Reseptejä juureksista

(Keittiössä - reseptejä juureksista)

Nyt löytyi todella hyvä resepti punajuurelle. Uunissa 1.5 tuntia haudutusta, yksinkertaiset raaka-aineet jotka todennäköisesti taloudesta löytyvät. Mun kaapista löytyivät kaikki paitsi reseptissä oleva parmesanjuusto jota mulla ei ikinä ole. No laitoin tavis tuorejuustoa pikkasen sinne sekaan enkä usko että parmesanilla olis yhtään parempi tullut. Tämä on hyvää !

PUNAJUURIVUOKA (4 hengelle)

1 kg punajuurta (laitoin n. 2/3 kg)
1 keltasipuli
3 valkosipulinkynttä
2 rkl oliiviöljyä
1 1/4 dl riisiä
2 rkl vehnäjauhoja
1 kasvisliemikuutio
2,5 dl vettä
1 prk ananasmurskaa
2 tl suolaa
muutama rouhaisu mustapippuria
75 g raastettua parmesaania (mulla ei ollut, laitoin n. 100 g tuorejuustoa)
10 g (noin 2 rkl) voita

1. Raasta punajuuret karkeaksi raasteeksi. Kaada voideltuun uunivuokaan.

2. Hienonna keltasipuli ja valkosipulinkynnet. Freesaa sipulit pehmeäksi oliiviöljyssä. Lisää joukkoon riisi ja kuullota hetki. Lisää vehnäjauho ja kypsennä vielä hetki.

3. Lisää pannulle vesi ja murenna joukkoon kasvisliemikuutio. Sekoita tasaiseksi. Lisää ananasmurska mehuineen ja 50 g parmesaania. Säästä 25 g parmesaania vuoan päälle. Kaada kastike uunivuokaan ja sekoita hyvin punajuuriraasteen kanssa sekaisin.

4. Paista punajuurivuokaa 180 asteisessa uunissa folion alla noin 1 h 20 min, kunnes punajuuri on pehmeää. Poista folio ja lisää pinnalle loppu 25 g parmesaaniraastetta ja voinokareita. Paista vuokaa vielä 10 minuuttia, kunnes parmesaani on sulanut.

Punajuurivuoka - kympin arkiateria