Rinun piha (IV)

Ihastuttavia kuvia rinulta! Mutta mitä on nuo varjoisan paikan kasvit kakkossivulla? Edessä on kai kuunliljoja.... Oli todella rauhallisen näköinen alue!

Ihana vesiaihe, hyvin suunniteltu ja jos se pajukori oli harjoitelma, niin kuinkahan upeita tulevat olemaan sitten seuraavat. nimimerkki kateudesta vihreä

Varjon ryhmässä on kuunliljoja toiset valkoreunaista ja toiset aivan yksivärisen vihreitä. Sitten kellopeippiä joka ei vielä kuki. Takana isolehtinen on nauhus lajike on tuntematon naapurista saatu. kukka keltainen tähkä. Jaloangervoakin reunasta lyötyy. Jossakin näkyy myös valtikkanauhusta.

rinu, voisitko kertoa altaastasi, kun olet onnistunut hienosti. Miten syvä allas on? Käytätkö pumppua? Oliko levää kesällä? Salaojititko? Millaiset reunat ovat? Teitkö ylivuotoa varten putkea, puroa tms? 
Kauheasti kysymyksiä olisi mielessäni - mitä enemmän luen, sitä epätietoisempi alan olla - olen aivan rimakauhuinen puhetta

Minun altaalle kaivoin vain ison kuopan katsoin muovista kokoa että riittää. pohjalle laitoin muovinalle apulanta säkin päälisiä kerroksen (Niitä isoja joita maanvilj. tulee) reunat tarkistin että ovat yhtäkorkeat paitsi takaa josta liikavasi menee yli. Olisiko syvyyttä n. 60 cm. Ruutanoita haettiin murahaudasta koiralle haukuttavaksi. Levää ei tänäkesänä ilmestynyt. Se vika tuli tehtä että on alempana kuin piha alueen talonpuoleinen osa josta sateella valuu vesi roskinen ja vei multaakin altaaseen. Talon rästäänalla on sementtisaavi johon vesi valuu ja siitä on letku altaaseen upotettuna nurmikkoon. Samaan ojaan upotettiin sählökaapeli suihkua varten. Punaisen lumpeen vien talveksi suojaan muut kasvit ovat luonnosta ja kestänevät talven.

Kiitos rinu,  vaikuttaa ihan ymmärrettävältä eikä niin kauhean mutkikkaaltakaan. Taitaa olla niin,
että hommaan on vaan ryhdyttävä ; ).

Kuunlilja tekee siementä. Onnistuisikohan taimikasvatus?

muuten vain silmäniloksi tämä kuva

Minä meinaan ainakin yrittää kasvattaa siemenistä. Toisessa ketjussa mulle täällä sanottiin, että jos sata siementä laittaa niin ehkä yksi on emokasvinsa näköinen. Ne oli helppo kuoria ne siemenet: jätin sen siemenkodan pöydälle kuivumaan ja seuraavana päivänä se oli haljennut auki ja kaikki siemenet kasassa pöydällä. Ekan setin yritin tietysti tuoreena repiä ja oli ihan hirmu homma.

Mikähän mahtaa olla se sininen siinä niiden kuunliljojen edessä?

Sininen kuunliljojen edessä on muistaakseni törmäkatkero. Tätynee minunkin kylvää kuunliljan siemenistä osa ja loput pistää siemenkirjeeseeen.

Dementia kai iskee kun en millään muista tämän kukan nimeä. Olen ponin kyytiin siemeniä siivoamassa ja jotain pitäisi pussin kylkeen kirjoittaa.

Oliskohan niityhumala?

Tarkalleen ottaen lienee isoniittyhumala (Prunella grandiflora ‘Rosea’).

K
Kiitos edellisen tunnistuksesta. Nyt saan siihenkin pussukkaan nimen päälle. Tässä kuvassa ilmeisesti Virolainen rikkaruoho? Kaunis omalla tavallaan mutta kun ensimmäiset siemenhahtuvat ilmestyi hävitin varmuudenvuoksi.

tästäkin olisi siemeniä lähdössä ponin kyytiin mutta kirjoitetaanko pussiin serbianpihta vai kenties jotain muuta. Eli mikä pihta on kuvassa?

kuvia lisää

toinen päivänlilja

vielä löytty kolmas

Kukkapenkin kuva vain muuten syysiltajen iloksi

Tässä kiven vierus ryhmää