Hopeahärkkiä sainkin monta ämpärillistä viime kesänä=D…laitoin ne heittopenkkiin odottamaan sopivaa paikkaa. Oliskohan se paikka sitten tässä…hopeahärkkiä ja sammaleimuja reunaan, taakse jotain korkeampaa…
Suunnittelu jatkuu. Postimerkkimaahan pitäisi saada lisää kukkapenkkitilaa. Nyt alkaa mennä tämä tauti niin pahaksi, että ajattelin, nostaa tuon orapihlajanpätkän, joka tulee kameraa kohti, kokonaan tuosta pois. Ja jatkan sen menemään tuon tien mukaisesti, ihan turhaa se noin on. No, sitten tuohon jääkin erikoinen alue kukkapenkille. Se tippuu voimakkaasti alas oikealle, ja päätyy ryteikköön.
Monenlaista ratkaisua olen pyörittänyt mielessäni, sillä sitähän penkkiä sitten katsotaan ylhäältäpäin, eikä sen alapuolelle oikein pääse.
Moro!
Kyselisin apuja rivitalopihaamme. Muutimme tähän päätyasuntoon talven aikana, ja nyt kesän tullen pitäisi pistää piha kuntoon. Takapihalle rakennamme terassin valokatteella, mutta terassia ei ole sen kummemmin vielä suunniteltu. Tämä on myös ensimmäinen oma pihamme, joten aikaisempaa kokemusta pihan laitosta tai suunnittelusta ei juurikaan ole. Takapiha on aika lailla etelään ja etupiha pohjoiseen.
Tässä pari kuvaa viime kesältä:
Etupiha: Todella huono kuva, alaviistosta otettu. Etupiha nousee pihatieltä muutaman rapun verran ylös, ajattelimme nuo puuraput ja -kaiteet poistaa ja laittaa uudet laatoitukset, myös raput laatoittaa.
Takapiha: Kuvan oikeassa reunassa näkyvä koivu on kaadettu syksyllä pois. Terassi voisi olla koko asunnon levyinen, mutta vain osan päällä valokate...tosiaan terassin osalta suunnitelmat vielä auki.
Takapiha on ihan mukavan kokoinen, pientä alamäkeä ja perällä nousee taas ylemmäs. Pihan perällä on kalliota, mutta luulen, ettei pihaa laiteta ihan sinne asti jatkumaan, vähän siistitään tuota takaosan ryteikköä vaan. Kuvassa näkyvät koivut on kaadettu pois. Myös pihavalot haluamme uusia.
Kaikenlaiset vinkit ja ideat ovat tervetulleita! Sisustusmakuni on melko moderni ja selkeä, joten se sama tyyli saisi jatkua myös pihalla. Ei siis välttämättä ruusupuskia, vaikka toki kauniita ovatkin. Osa kasveista voisi olla ruukussa, pihassa voisi olla tuijia tms havukasveja, sekä sitten jonkin sortin kukkaistutuksia.
Mariel, löydät pihasuunnittelua koskevan viestisi nyt täältä. Laitoin sinulle tulemaan myös privaattiviestin:)
Valitettavasti en ainakaan minä näe noita Marielin kuvia.
Minä kyllä näen.
Kuvat näkyvät pienen pieninä harmaina neliöinä, minulla.
Moi kaikille:)
Nyt ajattelin änkeä itseni tähänkin ketjuun ja pyytää apua, josko joltain saisi jotain vinkkiä mitä tehdä.. Asun rivitalossa vyöhykkeellä II. Piha on länteen päin. Asunnon seinustalla on puusta tehty terrassi, jonka jälkeen alkaa piha. Terassin ovelta katsottuna pihan oikea reuna on pahin ongelmani. Koitan linkittää tähän pari viimevuotista kuvaa....
Eli yllä kuva numero 1. Kuva on otettu terassin reunalta ja oikealla näkyy naapurin vastaista valkoista aitaa. Terassin edessä kasvaa korkea, vanha kataja, joka näkyykin hieman kuvassa. Aitaa vasten on vanha kukkapenkki, jossa on kasvanut lähinnä pikkusydäntä, kuunliljaa sekä muutama akilleija. Pikkusydäntä olen viime kesänä poistanut siirä jo reippaalla kädellä, mutta varmasti sitäkin vielä tulee tänä keväänä ylös.
