Reseptejä kurkusta

kokeile toki. tuo kavan resepti voisi olla esim mummonkurkkusalaatti mutta ei se ole mummon eli hölskytyskurkkujen ohje.

kaupan pitkiin kurkkuihin saa tähän aikaan vuodesta edes vähän makua, varsinkin jos on ottaa pakkasesta omakasvattamaa tilliä, juurikin hölskyttämällä:-)

Kurkkusalaaatin voi tehdä ihan hyvin kaupan pitkistä kurkuista.

Millaisella reseptillä olette tehneet noita mummonkurkkuja, lemppariresepti? Netissä näyttää olevan aikamoinen variaatio nissa määrissä. Yhdessä ohjeessa on yhdelle taviskurkulle 1rkl sokeria ja 1rkl suolaa, sitten toisessa ohjeessa kolmelle avomaankurkulle 2tl sokeria 1tl suolaa.

Minä teen yleensä aina vichykurkkuja.

Ne on meillä ehdottomasti suosituimpia kurkkuja.

Tämän ohjeen mukaan olen tehnyt.

http://valipala.blogspot.fi/2007/08/kurkunleikkausta.html

Ohjeesta poiketen olen tosin tölkittänyt kurkut heti, en kolmen päivän kuluttua.

Olen joskus tehnyt myös ilman valkosipulia, mutta se kyllä sopii näihin tosi hyvin.

Vichykurkut ei ihan talven yli säily, mutta joku 3kk ainakin.

Mulla vaan loppuu ne aina ennen sitä jo kesken.

Tänään maasta nostettujen talvivalkosipulien sekä avomaakurkkujen suloinen yhdistelmä on nyt purkitettu. Laitoin ihan vaan näppituntumalla valkosipulia : pilkottuna purkkien pohjalle, sitten pilkottuna noin purkin puoliväliin ja lopuksi pusertimella kaikkein päällimmäiseksi. Luulen että kurkuista tulee kyllä valkosipulisia muttei liian, koska tuoretta talvivalkkaria ei oikein pysty niin paljon liikaa laittamaan että se alkais maistumaan liian vahvalle. Jos siis joku tolkku on mukana sen lisäämisessä

Muuten laitoin purkkiin normaalit höysteet eli mustaherukanlehtiä, tilliä ja tillin kukintoja, maustepippuria, rosepippuria ja sinapinsiemeniä.  Liemen tein suhteella 2 litraa vettä, 4 dl etikkaa, 100 g merisuolaa, 6 dl sokeria.

Isoäidin tillikurkut eli Mummonkurkut

Liemi:

0,5 dl sokeria

1 tl suolaa

1,5 dl vettä

0,5 dl etikkaa

tillisilppua

Pilko kurkut, purkita ja kaada liemi päälle. Anna tekeytyä jääkaapissa pari päivää ainakin. Nämä on tosi hyvän makuisia ! Liemi kannattaa tehdä moninkertaisena, kurkkujen määrästä riippuen.

Olisko jollain hyvä resepti kurkkusalaatin tekoon ? Säilykesellaisen. Sellainen joka on tosi hyvä omasta mielestä. 
Mulla on jonkunverran avomaakurkkuja nyt jääkaapissa, ehkä max. 10. Oon viipaleina maustekurkkuja jo säilönyt tarpeeksi, mutta joku kurkkusalaatti olis kiva tehdä. Siihen mulla olis tarjolla aineksina omasta takaa mietopoltteista rocoto-chiliä ja pakasteessa on fenkolitilliä. Tavallisen tillin lehtiä ei oo enää, mutta kukintoja on pakasteessa vähäsen.  Sipulia löytyy.  Valkosipuliakin löytyy pikkuisen.

Luin tän ketjun viestit läpi ja löytyy jo vaikka mitä, mutta muistelen että oon nähnyt paljon muitakin kurkkureseptejä täällä pentissä lähiaikoinakin joten antaa tulla tänne vaan, more is more,  täällä ootellaan :slight_smile:

Rikun kurkkusalaatti (raakakypsytetty)

3 kg avomaakurkkuja
1 kg sipulia
1 kg sokeria
1/2 dl suolaa
8 dl etikkaa
1 tl sinappijauhetta
2 nippua tilliä
(mustaviinimarjan lehtiä)

Kurkut ja sipulit raastetaan, tilli pilkotaan. Sokeri, suola, etikka ja sinappijauhe sekoitetaan keskenään. (Lämmitys helpottaa suolan ja sokerin sulamista, mutta tuoksu on aika ärjy). Jäähtynyt liemi sekoitetaan kurkku-sipuli-tilli seokseen. Jos on viinimarjan lehtiä, ne laitetaan purkin pohjalle ja massa lisätään siihen päälle. Kansi kiinni ja kylmään. Valmista n. 3 vrk kuluttua.

ovathan kurkkureseptit tallessa

Sasliki ja hölskyt on meitin suosikkeja kurkku herkkuja.

Etikkaiset valkosipulisuolakurkut  (= säilyvät ja astetta luonteikkaammat hölskytyskurkut)

2 kg avomaankurkkuja
1 l kivennäisvettä
4 dl väkiviinaetikkaa
4 dl sokeria
½ dl suolaa
2 rkl sinapinsiemeniä
nippu tilliä hienonnettuna
1-2 kokonaista valkosipulia eli noin 10-20 valkosipulinkynttä

Huuhtele ja viipaloi kurkut.

