Rikko, Saxifraga

Tämäkin puuttui vielä, näkyy olevan tuolla tunnistettavien puolella esillä aina silloin tällöin, siis:

isorikko

Ostin Latviasta rikon, joka on aivan kuin mini-isorikko. Lehdet ovat vain sentin pituiset, yksi ruusuke siis kahden-kolmen sentin kokoinen. Hopearikkohan on isorikkoa pienempi, mutta tämä on kyllä sitäkin paljon pienempi. Mikähän on?

Tällainen on "minirikkoni". Kukkien väristä ei ole tietoa, toivottavasti kukkii joskus.

Mikäs se tunturirikko Saxifraga cotyledon on? Meneeköhän edes sinne päin…

Vaikuttaa hopearikolta, en vain tiedä mikä niistä, minulla on kolmea eri sorttia kovin pieniä eroja niissä. Kukat valkoisia. Joku varmaan tietää paremmin.

Vihjeiden avulla olen päätynyt S. paniculata Minimaan. Siis pientä lajiketta oleva hopearikko.

patjarikko on niitä, joka paahteisella paikalla kärsii aikaisesta keväästä - lumisuoja häviää liian aikaisin ja kasvustoa uhkaa kuivuminen. varjoisemmassakin kohtaa se yöpakkasten aikaan tarvitsee *lievää törkeämpää tönimistä* takaisin kasvualustaan kiinni tai ohuen multakerroksen juuriston peitoksi.

Jaa. Patjarikko pannaan kaikkiin rikkoihin :smiley: Hommasin monta punakukkaista patjarikkoa somistamaan yhden penkin isoa kulmaa. Olisipa kivaa, jos niistä kasvaisi kunnon makkarat.

Patjarikko voi joka ruusukkeesta lisätä, kunhan muistaa aluksi kastelun.

aika hyvin taitaa nuo kaikki rikot onnistua ruusukkeista lisätä.

helppoa kun heinäntekonaurua.

Patjarikko näyttää tosiaan vihreältä patjalta, kun lumet ovat sulaneet pois päältä.

Niin näyttää. ihana kasvi, tykkkään tosi paljon.

Huohkasvava kasvi. kasvava kasvikasvikasvava kasvikasvikasvikasvava kasvikasvikasvava kasvikukkais pyöritystäTaitaa olla teillä ihan parisängyn patja - ehkä joskus täälläkin.

Patjarikko on helppo lisättävä, minä haaveilen pihalleni muita rikkoja. pomppivaa hymyä Vielä en ole niitä löytänyt.

Toukokuun lopussa se on kauneimmillaan, kun kukkii valkoisena mattona.

Minulla kukkii täällä vasta juhannuksen aikaan yleensä.

Tämä on niitä kevään ensimmäisiä ilahduttajia. On taas ainakin tämä pieni puska selvinnyt hyvin talvesta. Isompikin on jo vapaa lumen alta mutta siinä on aika paljon ruskeaa reunoilla.

No jo sinullakin Hillasuo lumen alta paljastuu vihreätä. Mukavaa, vai mitä?=)

Juuuh.....

Vihreä patja on muuttunut valkoiseksi. Patjarikko kukkii valkoisena mattona.