Ritarinkukka (amaryllis), Hippeastrum

Hei!

Miten muuten kun leikkasin lakastunet sipulin kukinnot pois, niin nyt tuntuu olevan punaruostetta lehdissä, niin eihän tämä ole vaarallista sipulille? Sitten vielä, että voinko ottaa sipulit pois purkista ja laittaa levolle vai voiko laittaa multineen? Neuvoja lepokauteen olisi kiva kuulla ja se, että ei kai tuo ruoste ole sipulille vaaraksi?

Kukinnan jälkeen oon kastellut silloin tällöin, keväällä alkanut antamaan ravinnetta ja kesät oon pitänyt ulkona. Kunnon penkissä ois hyvä tila näillä kasvatella lehtiään mutta toistaiseksi oon pitänyt ruukussa ulkona.

• Tässä lyhyesti amarylliksen hoito!

1

Katkaise ylikukkinut kukkavarsi terävällä veitsellä. Jätä jäljelle n. 2,5-5 cm vartta jäljelle,  äläkä poista lehtiä!!!

• 2

Aseta sipuli valoisalle ikkunalle... mieluusti eteläiselle! Uusia lehtiä alkaa kasvaa ja sipuli kerää näillä voimaa tulevaan kukintaan. 

• 3

Kastele sipulia vasta kun multa on melkein kuiva pinnaltaa. Kasvukaudella käytät vesiliukoista kukkaravinnetta 2-4 viikon välein.  HUOM!!  Vettä ei tule kaataa sipulin päälle, vaan multaan!!!

• 4

Amaryllis vaatii n. 12-13 C lämpötilaa 8-10 viikkoa kukkiakseen uudelleen!! Laita sipuli pimeään  syyskuun lopulla. Lopeta kastelu ja anna sipulin levätä. (vanha käytöstä poistettu jääkaappi toimii hyvänä sipuleiden kylmäsäilytyspaikkana!) 

• 5

Aseta kasvi ruukkuineen VALOISALLE ikkunalle  n 21-24 C. Kastele ja kasvukierto alkaa uudestaan.

• No niin… istutin siis neljä rylliä viikolla 42 ja tavoitteena oli, että ne olisivat kukassa jouluna. Yksi sipuleista oli jo saavuttuaan hieman pehmeä ja siinä ei siis ole tapahtunut yhtään mitään. Kolme muuta ovat kyllä komean näköisiä muuten, mutta nuput ovat tiukasti vielä kiinni. Varsi on kyllä jo sopivan mittainen, mutta kukan aukeamista saa vielä odottaa. Onneksi mun elantoni ei ole joulukukkien kasvatuksesta kiinni, pieleen meni tämän "sadon" ajoitus ainakin. Ensi jouluksi teen pari juttua toisin, jos sitten ajoitus onnistuisi. Oppia ikä kaikki. Oikein hyvää joulua kaikille!

Nyt kukkivat Ice Queen ja Exotica.

Kuvassa kukkii Picotee, jolla on punaiset reunat terälehdissään.

Plantagenin "mini" amarylliksen hyötö ei ihan osunut jouluun, vaan aukesivat vasta tänään.

Kuvassa kukkii kerrottu Nymph.

Sain amarylliksen sipulin, jossa on nuppu, voiskohan sen laittaa veteen johonkin astiaan kasvamaan , niinkuin hyasintitkin ?

Vai pitääkö istuttaa multaan…tekis mieli kokeilla vedessä kasvattamista, onko hullu ajatus ?

Miksi ei voisi? Muistaakseni yksi tuttava aina istuttaa ryllit pelkkään lecasoraan ja astian pohjalle vettä.

Pitääkin kokeilla tuota lecasoraa, jospa se siinä onnistuis…kiitti Bumble :Ö

Kuvassa kukkii Flamenco Queen.

Amaryllis jumbo White Wonder alottelee kukintaa. Eka kukkavanaan tulee kahdeksan kukkaa!!

Mulla on vaan kaks kukkavanaa ja niissä kummassakin viisi kukkaa. Aina tuo sisko pistää paremmaks:))

Ja onhan mulla se onnettoman pieni poikanen joka tekee nyt kukkavanaa. Kuusi kappaletta on noita muita jotka kukkivat pikapuolin. Istutin nuo kaikki vasta joulukuun alussa. En ole koskaan edes yrittänyt noista vanhoista joulukukkia, olen ostanut uuden valmiin joka varmaan aukasee kukkansa joulun aikaan. 

Miten muuten tämä lepo, onnistuuko vähän alle 20 C niukalla kastelulla? Mietin vain kun sanotaan, että esim. 15 C niin itsellä ei ole tälläistä paikka, niin onko tuo tarkka ohje? Muistaakseni kerran amaryllis lepäsi niin, että en paljoa kastellut ja oli hämärässä, niin teki ainakin lehtiä ja muistaakseni toisella kerralla kukki.

Selviytyjät. Nämä ovat  olleet n.3 vuotta kateissa, tänään ne löytyivät vanhempieni kellarista joka ei enää ole kellarikäytössä, vaan siellä on mm. vesipumppu.
    Joukko ryllejä oli kesähoidossa vanhempieni pihalla 2008, ilmeisesti isä oli kerännyt ne ja vienyt muovikasseissa kellariin talteen ja unohtanut koko asian.He väittivät ettei niitä heillä ole, ja lopulta uskoin, mutta ajattelin että vaikka sipulit voi kadota maailmasta, niin kyllä ne keraamiset ruukut täytyy jossain olla, ja tulevat esiin ennenpitkää.
    Suurin osa sipuleista oli kuollut, mutta nää kolme saa nyt valo- ja vesihoitoa.Muuten nakkaisin kompostiin nääkin, mutta joukossa oli yksi nimetön joka oli hyvä kukkimaan uudelleen, jos se olis noiden joukossa ja vielä kukkis että tunnistais.

Evergreenin terälehtien muoto on ihastuttava!

Viimeinenkin amaryllis, Royal Velvet, on avannut kukkansa. Väri on himmeässä valaistuksessa lähes mustan samettinen. Alla olevat kuvat on otettu samaan aikaan samassa valaistuksessa, mutta jostain syystä alempi on tummempi, mikä vastaa paremmin todellista väriä.