Sekoita muut ainekset astiassa (kattilassa, ämpärissä tms.). Jos käytät kynnellisiä valkosipuleita, puolita kuoritut kynnet. Yksikyntiset voit leikata neljään osaan.

Lisää kurkkuviipaleet liemeen ja sekoita hyvin. Tässä vaiheessa voi tuntua, että lientä ei ole tarpeeksi peittämään viipaleita. Kurkuista kuitenkin irtoaa sen verran reippaasti nestettä, että pian viipaleet lilluvat väljässä liemessä.

Aseta astian kansi paikoilleen ja anna kurkkujen muhia liemessä kolmen päivän ajan. Sekoita satsia välillä.

Lusikoi kurkut liemineen desinfioituihin lasipurkkeihin ja säilytä niitä jääkaapissa tai kellarissa. Tästä määrästä riittää tavaraa neljään keskikokoiseen purkkiin.

Ohjeen löysin netistä / Kipparin morsian, joka kommento niit näin : “Jestas sentään, miten nämä valkosipuliset suolakurkut hurmaavat vuodesta toiseen! Löysin tämän loistavan reseptin avomaankurkkujen säilömiseen neljä vuotta sitten Kulinaarimuruja-blogista. Joinakin kertoina osa valkosipuleista on muuttunut sinisiksi, mutta se ei ole mitenkään vaarallista. Jonkinlainen kemiallinen reaktio syntyy valkosipulin ja etikan kohdatessa. Valmistusastiallakin tuntuu olevan asiaan vaikutusta. Kiinassa sinisiä valkosipuleja valmistetaan jopa tarkoituksella, lue aiheesta lisää Ruokaverstaasta.
Etikka ja puhtaat purkit pitävät huolen siitä, että kurkut säilyvät useamman kuukauden hyvänä. Ongelma syntyykin ainoastaan siitä, että useimmiten kurkut eivät ehdi kovin pitkään kaapissa oleilemaan, koska ovat niin törkeän hyviä!”

Jostain olin saanut käsityksen, ettei hapankurkut säily muutamaa kuukautta pidempään, vaan ei ole näin. Löysin kellarista vielä purkin näitä hiljan, ja olivat vielä ihan hyviä ja napakoita. Normaalia happamempia toki. Nämä kurkut eivät olleet ylisuuria.
Isoja lasipurkkeja pitäisi vaan saada jostain. Joskus tein “ongintalaitteen”, jolla voi onkia lasipurkkeja kierrätyssäiliöstä. Isoja lasipurkkeja, pieniä on ihan riittävästi. Olen hukannut sen, ja pitäisi varmaan tehdä uusi. Kannet ongelma sen jälkeenkin.

En nyt oikein tiedä näiden kurkkurelishien resepteistä, että mikä juju tuossa on, kun periaatteessa se tuote laitetaan vai haalean lämpiminä niihin purkkeihin. 
Miksi ei voi, edes kuumentaa, kun kurkkusalaattikin laitetaan kuumana purkkeihin? Turhaahan minä täällä oikeastaan kyselen. Tälläisen ajatuksen kuitenkin heitin ilmaan.

Tässä lainaus ko. kohdasta: 2. Leikkaa kurkut pieniksi kuutioiksi ja silppua sipulit. Lisää ne kuumaan liemeen. Silppua joukkoon tilli ja kaada seos puhtaisiin tölkkeihin, sulje kansilla ja säilytä viileässä.

Pitää miettiä, kun toisaalta eipä niitä viipalekurkkujakaan kuumenneta.

Taidan tehdä Dan Sukkerin reseptin mukaan. On kuitenkin vastuullinen toimija, eikä joku vaan, joka on viritellyt oman mielipiteen reseptin muotoon, ja on vaara saada vaikka joku myrkytys. Ja nimenomaan tässä Dan Sukkerin reseptissä on tuo tuotteen kuumennus, mikä puuttuu monista resepteistä.

Teen kurkkusalaatin ( viimeeksi tänään) Dan Sukkerin reseptin mukaan. Siihen tulee avomaankurkkua sipulia paprikaa tilliä etikkaa merisuolaa ja hillosokeria Seosta keitetään 10 minuuttia. Meillä ainakin maistuu.

Minä ostan valmiin mausteseospussin kurkulle ja punajuurille. Hyviä tulee! 

Käsitän että kurkkurelish ja kurkkusalaatti on eri tuotteita. Vaikkakin näkee että resepteissä on pällekäisyyksiä ja esim. yritetty tehdä relishistä kurkkusalaattia laittamalla siihen hillosokeria.

Dansukkkerin ohjeella maku ei maisteltuna ollut tasapainossa. Jotain jäi puuttumaan vaan eipä sitä kurkkurelishiä yksistään syödä. En käyttänyt hillosokeria (olen myös tehnyt kurkkusalaattia jossa sitä on) vaan ideana on “kalastaa” kurkut ja sipulin purkista ja käyttää liemi muussa kokkaamisessa.