Ritarinkukka (amaryllis), Hippeastrum

Kattelin tota hoyabellan kuvaa ja huomasin että olet istuttanut nuo sipulit aika pintaan, meitsillä on paljon syvemmällä, mut otan jatkossa hoyabellalta mallia…

Tämä on minulla vesiviljelykokeilussa. Se kukki jo ensimmäisen vartensa upealla valkoisella kukalla ja nyt puskee uutta vartta. Se kuiva juurimytty, joka oli sipulissa alunperin, mätäni kokonaan ja ajattelin että koko viljely meni pilalle, mutta ei, sipuli kasvatti uudet komeat valkoiset juuret. Tuolla mukin pohjalla on korkeintaan sentin verran vettä. Systeemi tosiaan toimii, joku vain olisi tietysti voinut katsoa mihin kuppiin sipulin tökkää kasvamaan, mutta puolustukseksi sanon että tuossa mukissa oli juuri sopivan kokoinen aukko pomppivaa naurua

Viime vuosisadan (kuulostaa historialliselta)puolivälissä amarylliksiä hyödettiin kotioloissa pelkän vesitilkan voimalla. Silloin oli myynnissä oikein sitä varten maljakoita joihin sipuli laitettiin, niin ettei se koskettanut veteen.Hyvin kukki.

Tuo vesiviljely on vielä kokeilemaatta, mutta tässä kukkii valkoiseni.

Toinen vasta nuppuvaiheessa. Valkoinen myös.

Talvettamani amaryllis työntää vasta kukkavartta, mutta jouluksi hankimme kukkakimpun tilaustyönä, siitä tuli vähän iso (ja kuvasta epätarkka)

Äiti sai naapurista joululahjana amarylliksen:

Tässä minun jouluksi saama kaunis vaaleanpunainen. Siinä on nyt 4 kukkaa ja vielä on toinen vahva kukkavana odottamassa.

Kiitos hoyabella. Minun toisessa amarylliksessä josta näytin kuvaa s. 85 on nyt 2 kpl 50 cm korkeata kukkavanaa. Elän vielä toivossa että nuput aukeaa siitäkin. Se on vaan niin korkea, että ihme ja kumma jos se pysyy sitten pystyssä. Pitää kehittää sille jonkinlainen tuki.

Mikähän tätä amaryllistä vaivaa, kuivatti kukka nuput juuri kun oli aukaisemassa niitä.

Onpa sinulla ihana vaaleanpunainen Amaryllis.

Kiitos. Harmi tuon kuivumisen kanssa. Mutta näyttäähän siinä vieressä olevan vielä toinen kukkavana. Toivottavasti se onnistuu.

Mulla kukkii 8 amaryllistä, ja mikä parasta, tuo pienin, jonka ostin pari viikkoa sitte kirppikseltä, oli maatiainen!

Vanha kamera sanoi yhteistyön irti ja olen yrittänyt opetella uuden käyttöä amaryllisten kanssa.

voi kun tuo valkoinen onkin sievä!