Sitä kävin sukupostista kurkkimassa kun oli niin arabin nassu. Mun arabi-welsh-risteytykseni on nyt 15 ja äitinsä, vanha arabitammukkani 25. Ovat eläkkeellä jo molemmat, mutta tuottavat mainiota pavosenheskaa kukille ja kurpitsoille. Mistä tulikin mieleen, että sun pihaanhan mahtuisi yksi jättikurpitsa siihen keskelle - ei muuta tarvitsisi
MaNe85, voin vahvistaa, että täällä on ihania ja avuliaita ihmisiä. Aloitin viime keväänä nollasta ja nyt minulla kasvaa pihalla jo vaikka mitä, kiitos ihanien penttiläisten. Meillä on täällä myös taimenvaihtotapahtumia kesällä. Tervetuloa sellaiseen mukaan ensi kesänä.
Olen mai-leen kanssa ihan samaa mieltä siitä, että ensimmäisenä kesänä kannattaa katsella ja suunnitella. Omana esimerkkinä voisin kertoa, että kun heti ensimmäisenä kesänä halusin pihalle sen ryytimaan, niin ajattelin asiaa vain käytännön kannalta: mahdollisimman lähelle ovea. Mahdollisimman lähellä ovea sattui vaan olemaan talon pohjoispuolella;) Kyllähän minä sen tiesin, että se on pohjoispuoli, ei vain mennyt jakeluun. Eli ensimmäisenä kesänä paljon ruukkuja ja suunnitelmia, niin seuraavana kesänä saat pihasta kerralla onnistuneemman. Niin muuten, siinä ryytimaan tilalla on nyt varjoisan paikan penkki
Niin siis selvennykseksi sen verran, että ensimmänen kesä oli puolitoista vuotta sitten ja silloin tein sen ryytimaan ja istutin pari hassua kukkaa sinne tänne. Viime keväänä tutustuin penttiin ja rupesin laittamaan pihaa tosissani (ja muutin sen ryytimaani kukkapenkiksi;))
Minä ainakin hävittäisin pihalta nurmikon kokonaan, vielä en saanut mitään täydellistä ideaa, mutta ainakin polku täytyisi olla ja muuten perennapenkiksi koko piha, tai sitten voisi olla alue vaikka hiekasta tai jonkinlaisesta kivestä, malliltaan vaikkapa täysin pyöreä. Pikkuinen suihkulähde ehkäpä, minä ainakin laittaisin. Juhannusruusun unohtaisin, leviää niin kovin, mutta onhan muitakin ruusuja, maltillisempia.
Nurmikon minäkin hävittäisin. Ja pihan perälle jotakin havupuuta/pensasta näköesteeksi myös talvella. Paljon olet saanut hyviä ideoita. Ensi kesä meneekin suunnitteluun, kun tarkkailet pihan olosuhteita - valoja ja varjoja.
Pienen rivitalopihan suunnitteluun tarttisin kipeästi neuvoja....takapiha on noin 6,5 metriä leveä ja noin 8-8,5 metriä pitkä suorakaiteen muotoinen lievästi alaspäin viettävä piha. Kummallakin puolella pihaani on naapurin piha ja myös pihani perällä on vastakkaisen naapurini piha aivan heti aidan takana. Piha on aurinkoinen ja sijaitsee Jyväskylässä. Talo on 3,5 vuotta vanha ja olen jo jotain pihalla saanutkin aikaiseksi Terassin edessä on näkösuojana marja-aroniapensaita 3 kpl, niiden alla on erilaisia sipulikukkia (Chato-, Upstar, Peach Blossom-tulppaanit, Tricolor-krookuksia, helmililjaa ja scillaa) sekä kuunliljaa. Marja-aronioiden edessä (siis talosta poispäin takapihalle päin) on riippahernepuu, jonka juurella on seppelvarpua 2 kpl. Pihan toisella sivustalla pensasaidan vieressä on 2 kpl pensasmustikkaa, niiden vieressä punaherukkapensas. Tässä yhteydessä voisin mainita että pensasaita on idänvirpiangervoa.
