Kyllä tuo Giraffe on ihana. Paljon saman näköinen kuin Papilio.
Kuvassa kukkii edellä kuvattu jättisipuli, joka teki kerralla kolme kukkavartta. Kuvassa kukinta oli juuri alkanut, ja sen edetessä kukkia on parhaimmillaan ollut lähes 20 samaan aikaan! Kyseessä on lajike Double Delicious. Se tuoksuu miedosti muistuttaen freesiaa.
Yleensä amaryllisten nuput ovat yhtenä rykelmänä kukkavarren päässä (ylin kuva), mutta lajikkeella Exotic Nymph nuput ovat yksittäin pitkän varren päässä (keskimmäinen kuva), ja nuppuja on ainakin tässä vaiheessa vain kaksi. Toisessa, myöhemmin tulleessa kukkavarressa nuput ovat vielä yhdessä (alin kuva), mutta sitten ne erkaantuvat niin, että jokaiselle nupulle kasvaa erillinen pitkä varsi.
Marilyn
Afrodite
Chico
Rio Negro
Mun viime talvisesta ryllykän sipulista ei taida tulla mitään. Siellä se vaan jöpöttää samanlaisena vaikka miten yritän hoitaa. Ei näy minkäänlaista kasvun ihmettä.
Mitä ihmettä? Selailin maatiaisamarylliksestä (H. rutilum?) tietoja ja google tarjoaa tämmöistä http://farm6.static.flickr.com/5291/5472783361_6b6d2b1c79.jpg ! Linkit vaan menevät kiinankieliseen galleriaan. Siis onko tuommoinen pinkin kirjava maatiainen olemassa?
Papilio, White Wonder ja Hercules.
Kaiku onko papilio tämän vuoden hankinta, vai oletko onnistunut kukittamaan vanhan. Hieno kukinta.
Orkidea, papilio on tän syksyn hankinta korpikankaalta, hyvän sipulin laittoivat, kun nyt jo kukki.
Tässä kukkii Exotic Nymph
ja tässä Samba.
Tiijättekö mitä? Mun maatiaisamaryllis pukkaa kukkaa!! Wuhuu!!! Kävin oikeen kuvaamassa ja kaikkee, mut eihän tänne saa noita lisättyä, pah. No saatte kuvitella sit mielessänne ;D
Minulla kans maatiaisessa kaksi kukkavartta, toinen aukeaa kohta. Joulukukka!
Mut kuuluuko tuon kadottaa nuo lehet? Mä luulin eka, et se tekee kuolemaa kun alko kellastuttaa niitä. Oiskohan nyt pari lehtee per sipuli jälellä. Tää on mulle ihan uus aluevaltaus.
Oletko kastellut liikaa?
Maatiainen kuivattaa lehtiään loppuvuodesta ja samalla lepäilee. Sittena alkaa pikkuhiljaa kukkia. Kastelu oltava niukkaa silloin kun kuivattelee lehtiään. Minullakin yksi kuklavana maatiaisessani. Joulukukka.
Mun maatiainen kuivattaa kans aina kukkiessaan lehtiä, vaikka olis kesäkin, siis se sipuli mikä kukkiikin. Olen ajatellut että se vetää siitä lehdestä voimaa kukkimiseen.
Rullaan ne keltaiset lehdet sipulien väliin piiloon, en halua nyhtää niitä ennenkuin ovat täysin kuihtuneet, juuri sen voiman takia.
Mun maatiainen kukki syksyllä, tänä vuonna ei tule joulukukkaa, vaikka monena vuonna on ollut, eikä siinä ole juuri lehtiäkään kun ei sille ole kunnollista valoisaa paikkaa nyt osoittaa.
Mun sisäkukista ei voi kyllä sanoa et liikaa noita kastelisin päinvastoin enempikin. Toi maatiainen on viileähkössä huoneessa ja aattelin sen johtuvan siitäkin. Mutta antaapa olla tuolla nyt ja ootellaan vaan kukintaa. Joskohan siihen mennessä alkais pelittää tuo kuvasaasteen laittaminenkin.
Sain nuo sipulit Päivi -56:lta.
Täälläkin maatiaiset ovat tällähetkellä ikävän näköisiä. Kaikkein pienin taimivauva on reippain. Ritarinkukatkin kasvavat nyt kituliaasti. Täytyy vaan olla rauhallinen, kyllä kevät saa kasvit jälleen piristymään.
Yksi vanha Supreme Garden on kukkinut ilokseni jo monta viikkoa. Tämä kukki kesälläkin, yhdellä vanalla vain silloin tosin. Nyt kukkavanoja oli taas useita ja pari vartta vielä täysin nupullaan. Saa nähdä onko keväällä näistä sipuleista jäljellä pelkät kuoret, kun ovat noin villiintyneet, mutta kukkiminenhan sen virka onkin.
Hyviä Jouluja kaikille!
Siemenestä kasvatettu nyt kukassaan, vaikka sipuli ei edes kummoinen ollut. Ihan uteliaisuuttani aikanaan siemenet laitoin multiin enkä niistä uskonut mitään tulevan, mutta tälläinen jouluylläri nyt vain kuitenkin ilokseni putkahti.