Hei!
Minulla on puutarhapalsta kaupungissa. Puutarhan tarkastuksessa sain huomautuksen, että olen päästänyt juolavehnää sinne. Olin siinä käsityksessä, että se oli ohraa (?tms). Tähkässä on erittäin pitkät vahvat vihneet ja jyvät ovat kiinteästi palmikonnäköisiä mutta solakoita. Tähkässä on olkakulma ohran tavoin mutta varsi oli alkuun suora kun kasvoi. Varsi ja lehdet muistuttavat kyllä juolavehnää esim. Wikipedian kuvassa mutta tähkä on erilainen, jyvät kiinteästi toisiaan vasten. Ostin keväällä yhteisostosta luomuviljelijältä kateolkia, koska palstani oli ollut minua ennen monta vuotta villinä ja nyt tukahdutan ja kitken rikkakasveja siitä. Vaikutelmana oli koko ajan että "ohra" tuli kateolkien mukana, koska se kasvoi juuri niillä kohdilla. Viime vuonna aloittaessani kitkemisen ja muokkaamisen ei ollut yhtään nyt juolavehnäksi mainittua heinäkasvia palstallani ennen kateolkia.
Muuten on palstani hyvää maata ja kaikki rikkakasvit viihtyvät siinä, erityisesti ohdakkeet ja pillikkeet. Onko juolavehnästä ohran näköinen alalaji? - Kaupunkilainen