Katajan takaa näkyy iso ja vanha punaherukkaja samasta viidakosta löytyy myös 2 kpl isoja norjanangervopensaita sekä yksi pajuangervo, kaikki hyvässä sekamelskassa niin, että pensaiden välistä ei mahtunut kesällä kulkemaan.
Tuon ensimmäisen norjanangervon sekä pajuangervon olen viime kesänä leikannut matalaksi ja tahtoisin niistä eroon, jotta saisi jotain selkeyttä tuohon kulkemiseen, puolet pihasta kun on nyt viidakkoa.
Tuon kukkapenkin eteen olen laittanut vadelmaa. lisäksi talon seinustan lähellä kasvaa vielä karviaspensas sekä viinirypäle, josta en vielä tiedä, selvisikö talvesta vai ei.
Lataan seuraavaan viestiin toisen kuvan.
Tässä nyt kuva siitä viimeksesäisestä kukkapenkistä, jossa näyttää rehottavan enimmäkseen karhuköynnös ja leskenlehti, mutta tuo vadelma näkyy nyt selkeämmin. Ruoho näyttää olevan jäänyt leikkaamatta, tunnustetaan, viime kesä meni niin poissa kotoa, että pihakin oli sen näköinen:) koitetaan ryhdistäytyä tänä kesänä:)
Eli mitä tuolle alueelle kannattaisi tehdä? Ongelmana siinä on nyt tuo karhuköynnös, josta pitäisi päästä eroon. Haluaisin siihen jotain kauniisti kukkivaa ja värikästä. Tuo kuunlilja ei minua sytytä ainakaan tuossa mittakaavassa, mitä sitä pihallani on ollut.
Pää on ihan tyhjä ja ottaisin mielelläni ideoita vastaan, miten selvitä tuosta pensasviidakosta sekä kuunlilja/karhuköynnössotkusta. Pihan ei mielestäni tarvitse olla viimeisin päälle suunnitellun näköinen ja kasvit saavatkin rehottaa, mutta tuo rikkaruohorehoitus pihalla on jo "hieman liikaa" :)
Olen nyt yhden kesän asunut tässä asunnossa, joten tänä kesänä olisi kiva saada pihaa jo kuntoon:) Lisäkuvia pihasta löytyy myös kuvagalleriasta:)
Eihän siinä, kuunari, muuta kuin kumihanskat käteen ja hommiin ! Revit ensin juurineen pois kaikki rikkaruohot, saat selvyyden, mitä “oikeaa” siellä sitten on. Kauniitahan nuo kuunliljatkin ovat, mutta makuasia. Jäin vain ihmettelemään, miksi laitoit vadelman taimia kukkapenkin eteen ? Paremminkin ne sopisivat tuonne valkoisen aidan viereen takimmaisiksi, jos noin pieneen pihaan ollenkaan. Kasvavat kuitenkin metrisiksi ja tekevät juurivesoja ympäriinsä. Tuo pensaiden vähentäminen on tosi hyvä ajatus.
Itseasiassa samaa mietin minäkin vattujen suhteen. Ne saisi kyllä vielä siirrettyä tuonne aidan eteen ja niitten eteen sitten vaikka liljapenkki. väliin vaikka liuskekivistä tms. jonkinnäköinen käytävä, josta pääsee sitten keräämään sadon, kuulostaisiko se hyvältä ajatukselta? Paitsi mitä mahtaisi naapuri tykätä, kun versoja puskee pitkin pihaa…
Pensaat on tosiaan täysin villiintyneet, laitoinkin pensaspuolelle ilmoituksen, että itse kaivaen saa norjanangervon ja pajuangervon hakea pois:)
Entäs jos laitat kaivaen juuriestemattoa sinne vattupenkin kaikille laidoille? Vähän lisähommaa… Käytävä lie hyvä idea ja vatuille kai tarvittaisiin mieluusti sellainen tukiaitaus. En ole ihan vattujen asiantuntija, vaikka niitä joskus pihallani kasvoikin, mutta se jäi mieleen, että levisivät ankarasti.