Pihan toisella sivustalla terassilta lähdettäessä on säleikkö jossa on lumikärhö sekä kiinanlaikkuköynnös (joka tosin ei ole laikukas ollenkaan eikä siinä ole myöskään minikiivejä.....eli mikähän se sitten loppujen lopuksi on...?), näiden alla on japaninhanhikki (se on laitettu siihen koska muutakaan paikkaa sille ei löytynyt toistaiseksi). Tästä kun lähdetään pensasaidan vierustaa kulkemaan takapihalle päin, tulee vastaan puolikaareva kukkapenkki, jossa on erinäisiä kasveja....pilarikataja, kiinankataja, sinikataja, erilaisia sipulikukkia, kurjenpolvia, rentoakankaalia, jne. Kevääksi sipulikukkia Texas, Carlton-narsissit, parvitulppaani, helmililja, scilla sekä LoveSong-tulppaani. Penkki on reunustettu turveharkoilla. NImenomaan tähän penkkiin haluaisin vinkkejä! Jotenkin en saa koottua omia ajatuksiani sen toteuttamiseen.....haluaisin siihen kerroksellisuutta eli taakse jotain korkeampaa ja siitä etuosaan madaltuvaa. Olisiko joku nauhus hyvä takana? Värit jotka minua kiehtovat ovat aniliini, sininen, valkea ja erilaiset vihreän sävyt. Keltainen ei ole ykkösenä väritoiveissani, mutta toki sitäkin voisi hiukan olla.
Pihan perällä on keskellä takapensasaitaa vaaleanpunainen ruusuorapihlaja (ja on säilynyt hengissä jo 2 talvea vaikkei pitäisi tällä vyöhykkeellä enää pärjätä), sen vieressä tontin kulmassa on turveharkoilla reunustettu kukkapenkki, jossa onkin sitten kaikkea mahdollista....oikea satupenkki. Tarkoitukseni on ollut tehdä siitä penkki, jossa kukkii koko ajan joku kasvi ja aika hyvin olen siinä onnistunut ja aika kauniskin penkki on vaikkei kokoa olekaan kovin paljon ja kasveja on paljon....mutta eipä siellä rikkaruohojakaan ole Ja nyt sen penkin kasvitarjontaan.....Jaloritarinkannus, hopeamaruna, sinipiikkiputki, alppipiikkiputki, ukonhattu, ruusumalvikki, sinikatana, rantakukka, kurjenkello, isopäivänkakkara, karpaattienkello, siperianunikko, elokuunasteri, komeamaksaruoho, vuorenkilpi, kevätvuohenjuuri, punakellukka, jättipoimulehti, leimurakkaus, mirrinminttu, peurankello, loistosalvia sekä kevääksi sipulikukat (helmililja, scilla, Passionale- sekä Angelique-tulppaanit, valkonarsissit Thalia, Actaea, White Lion).
Pihastani haluaisin helppohoitoisen, rehevän sekä kauniin. Haaveissani on jossain vaiheessa laittaa liuskekivipolku kulkemaan pihan halki sekä pihavalot, mutta ne ovat kaukana tulevaisuudessa.....ensin haluan keskittyä kasveihin. Lempikasvejani ovat katajat, pionit, ruusut, kurjenpolvet, liljat, sireenit, köynnökset, aniliinit, siniset kukat, erikoiset kasvien lehdet, muodot, tuoksuvat kasvit jne.
Kertokaa mitä ehdottaisitte laitettavaksi pihaani! Kaikki ideat ovat tervetulleita
Kun vaan saan aikaiseksi, voisin ottaa tämänhetkisen kuvan pihasta....on nyt tietty hiukan talvinen vielä, mutta ehkä siitä saisi paremman mielikuvan pihasta.
Nyt jäänkin odottelemaan teidän ehdotuksianne......
Luulen, että ehdotuksia alkaa sadella viimeistään, kunhan saat inspiraation ottaa niitä kuvia
No niin nyt tuli laitettua yksi kuva takapihastani....ei siitä kyllä paljon saa käsitystä kun on lunta maassa sen verran että piha näyttää ihan tyhjältä. Etualalla on terassini edessä olevat marja-aroniat ja niiden takana riippahernepuu, säkin sisällä pilarikataja, kuvan taustalla pihani takaosan pensasaita ja sen takana onkin jo naapurin pieni piha.
Ja kolmas kerta toden sanoo.....vielä yksi kuva toiselta laidalta
Tää ei ole nyt sellainen vinkki jota kaipasit, mutta olen aina ajatellut, että jos minulla olisi tuollainen rivaripiha niin en haluaisi sinne ollenkaan nurmikkoa. Erilaisia istutusalueita ja laattaa/puuta/kivituhkaa käytäville ja oleskelupaikalle.
Ei ihan helppo toteuttaa kun naapureia on joka sivustalla. Huushollin läpi hiekat ja kivet
Heti alkuun siirtäisin marja-aroniat muualle, ja vähentäisin myös niiden määrää. Marja-aroniasta kasvaa ennen pitkää kolme metriä korkea ja leveä pensas.
