Rivitalopiha, apua suunnitteluun

R, sinä joudut heti ehdotusuhriksi, sillä lueskelin alkuillasta Unelmien puutarha -kirjaa ja lisäksi katson aina BBC:n puutarhaohjelmat.

Kirjasta luin, että herukoita voi kasvattaa säleikössä, jolloin ne eivät vie leveää tilaa. Sinuna laittaisin ristikkosäleikön roikkumaan etupihalle katosta siihen pöytäryhmän kohdalle sopivan levyisenä. Säleikkö voisi tukeutua olopöytäryhmän lattiaan. Panisit punaherukkaa kasvamaan siihen ja ohjaisit muutamia versoja ylöspäin.

Säleikön eteen jokin hyvä riippapuu ja sen puun alle oikein paljon kevätkukkijoita - pieniä sipulikukkia. Kokoa vuorenkilvet siellä toisella puolella selkeäksi ryhmäksi. Puun ympärillä voisi olla jopa kapeahko liuskekivipolku ja aivan reunaan vielä matalia maanpeitekasveja, joita on olemassa tuhottoman paljon erilaisia. Varjoisuutta voisit tutkailla vielä valitessasi kasvilajeja.

Takapihan voisit toteuttaa melko pitkälti laajentamalla rajalta istutusalueita ja tekemällä niin kuin niissä brittipihoissa tehdään - eli istutat erilaisia pensaita ja pieniä puita yhdessä perennoiden kanssa. Perennojen joukkoon voisit jättää aina tilaa hyötykasveille. Takapihan nurmikon voit korvata myös liuskekivillä tai nupukivillä.

R, kokeile taponlehtiä maanpeitteenä siellä tammen alustassa.

Kiva kun oli tullut heti vastauksia, kiitos Uni ja Sand ! Miten sattuikin, itse asiassa yhden tutun pihalta bongasin taponlehtiä ja istutin niitä jonkin verran tuohon melko lähelle tammea. Ovat aivan ihanan näköisiä kesällä. Mulle vaan on vasta ihan hiljattain valjennut, että noista maanpeitekasveista osa on vehreitä talvisinkin. Eli oli ne taponlehdet hiukan ankeita keväällä.

Noita säleikköherukoita oon jossain kirjoissa nähnytkin. Taitavat näin ensi alkuun vaan olla hiukan edistyneemmille puutarhureille... Köynnöksiä havittelen, mutta ehkä mieluummin kutakuinkin seinän suuntaisesti tai puuhun kiipeämään jotenkin pehmeästi. Riippapuu sipulikukkineen kuulostaa aika ihanalta..!

Se tammi siinä ilmeisesti etelän puolella tuo vissiin melko syvän varjon siihen teidän etupihallenne ja siksi kannattaa kesäajan viherrykseen valita varjon ja puolivarjon perennoita, jotka toisivat elävyyttä etupihalle kesällä ja syksyllä.

Tuo herukka oli toki vain heitto, mutta jos valitset myymälästä pystykasvuisen pensaan, istutat säleikölle ja pujotat oksia ylös säleikköön, on sinulla säleikköherukka :} Se luultavasti peittäisi nimittäin ne pyörät jonkun verran näkyvistä, mutta näköyhteys teillä säilyisi.

Jos havittelet etupihalle köynnöstä, laita riippapuun tilalle köynnöspyramidi ja siihen jotain varjon köynnöstä.

Päätin, että nyt mukulat ovat niin isoja, etteivät enää takapihalle levittele vilttiä joka viikko eväsretkeä varten. Siispä sinne voisi vihdoinkin tehdä jonkun istutusalueen. Takapiha on pieni, ja istutusalueesta tulee vielä pienempi.

Istutusalueeksi tulee L-muotoinen nurkkaus, jonka ulkosivut on 3*4 metriä. Penkin leveydeksi tule L:n molemmissa päissä vajaan metrin verran ja L:n sisäreunasta tulee kaareva. Ulkosivuina on siperianhernepensasta. Piha on länteenpäin, aurinko paistaa iltapäivästä iltaan. Kuumana kesänä piha on pätsi, mutta siperianhernepensas kyllä varjostaa penkkiä tehokkaasti. Keskelle kukkapenkkiä tahdon korkean metallisen linnunruokintatelinepylvään.

Haluaisin tehdä siitä sellaisen, että se miellyttäisi muidenkin silmää kuin vain minun. Mutta nyt en saa mieleeni yhtään rehua, joita siihen haluaisin. Perennaa ja kesäkukkia, mutta mitä? Ei keltaista, herneaita riittää kyllä keltaisesta.