Juu pitääkin nyt sitten tehdä “pienimuotoinen” siirto-operaatio:)
Juurimattoa vaan kehiin ja vatut aidan edustalle. Ne on tosiaan viime kesän taimia, joten tuskin juuret vielä ihan mahdottomia on. Ensin pitää kai perustaa vielä joku penkki johonkin päin pihaa, mihin saan noi kuunliljat siirrettyä säilytykseen. Ei tosiaan tee pahaa kaivaa kaikkia perennoja penkistä pois, saa sitten sen karhuköynnöksenkin ehkä kuriin…
Töitä ainakin riittää, kun vielä otetaan huomioon, että toiselle puolelle pihaa pitäisi myös kaivaa suihkulähdeallas:)
Kuunliljat näyttäis ainaki siltä että jakaminen vois olla ajankohtasta, jaa niitä eri penkkeihin taikka anna pois, monet varmasti riemusta kiljuen ottais noin komeita yksilöitä : ) ( esim. minä mutta asun liian kaukana, harmi ). Mistä väreistä sä tykkäät, kuinka korkeita/matalia haluisit kasvien olevan, saako olla myrkyllinen, minkälaiset valo-olosuhteet tuosa on? Varmasti kannattaa tehä niinkö Kasuariina jo ehotti että nostat hyvät ja säästettävät kasvit pois ( vaikka valeistutukseen ) ja sitte mylläät mullassa juuria metsästäen ja poistaen, taikka hoida homma myrkyllä. Eikös tuo karhuköynnös oo aika sitkiä sissi että siihen ei ainakaan myrkky ois liiottelua.
Moikka kaikille,
Pahoittelen, kun kuvat eivät näkyneetkään...Missäköhän mättää. No, koitan lisätä ne nyt omalta koneelta uudelleen:
Etupiha:
Takapiha:
Ja kovasti siis vinkkejä kaipailisin, kun pihan laitto on minulle ihan uutta. Kiitos kovasti jo etukäteen!
Mulla olisi vinkki:
Mene Vapaa sana -ketjuun ja sieltä Kuvagalleriaan. Monella on rivitalopihan kehitystarinaa ja yksi minun suosikeistani on Moonriverin piha (otsikolla: MoonRiverin kuvia VI-vyöhykkeeltä).
Saat varmasti ihan suoriakin vinkkejä omalle pihallesi, mutta noilta toisten kuvasivuilta löytyy ehkä helposti ideoita.
Nobile
ps. Se kasvuvyöhykekin (asuinpaikkakunta) olisi varmaan tarpeen ideoijille, samoin vähän ilmansuuntatietoja.
Kuunari, perennat säilyvät ruukussakin ( tai vaikka ämpärissä, jos katsoo ettei vesi seiso siellä) yhden kesän, jos halat säilöön ne vähäksi aikaa. Nimimerkillä kokemusta on.
Mariel,
Nobile tuossa ehtikin sanomaan, että minulla on myös rivitalopiha. Olen sitä kolme kesää laittanut, joista kaksi aktiivisesti.
Jos aiot itseksesi lapion kanssa pihaa laittaa kuntoon kuten minä tein, niin ehdotan seuraavaa. Valitse kesälle vain kaksi tai enintään kolme kohtaa jotka haluat laittaa kuntoon. Jokin nurkka, jokin reuna, etupihan osa, takapihan tietty osa, jne. Seuraavana kesänä seuraavat kaksi-kolme kohtaa jne.
On liian hirvittävä työ jos yrittää yhtenä kesänä saada kaiken kuntoon.
Eli ehdotan, että valitset minkä kohdan haluat kaikista mieluiten laittaa ensimmäisenä paraatikuntoon=)
Meillekin on helpompi kommentoida jotain yhtä tiettyä ongelmapaikkaa, joka vaivaa sinua eniten,kuin koko pihaa. Laita vaikka siitä sitten meille kuva, niin voimme kertoilla mielipiteitä=)
Tässä on nyt yksi kuva tämänhetkisestä tilanteesta. Eli se iso kataja olisi tuossa vasemmalla, jos näkyisi kuvassa.
Katajan toisella puolella on sitten se pensasviidakko.
Terassin eteen tein viime kesänä pienen penkin, jossa kasvaa alppikärhö (nuo risut). Pitää saada vielä kiviä lisää, että saan rajattua tuon penkin myös edestä.
Edessä näkyvä nyt ne vatut ja niille tehty tukikyhäelmä ja niiden takana on tuo kukkapenkki.
Kamera hieman vääristää tuota etäisyyttä, terassin reunalta aitaan on parisen metriä oikeasti ja aidasta tuota ruskeata osaa on ehkä puolitoista metriä. Karviasipuska on siellä rukean osion edessä, kuvasta piilossa.
Haluatko Kuunari mielipiteitä tuohon vaaleanpunaiseen kohtaan vai vihreään kohtaan, vai molempiin?