Toivottavasti ei ollut liian tyrmäävä vastaus…
iiris-kukka, oletko kokeillut laittaa tuonne hakulaatikkoon sanaa rivitalopiha? Löytyy valmiita ketjuja aiheesta.
Kaisaliisa, Viher-hupakko niitä vinkkejä kaipaa, en minä.
Hei. Kaunis idea kukkapenkkiin korkeammaksi taustakasviksi on yhdistelmä röyhytatar ja kiinanritarinkannus. Ne kukkivat samaan aikaan ja ovat mielestäni todella kaunis yhdistelmä Eteen jotain hempeän vaaleanpunaista, esim. daaliaa tms, jonka saa kukkimaan samaan aikaan. Kokonaisuus on kuin pastellimaalaus! Kokeiltukin on.
Onneksi ei tarvi tavaroita yms kuskata huoneiston läpi....nimittäin tonttini takakulmassa on aukko, josta pääsee taloyhtiön yhteiselle nurmialueelle ja sitä kautta saa kottareilla kuskattua tarvittavat multasäkit jne
Eikös noita marja-aronioita voi leikellä tarpeen mukaan, jos tuppaa kasvamaan liian vinhaa vauhtia....ainakin olen niitä jo nipsinyt sieltä täältä ja entistä ehempina kasvavat....hih. Olisiko sulla sitten joku parempi ehdotus näkösuojaksi terassini eteen?
Ihan ilman nurmikkoa en kyllä varmaankaan osaisi olla......olen minä sellainen ruohonleikkaus-friikki...heh, se jos mikä on parasta stressinpoistopuuhaa, toisaalta minulla on aika laaja lempparikasvi-arsenaali että jotta ne kaikki saisi pihaan, pitäisi tosiaan nurmea vähentää ja istutella kasveja vieri-viereen......siinä se ongelma onkin että mitä kasveja niistä kaikista ihanista kasveista valikoisin.
Löysin yhden paperisen kesäkuvan pihalta, yritin ottaa kännykän kameralla siitä kuvaa tänne...ei tullut kovin hyvä ja kaiken lisäksi tuö kuva taitaa olla ensimmäiseltä kesältä tässä asunnossa, joten marja-aroniatkin ovat tosi lilliputteja vielä
iiris-kukka, hih ja anteeksi. Voisin katsoa vähän nenääni pidemmälle…
Tervehdys oi puutarhatietäjät! Muutimme vähän yli vuosi sitten suloiseen rivariin. Piha vaan oli melkein pelkkää nurmikkkoa ja aika kaukana haaveidemme pihasta, kantoja useampikin kappale ja vanhoista omenapuista ei enää tietoakaan surullinen. Olen nyt alkuun vaan syynäillyt ja ruukkupuutarhuroinut enkä meinaa kunnolla uskaltaa aloittaa mistään päästä....
Tykkään kirkkaista ja selkeistä väreistä (punainen, keltainen, oranssi, magenta, pinkki, tummanvihreä, limenvihreä...) ja muodoista, en niinkään hentoisista ja pastellin-/murretun värisistä kasveista. Myös luonnonmukaisuus ja helppohoitoisuus ja tähän 50-60 -luvun tyyliin sopivuus olisivat kivoja juttuja. Samoin hyötytarha, marjat ja muut kiinnostaa ja niitä voisi olla etupihallakin jos ovat nättejä. Raparperia laitoinkin jo etupihalle.
Tässä etupiha, joka on itään päin. Tuo kauempi osa on melko ok noinkin kun siellä on tuo tammi, maassa pikkutalviota ja herttavuorenkilpeä ja (huonovointisia) kotkansiipiä. Siinäkin voisi olla kyllä enemmän ainakin matalahkoja juttuja, ehkä kuunliljoja ja lisää vuorenkilpiä ja maanpeitekasveja? Ai niin ja pieni puksipuu ja käytävän toisella puolella timanttituija on. Ikkunan viereen olen ajatellut piippuköynnöstä ja seinään pöydästä oikeaan villiviiniä.
