Rean aiheeseen liittyvä viesti aloittaa tämän viestiketjun, siirrän sen tänne tuolta Ritarinkukka-keskustelusta
En tiedä olisiko tämän viestin paikka lisääminen osiossa. Tavallinen tapahan ei ole amarylliksen lisäys siemenistä niin laitan kuitenkin tähän. "Suru" leikkokukkien siemen kodat aukeavat kohta. Simenistä kasvattaminen on kyllä hidasta ja epävarmaa, mutta tarpeeksi hulluna kokeilen kuitenkin.
Hyvä että laitoit tämän palstan.Olisin huomenna (tai tänään) alkanut kysellä, että odotanko että ne mollukat ruskistuu kukan varressa ensin vai leikkaanko varren poikki ja sitten ne kuivuu itsekseen.
Minä ajattelin kans laittaa siemenet kasvamaan. Mitään ei tiedä jollei kokeile.
Nehän rumentaakin noita Amarylliksiä, mutta en ole vielä uskaltanut leikata pois. Sinä varmaan opastat.
Tällaiset mollukat oli minulla 19.01.08. ja yhdestä mollukasta siemenet tuossa rasiassa. Nyt noista siemenistä laitetuissa on jo pienet sipulit.
Eli ei tarvitse odottaa että mollukat muuttuu ruskeiksi, vaan noista vihreistä, kun ovat kuivahtaneet, otetaan siemenet talteen?
Onko pakko odottaa varren katkeamista.Mulla on se vanha kukkavanakin tuettu. Leikkaisin mielellään jo pois, kun kukkimisestakin on jo aikaa.
Kyllä minä istutan myös joka siemenen.
Vielä kiitos sulle kun vastasit.
Ei ole pakko oottaa varren katkeamista. Katkaise vain siemen kodat pois. Minä olen yrittänyt “jalostaakin” siten että laitan pumpulipuikolla siitepölyä esim. valkeasta kerrotusta punaiseen. Sitä en muista kuinka tein noiden siementen saamiseksi jotka jo ovat sipuliasteella. Olisi pitänyt kirjoittaa johonkin lapulle. Näkyypähän sitten jos saan ihan kukkiviksi.
Rea ja Tähdikki, uteliaana kyselen, onko amaryllisten siementaimet hengissä? Jo on, niin kertokaapa meillekin, miten menettelitte niiden kanssa (talvilepo, jne…)?
Vielä eivät ole tarpeeksi suuria sipulit, että olisivat kukkineet. Kesällä minulla on amaryllikset ulkona ja kastelen lantavedellä. Syksyllä tuon sisälle ja pidän viileässä huoneessa ilman kastelua. Siellä sitten ilmestyy nuput jos on ilmestyäkseen. Ei tuon kummempaa hoitoa.
Eli taimettaminen on onnistunut :). Eiköhän kukkimiseen jokunen vuosi siemenkylvästä vierähdäkin. Ajattelin lähinnä sitä, missä pikku taimet voi pitää talven yli, kun isot saavat talvehtia lehdettöminä kellarikerroksen yleensä viileässä verstaassa. Kesällä ulkona niinkuin sullakin. Viileää ja valoisaa tilaa ei mulla ole.
Voi rea kun kaivoit puukkoa haavassa. Mulla oli pari vuotta sitten samanlainen pallukka tuossa Apple blossomissa ja tietenkin vonkasin niitä siemeniä viikkotolkulla kypsyuviksi. Kun ne aarteet vihdoin sain ja pistin rasiassa jääkaappiin niin ukko oli nakannut ne roskikseen ja huomasin vasta illalla kun piti ne istuttaa. Sai kyllä kuulla kunniansa ja sanoin, että olisit edes syönyt ne.
Kun nyt siemenkylvöistä puthuttiin, niin tässäpä oma yllätykseni.
Jokunen vuosi (3-4) sitten sain tosi kauniin amarylliksen ja laitoin neljä sen siementä ruukkuun.
Tämä yksi kasvoi kuin käenpoikanen omia aikojaan, ja laitoin sen kesällä omaan ruukkuun. Oli tuolla piilossa sitten innostunut jo kasvattamaan kukkavarttakin, vaikka ei tuo sipuli vielä suuren suuri olekaan.
Muut kolme ovat vasta sormen paksuisia. Täytyy tunnustaa, että kyllä nämä kaikki ovat olleet tähän asti ihan vailla huolenpitoa. Silloin tällöin olen kastellut ja kesällä vain jonnekin ulos unohtanut oman onnensa nojaan. Talveksi sentään olen muistanut sisään nostaa.
Varmistan/tarkistan nyt vielä että kun kukka on kuihtunut, voiko ne siemenmöllykät katkasta pois heti vai tartteeko ootella (jotakin), meinaan valkosessa kun on niin julumetun pitkä ja hankala kukkavarsi,
– jospa uteliaisuuttaan yrittäs siemenistä kasvattaa uutta kun en oo ikuna kokeillu
4 vuotta sitten tähän ketjuun kirjoitettu, mutta kiitos kuitenkin ohjeista.
Tässä on jumbon Jaloritarinkukan siemenien tulo. Hurjan isot pallukat ja pakko oli tueta, kun meinasi varsi kaatua.
Myyjä ei ole vieläkään kertonut tämän nimeä, kun tämä piti olla Roosa, mutta taas oli väärä.
En ole varma pitääkö nuo pallukat leikata jo varresta pois. Nimittäin toinen vana on jo kasvanut jonkin verran.
Kiitos valtsu, hyvän neuvon annoit!
Niin ja luin jostain englannin sivulta, että jos siemenissä on pelkkä ohut “silkkipaperi”, niin siemen ei ole kehittynyt. Eikä kuulemma kaikki edes idä. Eipä haittaa jos kaikki ei idä, sillä siemeniä on varmasti riittävästi.
Itse avasin nämä kuoresta ja ne oli aika kosteat. Nuo isot mustat on siitä isosta pallosta ja taidan heittää nuo pienet pois.
Amaryllikseni kukki ja sormella töpöttäen sain sen tekemään pariin kukkaan siemenkodat. Koska sipuli tunki uutta vartta, leikkasin kukkineen varren siemenkotineen maljakkoon (kiitos vatsu vinkistä :) ) Nyt varsi on nököttänyt vedessä 2-3 viikkoa. Mutta kas, mitään ei tapahdu. Ei se ole kuollut, mutta ei kypysyminen myöskään etene. Varressa on kaksi siemenkotapallukkaa, toinen paljon suurempi kuin toinen. Pitäiskö niille nyt tehdä jotain vai mitä tässä seuraavaksi tapahtuu?
Kuinka näiden ritarinkukan taimien kanssa toimitaan? Netistä etsiessä tulee vastaan lähinnä ohjeita kuinka aikuisen yksilön saa uudelleen kukkimaan, mutta mitenkäs nää taimet? Useampi iti, nyt ne on vielä kiltisti odottelemassa minikasvarissa jatkoa. Koska omiin purkkeihinsa? Millainen hoito? Kun sen mukulan ne kai tarttee ennen kuin ne voi laittaa lepäämään?