Ritarinkukka (amaryllis), Hippeastrum

Talvettamani viisi amaryllistä puskevat nyt kaikki nuppua. Mutta ne kaikki puskevat myös samalla lehtiä. Yhden lehtien mitta jotain 5 cm, toisen 30 cm, muiden noiden väliltä. Jaksavatkohan amaryllikset kehittää nuput kukiksi asti, jos nuo lehdetkin kasvavat samanaikaisesti? Pitäisikö lehdet leikata pois, jotta kasvupoweria olisi nupuillekin?

Zirmeli, ainakin minulla ovat amaryllikset sekä kukkineet että kasvattaneet lehtiä varsin onnistuneesti yhtä aikaa.

sailasi, kiitos tiedosta. En siis kaiva saksiani esille, vaan annan ryllisten lehtien kasvaa. Ovat kyllä kauniimpiakin lehtien kanssa.

Sailasi, ovathan amaryllikset tulleet perille?

Oi, Nanna, ovat toki! Anteeksei, ette ole ehtinyt sinulle ilmoittamaan! apea Loistavassa kunnossa ovat kaikki!

Olen mennyt tukka putkella koko viikon enkä ole kotona ehtinyt kuin syömään ja eilen iltasella vähän rauhoittumaan.

No kiva, omiani kastellessa yhtäkkiä päsähti päähän, että eivät kai ne siellä Matkahuollossa yhä vaan makaa.

Minulla vielä yksi kellanvihraä amaryllis (Lemon Lime) alkoi kukkimaan. Mutta yritän saada MarjaBeelle paketin postiin tällä viikolla.

Voi ihanaa, odotan ihan vesi kielellä kieli ulkoa.

MarjaBee, menee sittenkin ensi viikkoon. Pääsen kotiin vasta pe, mutta olen ensi viikon lomalla. Maanantaina lähtee.

Ei se mitään!

Muistanko oikein että lupasit siihen myös jonkun kevätkaktuksen pistokkaita? Alahan nyt jo miettiä millä voin tuon kaiken korvata tai muistuttelepas kovaan ääneen privassa jos ollaan jo jotain sovittu.

Osaatteko neuvoa, miksi viime vuodelta säästetty amaryllis vain kasvatti komeat uudet lehdet talvilevon jälkeen, mutta ei kukkia?

Sain amaryllikseni kukkimaan uudelleen siten, että lannoitin jo kukintavaiheessa ja sen jälkeen kovasti kun ajattelin että jaksaa tehdä nuppuja. Kesän sipuli vietti varsin vahvassa mullassa, joka oli suurimmaksi osaksi kompostia ja hevonvoimaa. Syksyllä amaryllis sitten kukki innoissaan.

Nyt minulla on kaksi amarylliksen sipulia tuolla ikkunalaudalla odottamassa kesälomaa kukkapenkissä.

Meidän amaryllis kukkii tänä keväänä kolmatta vuottaan. Se hankittiin joulukukaksi. Kun kukat kuihtuivat, kukkavarret katkaistiin. Sitten sitä kasteltiin lannoitevedellä kevät ja kesä, komeat olivat lehdet. Syksyllä kastelua vähennettiin, lopuksi lopetettiin kokonaan ja pantiin pimeään vaatehuoneeseen. Jouluksi se ei ole ehtinyt levätä, mutta keväällä se kukkii komeasti.

Nyt, kolmannen kukintakauden alkaessa, sipuli oli vain kolmannes siitä, mitä se oli ollut alun perin. Se lienee merkki siitä että voimansa alkavat ehtyä. Kuinka monta vuotta teidän amarylliksenne kukkivat?

Nyt kukkii:

Minulla on yksi viime syksynä ostetuista amarylliksistä jurottanut purkissaan. Ei kukkavartta eikä ensimmäistä lehteäkään ole tehnyt. Nyt näkyy kaksi pientä sivusipulia olevan kasvamassa.

Tämä nyt menee vähän ohi aiheesta, mutta mistä Temskukka saa hevonvoimaa? Kun aikaisemmin sellaista myytiin pusseissa ihan kuin kanankakkaa, mutta ainakaan pariin vuoteen emme äidin kanssa ole sitä enää mistään löytäneet. Se kun oli mukavan hajutonta kanankakkaan verrattuna...

Minulla kun on oma hevonvoimapesä - lämminverinen Mustangheppa jonka elämäntehtävänä on mm. syödä ja paskoa. naurua

No sieltäpä sitä varmaan riittää... hymy

ÄÄÄh, kelpaiskohan nuo Jorman paskot mihinkään voimaksi? Niitäkin löytyy lumen lähdettyä taas melkoisesti

Kyllä minä ennen koiransonnat toimitin lehtikompostin jatkeeksi ja sitä kautta käyttöön, kahdesta koirasta sitä tavaraa jo tulikin reilusti.

Ja minä roudaan ilman muuta meidän puudelien kikanat kompostiin. Hyvää tavaraa !silmän isku