Ripsialpi, Lysimachia ciliata

Tälle ei näköjään vielä ollutkaan palstaa.

Miksi mun ripsialpini lehdet ovat melkein vihreät...ekä liian vähän auronkoa, nyt  kukkii , tosin sade hakkas melkein poikki koko kukan.

Aurinkoa kaipaa hän.

Kyllä ne lehdet vihertyvät syksyä kohden vähän meilläkin, vaikka kasvusto on täysin aurinkoisessa paikassa.

No minkä hitsiin kirjoitukseni on häipynyt, laitoin jo aikaisemmin eikä sitä näy.

No, muutan tuon ripsin aurinkoisempaan paikkaan ensi keväänä, kyllä se on vähän varjossa, eikä ole kukkinutkaan kovin paljoa. Raakin on paljon tummempi nytkin , mulla on koko ajan ollut melkein vihreä.

Meillä ripsialpi on säilyttänyt punaisuutensa näinkin hyvin puolivarjoisessa paikassa kostaehkossa savimaassa.

ripsialpi, kun kerran puna-alpi, jollaisena se sain onkin yv. - omani heräsi perin virkeänä perunamaan kulmalla valeessa vietetyn talven jäljiltä.

kiitos, kurpitsa. poistin kysymykseni, kun ihan varmaksi tiedän sen nyt olevan ripsialpi. - meidän vanhojen rouvien nimimuisti alkaa olla vaan kovin kehno:-)

Mun ripsialpi näyttää nyt näin mustanpuhuvalta:

kiitos, tuommoiselta näyttää väri minunkin ripsissäni. oliko hätävarjelun liiottelua, kun saksin isosta muoviruukusta pohjan ja istutin tuon siihen minttujen kasvatuksesta tutuksi tulleeseen rinkulaan?

Ei ollenkaan. Sellaisessa miullakin kasvaa ja myyntipenkissä en uskaltanut edes talveksi ottaa pois ruukuista.

^ ripsialpin taimen tuoreena omistajana kysyisin ylemmistä kommenteista-- onko se siis hyvinkin raju leviämään vai miksi purkki-istutus? Vai päinvastoin tarvii juurirauhan?

Noin neliön kasvaa kesässä. Mie laitoin pari vuotta sitten kahteen isoon kukkaruukkuun maahan upotettuna, hyvin on pysynyt siellä. Talvehtii myös maan päällä ruukussa, eli ei turhan arka ole.

Voi apua, hyvä että tuli luettua tämä!

Oho… Minulla myös purkissa odottaa istutusta eli laitankin suosiolla jo johonkin astiaan enkä penkkiin.

Mutta nytpä tulikin mieleeni kohde, missä sais levitä just niin paljon kuin tykkää… on vaan himppu varjossa. Anoppi myrkytti vuohenputkia, nyt kun laittais siihen sanomalehdet ja multaa ja noi alpit…keltanen kävis ihan hyvin tuohon.

Leviävää sorttia, sopii keltalehtisen kanssa.

Kaunis yhdistelmä.