Olen joskus risteyttänyt maatiaisen ja jonkin pienikukkaisen (raitakukkaisen). Iti tosi hyvin. Kylvin. Iti tosi hyvin. Ei ole vieläkään kukkinut.
Olen ekaa kertaa täällä puutarha.net foorumissa ja en tiedä mihin osastoon tämä vastaus menee. Mulla on Ritarinkukka ja se puski toisen kukinnan lehdet pois tai nyppäisin ne pois. Nyt varresta alkoi kasvamaan kolme isoa pallukkaa, joiden tyvessä on varret. Miten minun tulisi toimia jatkossa, ymmärtääkseni pallukoiden sisällä on siemeniä. Iiriksen siemeniä minulla on mökillä ja olen kuivattanut niitä jättäen ne mökille talveksi avoimeen muovimukiin takan päälle ja istuttanut ne keväällä maahan. Hyvin ovat lisääntyneet.
Moi J68…numerosarja
Tervetuloa tänne keskusteluihin Ja ihan oikeaan osioon ja ketjuun olet viestisi laittanut, hienoa ! Kertoo siitä että olet tutustunut vähän tähän puutarha.netin keskustelujen sisältöön.
Sinun kysymykseesi en osaa vastata, toivotaan että joku tietävämpi sattuu paikalle. Sitä odotellessa voisit lukaista tämän ketjun aiemmat viestit, voi hyvin olla että siellä jo on asiasta tietoa
Mielenkiinnosta kysyn niiltä jotka on kokeilleet siemenestä kasvattamista, että voiko sen siemenen laittaa suoraan multaan ? Jotenkin jäi tän ketjun viesteistä sellanen tuntuma että itää tuoreena hyvin eli vois aatella että suoraan multaan vaan ? Kummiskin hiukan epäselväksi jäi joten infotkaa miten ootte tehneet.
Itse laitoin ihan vaan suoraan multaan, kun siemenet olivat kuivahtaneet siinä kodassaan ensin. Eli katkaisin tuon kukkavarren ja laitoin muistaakseni johonkin lautaselle kuivumaan. Sitten, kun kota oli kuiva, painoin sen auki ja levittelin siemenet astiaan etukäteen jo kastelemani mullan pintaan. Peitin ohuella multakerroksella ja kosturin pintamullan sumutinpullolla. Sillä sumutuksella sitten hoidin kastelun muutenkin siihen asti, kunnes alkoi nousta taimet pintaan.
Nuo siemenet itävät hyvin. Mutta kukintaan asti saa kasvatella kauan.