Ostin pari valmiiksi idätettyä joulun alla. Mikä on vikana kun ne eivät tahdo kasvaa millään suoraan vaikka niitä käännetään eri suuntiin ikkunaan nähden. Pari pitkää purjoa pönöttää purkista ja kun latvaan tulee pikkuisen painoa, niin ne kallistuvat voimakkaasti, yksi vana kaatui vaakasuoraan pöydälle. Ensi vuonna vartan amaryllikset vatupassin runkoon!
Olisko liika kastelu syynä tuohon varren hentoisuuteen?
Mitäs mun pitäis tehdä noille pikku kärpäsille,ei ne kyllä siitä kukan luota ole levinneet. Eivät kuitenkaan mitään mukavia siinä pörräämässä.
kuutamo, voisiko olla lämpö myös syynä tuohon varteen. Näyttää olevan patteri siinä alla. Nyt kun vielä mennään vähällä valolla. Pikkukärpäset kyllä viihtyvät kosteassa. Laita mullan päälle vaikka soraa tms.
Tänään kävin Huittisten A-alkuisessa maatalouskaupassa hakemassa rehutäydennyksiä, ja siellä oli iso korillinen joulukukka-asetelmia ilmaiseksi! Piti ihan myyjältä kysyä, että saako tuosta tosiaan ottaa, ja myyjä sanoi että vie vaikka kaikki. No enhän mä kehdannut kuin yhden siitä ottaa, valkkasin korin jossa on joku sypressi ja valkoinen amaryllis
Kukkavanat niistä oli leikattu pois (olivat siinä tiskillä maljakossa), mutta tuossa oli oikein terhakkaat lehdet. Jospa siitä saisi ensi jouluksi sitten kukan itselleen ![]()
Ja tämä samalla vinkkinä jos Huittisissa päin käytte
Mukava tapa hukata hävikkikukkaset!
Nyt tarttee kysyä neuvoa kokeneemmilta. Joulun jälkeen ostin joulukukkia alennuksella ja pelastin samalla myös yhden ryllikän 50 sentillä. Sipuli näytti olevan kunnossa, painelin hellästi eikä ole pehmeä, lehtiä oli noin 7 cm verran ja nuppu häthätää pilkisti. Multa oli kuivaa ja kivikovaa joten kotona kaaputtelin pahimmat pintamullat pois ja lisäsin kukkamultaa. Sipulia jäi näkyviin reilusti, veikkaisin että 1/3 ainakin. Tippaakaan vettä en ole antanut.
Lehdet on venyneet pari senttiä ja nuppu muutaman millin. Voinko mitenkään auttaa ryllikkää puskemaan nuppua ulos vai onko kyseessä vaan hitaammanlainen tapaus? Uskallanko yhtään kostuttaa multaa?
Kastele ihmeessä, mutta älä runsaalla kädellä.
Heh, minäkin olin tänään rehuostoksilla paikallisessa maatalouskaupassa. Siellä oli myös joulukukka-asetelmia ja amarylliksiä. Mutta maksoivat puolihintaa, jätin sinne. Olivat suurimmaksi osaksi ylikukkineita, pah!
Elojalaka, mä sain vielä kukkapussinkin sille ilmaiskukalle ![]()
Joopa joo…ei oo meidän kauppias yhtä höveli, ei vaikka käyn usein siellä ostoksilla.
2 viestiä yhdistettiin ketjuun: Ritarinkukan (amaryllis) lisääminen siemenestä
Talvettamani viisi amaryllistä puskevat nyt kaikki nuppua. Mutta ne kaikki puskevat myös samalla lehtiä. Yhden lehtien mitta jotain 5 cm, toisen 30 cm, muiden noiden väliltä. Jaksavatkohan amaryllikset kehittää nuput kukiksi asti, jos nuo lehdetkin kasvavat samanaikaisesti? Pitäisikö lehdet leikata pois, jotta kasvupoweria olisi nupuillekin?
Marjabee, ai kun ihanaa!!!! ![]()
Alkuperäinen kirjoittaja: Sasha=)
Fitfiuu, mikä amaryllis! Mistä tuollaisia mahtaa saada?
Mun oma valkoinen ´Christmas Gift´ se vain tuntuu edelleen uinuvan sikeästi. Outo tapaus. Vaikka sipuli on kaikin puolin kunnossa olevan tuntuinen, kiinteä ja pullea. Pakko kohta istuttaa se uudelleen ja kastella, jos vaikka heräisi. Viimeinen punaiseni alkaa juuri availla nuppuaan.
Eiku mä tarkotin, että sain Amarylliksen. Jonkun semmoisen, jonka anoppi on jouluksi ostanut. Kiikutti sen mulle ja sanoi, että tyrkkää maahan ja nosta syksyllä pois.
Niin, että jos minä sen hautaan kolme varttia maahan ja unohdan sen siihen syyskuulle asti ja sitten kiikutan johkin pimeään sisälle, niin koskas se tarvii pois tuoda sieltä, että se jouluksi olisi sitten kukassa?
En minä kyllä itse asiassa tiedä, onko se edes amaryllis. Anoppi sanoi niin, ja minä uskoin.
Komia on.
Mitähän tekisin kun mulla amaryllikset puskee kovasti uutta lehteä, laitanko uusiin multiin ja annan kasvaa? Ovat olleet partsilla koko kesän. Jostain syystä muistelen että tarvitsisivat pimeän ja viileän kauden että kukkisivat, onko nyt niin että nyt on turha odottaa kukkia? Vaan kukkiihan teillä kaikilla muillakin tuosta vaan kukkapenkissä...
Ja kutsuvat ne exotikin amaryllikset muakin tilaamaan ihania uutuuksia...
Euffis, kaupasta.
Minulla on oikein Hollannin tilauksen amarylliksen sipuli jököttänyt ikkunalla mullassa jo kohta 6 viikkoa, eikä vielä nuppua, eikä kyllä lehtiäkään. jos ei kohta ala ilmestyä kukkanuppua, niin minäkin joudun kauppaan ostamaan jouluamarylliksen.
.
Minä olen vasta harkinnut jos alkaisin istuttelemaan uusia amarylliksen sipuleita. Vanhat ovat kuivumasa ja saavat levätä jonkun aikaa. Kaksi tosin vasta lopetteli kukintaansa kun salaa tekivät ulkona kukkavarsia.
Jokainenhan tekee niinkuin itse parhaaksi näkee ja uskoo... minä näin:

"Hyvää huomenta" toivotti tänä aamuna keittiön pöydällä Hän!