Mutta sitten on tämä tyhjä puolisko. haluaisin siihen jonkun nätti pikku puun, joka olisi kaunis vuoden ympäri. Onkohan tuossa liian varjoisaa esim koristekirsikalle kun aurinko paistaa vaan aamuisin? Sen alla/edessä voisi olla joku pensas. Lähempänä käytävää voisi olla joku matala havu tai ehkä usempikin jos ovat tarpeeksi pieniä. En tiedä yritänkö tunkea liikaakin. En haluaisi että koko näkymä pöydän äärestä olisi tukossa, mutta vähän suojatumpi ja pyöräkokoelma usein tuossa ei ole niin kaunis. Havut on minusta usein vähän tylsiä, mutta ehkä se voisi näyttää kivalta jos olisi vaikka mahdollisimman tumma ja vaalea rinnakkain. Aluksi haaveilin rodosta, mutta ajattelin, että se ei ehkä tykkäile tuosta savimaasta ja havut voisivat olla ryhdikkäämpiä talvella...? Ja ärsyttää kun noita monia tuijia ym pitäisi olla huputtamassa rumiin huppuihin keväisin. Niin siis ja ideana olisi poistaa nurmikko ja laittaa eri maanpeitekasveja tilalle. Sanomalehteä sitten ehkä alle johonkin kohtaan? Simppeleimmältä kyllä tuntuisi vaan kuoria nurmikko pois ja toivoa parasta, mutta käyköhän siinä huonosti? Tuo maa tuntuu olevan melkoisen kovaa ja inhottavaa kaivaa.
Tässä lännen puoleinen takapiha katolta ja terassilta käsin, yläkuvassa pihan oikea eli aurinkoisempi puoli.
Haluaisin isomman kasvimaan, mielellään omena- ja kirsikkapuun (pieniä), pari marjapuskaa, reunoille/nurkkiin ehkä taas niitä kuunliljoja tms pehmentämään ja silti säilyttää avaraa nurmikkotilaakin. Onkohan liikaa, takapiha koko on leveimmistä kohdista mitattuna 9,8 x 7,8 m. Kasvimaa on nyt L:n muotoisesti ylemmässä kuvassa ja ajattelin tehdä siitä ison ja kolmioisen yhdistämällä ne L:n sakarat. Se voisi tulla hiukan koholleen, kuitenkin max 20cm kun terassi tulee vastaan. Millä rajaisin sen nätisti? Noppakiviin ihastuin joskus mutta taitavat olla liian pieniä? Talvisaikaan ärsyttää pihan sotilaallinen kulmikkuus kun laudat rajaavat joka nurkan eikä ole mitään pehmentävää elementtiä. Kesällähän tämä on ihan nätti kun pensasaidat ryöppyävät joka puolelta.
Olen ajatellut ehkä laittaa omenapuun tuonne keltaisten kukkien lähelle ja kirsikkapuun yläkuvan oikeaan kulmaan. Jälkimmäinen voisi olla etupihallakin, mutta valo ei taida riittää? Onko huono jos puut tai marjapensaat on ihan kasvimaan yhteydessä? Entä pärjäisivätköhän marjapensaat tuolla varjoisemmalla puolella? Meillä on kellarissa jemmassa myös liuskekiviä, joista voisi vaikka laittaa polun terassilta ylemmän kuvan ylälaitaan eli vesipisteelle.
Joo, ehkä lopetan tämän polveilevan höpöttelyn, mutta kertokaa jos tulee ihan mitä vaan ideoita kasveista tai käytännön neuvoista!
Mulle saa myös suositella jotain viherihmistä täältä päin jos tulee mieleen, vaikkapa itseään! Maksaisin mielelläni jos joku ehtisi antaa vinkkejä / auttaa käynnistelemään tms. Haluisin edetä näissä piha-asioissa, mutta oon turhan kiireinen ja toivoton jahkailija!
Nyt ei muuta kivaa tule mieleen kuin säleikkö tuonne etupihalle mihin voisi laittaa jotain kivaa köynnöstä peittämään pyöriä ja tuomaan sellaista vehreää kujatunnelmaa sinne katoksen alle. Talvisin siihen voisi sitten ripustella pieniä lyhtyjäkin.
Maanpeitekasvillisuus etupihalla on miustakin hyvä idea. Itse tekisin siihen ehkä mahdollisimman helpon varjoistutuksen vaikka juurikin niillä kuunliljoilla ja sellaisilla ja paljon kukkasipuleita kevään, ja miksei sysynkin, paljasta maata peittämään. Ellei sitten matalaa pensasta laita.
Kirsikkapuun, kovan maan ja varjon yhteensopivuutta epäilen lähinnä puun loistokkuuden kannalta… kyllähän se siinä muuten varmaan pärjäisi kuitenkin. Tarvitaan kirsikkapuiden omistajien mielipiteitä