Tähän alle siirrän toisaalla virinneen keskustelun rikkojen torjuntaan käytettävistä keinoista.
En löytänyt ROUND UP ketjua mistään, joten kyselen tässä kokeneempien puutarhureiden mielipiteitä. Olen pari vuotta katsellut Round Up rikkahävitepulloa kellarissani ja nyt olen niin töiden uuvuttama, että ajattelin kokeilla sitä rikkaruohojen toivottoman repimisen sijasta.
Onko tuo Round Up todella turvallista? Miten lähelle hedelmäpuita sitä uskaltaa laittaa? Olen aatteiltani aika vihreä (mäntysuopaliuosta tai maitoa vahvempaa en ole harrastanut torjunnassa), joten tähän saakka olen epäilevästi ajatellut että kenties myyjien myyntipuheet Round Upin turvallisuudesta ovat liioiteltuja. Ainahan maahan jotain jää sanoo järki? Voiko tuo aine todella kadota jäljettömiin ja olla haittaamatta muita kasveja?
Haluaisin vakuuttua aineen turvallisuudesta
NiinaT, tällä palstalla kukaan ei voi vannoa tai todistaa sinulle Roundupin tai muun glyfosaatin käytön turvallisuutta. Eikä haitallisuutta.
Suomessa ja muualla maailmassa glyfosaattia käytetään viljelyssä, kuten Tarleena kertoi. Jos syömme tavanomaisesti viljeltyjä kasveja, viljaa tai lihaa, glyfosaatti on ollut niiden tuotannossa jossakin vaiheessa mukana.
Mitä tulee glyfosaatin vaikutukseen, se vaikuttaa vain ja ainoastaan siihen kasviin mihin sitä osuu.
Eikö Round Upin käyttö ole Ruotsissa kielletty jo monta vuotta sitten. En usko sen turvallisuuteen, kuten en muidenkaan myrkkyjen.
Jos myrkytetyn kasvin juuristo on yhteydessä muihin kasveihin, saattaa myrkkyä kulkeutua myös viereisiin kasveihin. Olen käyttänyt glyfosaattia muutaman pullollisen vuodessa ja aion käyttää tänäkin vuonna. Vihaan kitkemistä. Hyvin toimii, paitsi kortteisiin.
Roundup ei ole kielletty Ruotsissa, ainoastaan jokin tietty puutarhamuoto (sumute?). Välittömän käyttäjäturvallisuuden takia… Samoin Ruotsissa on kielletty viljan pakkotuleennuttaminen ja ennen puintia tapahtuva glyfosaattikäsittely (mikä Suomessa on sallittu).
Tuo pakkotuleennuttaminen on muistaakseni luvallista vain rehuviljalla, ei leipäviljalla, vai muistankos väärin?
Jeps, minä käytän glyfosaattia tarkoin valikoituihin kohteisiin. Turvallisinta on tietenkin olla käyttämättä mitään myrkkyjä - toisaalta altistumme “tietämättämme” jokapäiväisessä elämässämme suurelle määrälle erilaisia kemikaaleja. Ruuantuotannossahan glyfosaatti on sallittu.
Hmmm, mitä tulee niihin rikkaruohoisiin viljapeltoihin… Tuskin sieltä mainittavaa satoakaan saadaan…
Rikkoja voi onneksi torjua muutenkin kuin aineilla, ei ne mitään välttämättömyyksiä ole. Rikkaruohojen määrä voi kertoa viljelijän ammattitaidosta, mutta mitään suoria johtopäätöksiä ei senkään perusteella voi tehdä.
En tiedä aivan tarkkaan tuosta pakkotuleennuttamisesta - no meillä ei kuitenkaan omilla pelloilla!
Itselle paloi lähtemättämänä mieleen ulkomainen tv-dokumentti, jossa tuleennutettiin auringonkukkakasvusto myrkyllä. Sitten puitiin. Oli se hurjan näköistä. Linnunsiemeniksi?
Ihanaa nuu! Tämä oli tosi hyvä tieto, nyt kun meillä on toi 10-kiloinen tuholaispoikalapsi joka tunkee kätensä joka paikkaan. Ei ole voinut myrkyttää mitään, mutta nyt kyllä kokeilen etikkaa. KIITOS!!!
Siis hetkinen… tavallista etikkaa sivelit/ruiskutit rikkisten lehdille ja toimi? Voiko olla totta! Tuota on pakko kokeilla! (En nimittäin millään saa ojasta kaikkia rikkiksiä peiteltyä, koska sinne on jo istutettu jotain enkä viitsisi nostaa niitä poiskaan.)
…ja kun sitten aletaan touhuta etikkapullojen kanssa niin muistetaan että lasten ulottuville ei etikkaa jätetä! Ruokaetikka ärsyttää lievästi -10% etikka (eli väkiviinaetikka) voi juotuna aiheuttaa lapselle syöpymiä … Myrkky siis sekin.
Etikkaa siivoukseen ja rikkisten torjuntaan. Mitähän kaupan kassatäti tuumaa kun juttelen siinä kassalla että tämä pullo on siivousta varten ja tämä rikkaruohoja varten ja vielä yks etikkapullo ruokaa varten vai miten se olikaan? =) Tartteeko sitä rikkaruohoetikkaa laimentaa mitenkään ?
Mun äiti on joskus juonut etikkaa vahingossa, hän oli hakenut kaupasta vichy ja etikka pullon, nakkas net sit pelkääjän paikalla, ajaessa sit ajatteli juoda ja kas kummaa tottahan toki se otti sen väärän pullon, kyllä mä sille sanoin että totta sinä jo hajusta huomaat että etikkaa se on, tämäkin vissiin kulkee suvussa koska hänen veljensäkin on juonut hevosen kaviorasvaa, muistatteko niitä entisajan pieniä jaffa limupulloja, hänen tyttärensä oli laittanut siihen kaviorasvaa ja jättänyt sen ulko-oven pieleen, no isänsä oli sit aatellu että hörppäämpä tuosta limsaa…tuleekohan minustakin samanlainen… =D
Minulla on muuten käsitys, ettei ennen puintia saa viljaa glyfosaatilla ruiskuttaa. EU:n myötä se kai tuli sallituksi, mutta suomalaiset viljanostajat eivät semmoista viljaa osta, joten ruiskutuksia ei käytännössä tehdä…
Höyrypesin on myös kuulema näppärä rikkakasvien tappaja, kuuma höyry tappaa kasvin. Haittapuoli on se että sähköllä toimivana tarttee ulos pitkän roikan.
Miten se etikkatorjunta käytännössä siis tehdään? Miten paljon laimennetaan?
Kaadetaan vain rikkakasvin päälle, näinkö?
tehoaiskohan etikka lupiineihin!