Kasvatuskokemusta ei, mutta ulkomailla näyttävät kasvavan leveiksi ja niiden juuristo vie todella paljon tilaa. Sanotaan että parhaiten kasvaisivat jokien varsilla.
Tässä voisi Raakin kokemus auttaa, sinulla on taimistokokemusta. Niitä varmaan tuodaan valmiina puina Tanskasta tai Hollannista, ovat ainakin halvempia siellä. Lajit ja lajikkeet voivat tietysti olla meillä heikosti menestyviä ja perusrunko usein liian matala.
Pihallani on nuori hopeapaju johon olen yrittänyt varttaa riipapajun versoa, onnistumatta! Onko siinä jokin konsti?
Ei toki, kysyn sinulta koska en tiedä tarpeeksi pajuista, riippapajuja olen nähnyt vain toisten pihoilla ja sellaisesta saisin varteoksia.Koska vieläkin harjoittelen eri lajien varttamista voisit varmaan kertoa mielipiteesi mitä tiedät riippapajuista.
Ei minullakaan ole tontilla muuta kuin luonnonpajuja, enkä niistäkään paljoa tiedä.
Riippapihlajan vartoin viime keväänä tavalliseen pihlajaan, mutta niistäkin on vain yhden kesän kokemus - hengissä kuitenkin ovat ja joku kasvoi jo lähes metrin pituutta.
Pihlajaan olenkin varttanut monenlaista: riippaa ja orapihlajan muunnoksia. esim. Taatan pihlaja, makeita,tuomipihlaja.
Yksi on vielä kokeilematta, öljypuiden heimossa tiettävästi voi varttaa keskenään. Siten vaikka puistosyreeniin riippasaarnea, jalosyreenin eri värejä jo on.
Mahtaakohan tämä puu selvitä hengissä? Kauhea lumimäärä nähtävästi painanut roikkuvia oksia niin pahasti alas että koko homma on repeytynyt… Olisko parempi vaan antaa olla vai laittaa repeämän esim. haavanhoitoainetta? Olis varmaan pitänyt käydä ravistelemassa oksia?
Nimin. “Marja” oli laittanut allaolevan viestin toisaalle penttiin. Kopioin sen tänne (viestin siirto ei ollut mahdollista). Vastaukset siis Marjalle, ei minulle :) :
"Olen ehkä ihan väärässä “lokerossa” kyselemässä tätä: Miten ja koska olisi hyvä leikata pienehkön riippapuun oksistoa? Lahjaksi saatu riippapajuna, mutta liekö se vai joku muu. Kolme kesää tai max neljä se on kasvanut. Pajulta lehdet näyttävät, en saa kuvaa tähän hätään juuri.
Runko on ehkä vähän yli metrin korkuinen. Oksia se on tehnyt aivan tolkuttomasti. Maahan ulottuneet oksien kärjet olen vain napsaissut poikki, mutta se on etenkin tänä kesänä kasvattanut paljon uusia oksia päällimmäisiksi. Se on siis oikein kunnolla “riippa-”, mutta päällimmäiset, uusimmat oksat vähän sojottavat, kun pituutta riippumiseen ei vielä ole. Leikataanko ikään kuin sateenvarjon alla oksia pois ehkä tyvestä asti? Että ohenee se oksisto-kerros? Päällimmäisiä ei kai leikata, ettei tule ruma?
Kasvu-into on kuin pajulla konsanaan, mutta liekö se kuitenkaan. Mutta onko lähes sama leikkausohje kaikillekin riippapuille? "