Mietiskelen tuota iltapäivän aurinkoa, omalla pihallani vastaavalla alueella kasvaa kyllä aivan kaikkea : ).

Olen haaveillut uudesta penkistä, joka olisi suurinpiirtein näin: Keskikohdalla yksi komea syyshortensia, sen juurella kaksi kolme köynnösukonhattua, jotka kasvavat pensaasta läpi. Hortensian viereen Rosa Hansa (tai jokin kestävä ja hyvän värinen), sivuille ja viereen kolmea väriä ritarinkannuksia ja/tai lupiinia. Keskiriviin kaksi kolme pionia ja valkoista tai vaaleaa maitokelloa ja kurjenpolvia. Etuosaan unikoita ja matalampia kurjenpolvia ja heucheroita. Unikot olisivat sävy sävyyn Hansa-ruusun kanssa, kurjenpolvet, ritarinkannukset, pionit ja lupiinit osa kontrastina edellisiin, osa toistaisi sävyjä miedompina. Ja hernepensaaseen jokin isokukkainen myöhäinen kärhö.

Minä rötsin Merlinin haaveista heti ideoita. Kiitoksia Merlin.

Köynnökset kuulostaa hyvältä, sinnehän ne saisi siperianherneeseen sitten kiipustaa. Keijunkukat ja kurjenpolvet passaavat myös, pionit olisi loistavia, mutta nyt tarvittaisiin kyllä vähän nopeammin komeaksi kasvavaa. Ritarinkannus toisi korkeutta, eikä varmaan tarvitsisi ihan kauheesti tukea enää lisää. Kai se pensasaita siinä takana tukisi niitä.

jos haussa on kestävää ja kukintansa uusivaa ruusua niin kannattaa tutustua seuraavaan sivuun…

http://www.blomqvistplantskola.com/fi/kanadarosor.php

jep hyvä valikoima… ja nämä kanadalaiset ruusut ovat siellä pistokaslisättyjä… siis omajuurisia!! Tosin kannattaa seurata taimen tultua>>> sillä heillä ollut taimipurkeissa, ikävä kyllä, rikkanenättiä

Rikkanenätti on turkanen rikkis. Luikertaa ikävillä juurillaan joka paikkaan ennen kuin ehtii huomaamaan ja siementääkin ihan tuhottomasti. Tällainen.

Ja hoyabella oikeassa, tarkoitin Rosa Hansalandia tai vielä parempi voisi olla satusedän mukaan nimetty Rosa Hans Chistian Andersen. Hans on kaikissa alussa...

Kysyn mielipiteen teiltä. Nuo krassithan menestyi upeasti....mutta kun tuo penkki on tarkoitus olla tuossa sellainen sini-puna-liila. Ja sen toinen puoli on täytetty sinertävillä ja sinipunaisilla kukkasilla. Krassien väri oli minulle yllätys. En ajatellut tuohon Punaista ja Keltaista. Olen nyt epävarma laitanko ensi kesänä tuota krassia tuohon penkkiin...mitä teidän värisilmä sanoo? Pitäisikö laittaa jotain sinipunaista, liilaa, aniliiniä kukkaa tuon krassin sijaan? Vai taas sama krassi? Joku ihan muu väri?

Miten olis espanjankurjenpolvi? Sen eteen jotain matalaa valkoista?

Miten olis jotain sinistä vähän korkeampaa keltaisen krassin kanssa? Keltainen ei mua häiritse, mutta punaisen sävy on jotenkin liian erilainen verrattuna taustan punaisiin.

Sammalleimuissa olisi passelisävyjä…

samoin kuin emo. jos punaisen krassin tilalla olisi sinistä tai valkoista kukkaa, olisi vielä parempi, vaikka tuo penkki on nyt jo upea.

Minusta tuo punainen sopii oikein hyvin. Punaista krassia ja lohenpunainen kaveriksi (mikähän sen laji nimi nyt olikaan?). Tai sitten jotain valkoista hieman korkeampaa taakse ja punaista eteen. Tämä on taas niin makuasia.

Komea puska mutta ehkä tosiaan jotain paremmin väreiltään sointuvaa tuohion kohtaan…

Kiitos kovasti ideoista! Nyt olen varma, että tuo muuttuu jonkin verran ensi kesäksi.

Kokeile kuvankäsittelyllä =)

Hopeahärkkiä?