Hyvänen aika, että on UPEA!
En oo ees hoksannu että tommostakin voi olla! Näitä muutamaa ihastelin..
Jatuulin patjalla ei kyllä viittis makoilla. On se sen verran upea!
Koko patja pitäisi oikeastaan pikapuoliin purkaa, kun on kasvanut jo vähän liiankin tiiviiksi.
Vaihtopäiviltä viime keväänä saadut pikkuruiset rikot voivat hyvin. Ne ovat jo hyvässä kasvussa. Niiden nimestä en ole laisinkaan varma, mutta ne ovat vihreitä ja todella pienilehtisiä. Kukat ovat valkoisia. Mätäsrikkona olen nuo saanut, mutta voivat kyllä olla jotain muutakin, mutta ne ovat aivan ihastuttavan sieviä. Kirjavalehtinen rikkokin on selvinnyt talvesta ja kasvaa hyvää vauhtia. Nuppuja on siihenkin tulossa.
Tämä on ymmärtääkseni posliinirikkoa. Sitkeä sissi.
Minä en sitten saa tuota ihanaa patjarikkoa kasvamaan. Vuosi sitten istutin kaksi ja aika varjoisaankin paikkaan, nyt ovat kyllä hengissä, mutta 1/10 viimevuotisesta. Miten se oikein leviää, mulla kutistuu.
Mielestäni patjarikko on varsin vähään tyytyvä kasvi. Ainoa vaatimus taitaa olla, että vesi ei saa jäädä seisomaan sen kasvupaikalle. Loiva rinne ainakin on sopiva kasvupaikka.
On ollut loivassa rinteessä ja lähes kuivassa , räystään alla ja varjossa. Kutistuu vaan.
Hyö tykkää enempi auringosta?
Ai, jaa, no patjat sitten aurinkoon. Siellä on vaan vähän ahdasta.
Mullakin patjarikko on ollut hankala, koska aina se joko kituu kuivassa tai sadekesänä peittää kaiken alleen. Esim. sammalleimu kestää kuivaa paljon paremmin.
Yhden laakean kiven päällä (auringossa) se kasvaa hyvin, mutta sitä pitää kastella yhtenään. Mutta on ne kukat söpöjä!
Olisikohan tämä varjorikko?
Mulla on ihan samannäköstä ja varjorikkona mie sen ostanu oon, että vois vaikka ollakki.
Ostin muutaman ylijääneen patjarikon viime syksynä, lähes ilmaiseksi. Osan istutin penkkiin ja osan tuollaiseen isoon ruukkuun kun muualta ei enää tilaa löytynyt. ...penkkiin istutetut pärjäsivät huonosti (toistaiseksi yksi ainoa kukka), ruukussa olleet kukkivat nyt ihan mukavasti puolivarjossa vaikka tuo oli aivan jään ja veden täyttämä keväällä, ja jään alta paljastuessaan nämä olivat väriltään enemmän ruskeita kuin vihreitä. Enpä olisi arvannut että ne tuossa selviävät...
...tosin joukossa on muutama tälläinen mutanttikin, kaiken muun lisäksi terälehtiä aivan liikaa:
En tiedä tämän rikon nimeä, sain sen viime kesänä. On pienempää kun varjorikko.
Luulin vastanneeni Kurpitsalle johonkin otsikkoon tuosta kuvasta. Minulla on samaa rikkoa ja muistaakseni se on lehtorikkoa. Kukinto pääsee oikeuksiinsa mielestäni vain, jos on maanpinnan eroja tai jotain muuta kautta kukkien taustaa saa rauhalliseksi.
Rikkojen kukinta on kuitenkin kauneimmillaan aikaisin aamulla ja myöhään illalla, jolloin valo tulee sivummalta :]
Sand, ei tämä ole lehtorikkoa. Tarleena, on miulla tuota valkeakukkaisenakin (vähän punertavaa) Hunturikoksi olen sitä arvuutellut.
Eikö tuo ole posliinirikko, mulla on samaa variegatana ??!! Näyttää ainakin samanlaiselta, omassani ei ole kukat vielä auennut.
Samaa veikkaan ku satues