä tässä ole kaikki..kiitos ;)
Minullakin siemenketjusta saadut valkoresedan siemenet itivät komeasti, joten ensi kerran pääsen ihmettelemään noita kasveja tänä kesänä. En ole itse asiassa niihin edes törmännyt aiemmin livenä.
Laitoin tuoksuresedaa vähän jokapuolelle. Tuoksu on vain jäänyt jonnekkin. Vaikka kuinka haistelen, ei haise ei tuoksu.
Kuinkahan kylmänarkoja ovat valkoresedan taimet? Koulin tänään siemenkylvöni omiin potteihinsa ja kovasti haluttaisi siirtää ne kasvihuoneeseen olemaan. Ajattelin että jos peittelisin ne harsolla öiksi niin kauan kun noita pakkasöitä nyt vielä riittää, mutta kylmähän se lämmittämätön kasvihuone kuitenkin öisin on.
Nyt annan niiden toipua koulimisesta mutta huomenna varmaan jo ainakin päiväksi kuskaan ne kasvariin.
Minun valkoreseda kukki ja tuoksui ihanalle viime kesän, nyt on paikalla vain valtava määrä itäneitä siementaimia. Niistäkö pitäisi saada kukkiva kukka vielä täksi kesäksi, vai kuinka tämä kasvi toimii?
Hei, onko kenelläkään tietoa tästä valkoresedan tavasta kasvaa ja kukkia?!
Siho, jos sulla on ylimääräisiä valkoresedan taimia niin laitathan hölöä. Vaihdan mieluusti niitä johonkin sinua kiinnostavaan.
D.formosalle lähetetty hölöä
Osaako kukaan neuvoa tuoksuresedasta? Pitäisi anopille esikasvattaa yllätyskukat, se kun on niistä haaveillut pari vuotta. Silloin oli itse pihalleen kylvännyt ja appiukko meni auttamaan kultsiaan ja kitki ne kukkapenkistä pois. 😕 Kyllä miehet osaa välillä olla.... Eli koska olisi hyvä ajankohta kylvää?
Resedat, Reseda
on resedakasveihin kuuluva suku, jossa on noin 60 lajia. Ne ovat yksi- tai monivuotisia ruohovartiskasveja, joita esiintyy pääasiassa Välimeren alueella ja Lounais-Aasiassa, mutta myös Itä-Afrikassa ja Intiassa
Pienet kukat kasvavat tähkämäisessä terttukukinnossa ja ovat vihertävänvalkoisia tai vihertävänkeltaisia.
Tuoksuresedaa ( Reseda odorata) on viljelty vuosisatoja voimakkaasti tuoksuvien kukkiensa vuoksi.Sitä käytetään yksivuotisena koristekasvina sekä kosmetiikan hajusteiden valmistamiseen. Valkoreseda (Reseda alba) on myös yksivuotinen.
Huom! Kaksivuotista väriresedaa ( Reseda luteola) käytetään värikasvina keltaisen värin tuottamiseen.Värireseda ja keltareseda ( Reseda lutea) ovat levinneet Suomeen aikaisemmin painolastikasveina laivojen painolastimaan mukana.