Joku syyshohdekukka tai sellainen?
Köynnösruusu aitaa vasten?
Voi tuollainen köynnösruusu olisikin ihana! Mutta ne eivät taida olla ihan talvenkestäviä, jos olen oikein ymmärtänyt. Tuo syyshohdekukka laitetaan myös harkintaan, kiitos.
On on talvenkestäviä minun käsittääkseni, ainakin Flammentanzia ja Pohjantähteä voinee pitää tosi varmoina, ja nyt on joku vaaleanpunainenkin, oliko se New dawn?
Nauhuksia? Osa niistä viihtyy auringossakin. Kiinankärhö, siinä on keltaiset kukat ja on kestävä ja kun ykkösellä asut niin on pomminvarma. Auringontähtikin viihtyis auringossa mutta leviää kai aika kiitettävästi? Kultapalloki tykkää auringosta mutta kukinnot on painavat että täytyy tukea. Salkoruusu. Yhtään oranssia ei tainnu mun laatimaan joukkoon eksyä, kaikki keltasia
Ritarinkannukset, salkoruusu, ukonhattu…
Tässä köynnösruusuni, Flammen Tanz, näin komeasti kukki viime kesänä, rivitalon päädyssä, länsiseinustalla, toivottavasti onnistuu myös tänä vuonna näin hyvin, nyt ainakin näyttää lupaavalta, kasvaa valtavasti, valtaa kohta koko seinustan.
On nyt neljättä kesää siinä, ei mitään ongelmia talvehtimisen suhteen, suosittelen!
Oranssiksi tulikellukka? Aloitti eilen kukkimisen ja olen aivan ihastuksissani.
Kylkikahva, nyt on ainaki vaihtoehtoja esitelty muutama Kerropa sitten mihin oot päätyny!
No kyllä on vaihtoehtoja, kiitos vaan kaikille! Olen tässä pähkäillyt, enkä oikein osaa vielä päättää. Tuo köynnösruusu kiinnostaisi kovasti, mutta haluaisin ensin nähdä, minkä värisiä nuo pionit ja varjoliljat ovat, jotta ei olisi sitten kaikki ihan saman värisiä. Vaikeaa.. Tosin onhan minulla noita kultapallojakin, jotka voisin siirää tuohon taustalle.
Kylkikahva, eri aikaanhan ne kukkivat, eli vaikka pioni olisikin vaikka vaaleanpunainen, voi taustalle hyvin laittaa esim. sen keltaisen kultapallon, joka kukkii syksymmällä. Eikä köynnösruusun värisiä varjoliljojakaan taida olla, jos eri värejä haluat pihallesi.
Ahaa, okei. Eli jos pioni onkin punainen, niin ei haittaa vaikka köynnösruusukin olisi punainen, koska ne kukkivat eri aikaan? Ja sama valkoisena (onko valkoisia pioneja olemassa?). Mutta todennäköisintähän on varmaan, että pioni on vaaleanpunainen, olenko oikeassa?
Onhan pioneita vaikka mitä värejä, vaaleanpunaista, tummanpunaista, valkoista, keltaisiakin taitaa olla ja sävyjä vielä paa-aljon enemmän!
Minun rivitalon päätyni kukkapenkit alkavat olla niin täynnä, mitään ei enää mahdu lisää ja kaikkea tekisi mieli, tämä on eteläseinusta:
Tämä on tuon edellisen rivitalon länsiseinusta, pohjoispuolelta ei vielä ole kuvaa:
Onko sinulla Eevaliisa mahdollisuus siirtyä pidemmälle nurmikolle?
No ei oikeastaan ole, tilaahan siellä on vaikka kuinka. Mutta ne istutukset siellä ovat kaikkien iloksi ja taloyhtiön hankkimia. Kyllä minun täytyy tähän, mitä minulla on..
Hei! Saisikohan täältä apua pikkuruisen pihamme suunnitteluun? Muutimme syksyllä 2006 70-luvulla rakennettuun rivitalokaksioon, jonka takapiha on kooltaan n. 28m2, eli melko pieni. Emme ole kolmen kesän aikana tehneet suuria muutoksia pihalle, vaikka intoa olisi kyllä ollutkin. Meillä on ollut vain kesäkukkia tuomassa vähän eloa pihallemme, mutta nyt haluaisin jo jotain suurempaa aikaiseksi.
Takapihamme on etelän suuntaan, maa on hiekkaista. Asumme päätyasunnossa ja taloyhtiön parkkipaikkaa ja toisen taloyhtiön pihaa vasten on kiiltotuhkapensasaita. Naapurin rajalla riukuaita ja pari rusopajuangervoa. Maa on nurmella.
Ihan ensimmäiseksi haluaisin päästä eroon tuosta nurmikosta, tuntuu ihan turhalta pitää sitä näin pienellä alalla. Olen ajatellut, että edullisista betonilaatoista tekisi pienemmän (keittiön) ikkunan alle alueen esim. grillille ja sitten vain polun naapurin rajalle johon pensasaita loppuu (kuljemme tuosta monesti kesällä). Loput sitten voisi laittaa kukkapenkiksi. Tässä vaiheessa sitten paljastan, että minulla ei ole hirveästi vielä kokemusta pihan laitosta (tulppaaneita olen syksyisin istutellut), tietoa kylläkin jonkin verran ja innostusta sitäkin enemmän. Joten en haluaisi mitään kovin vaativia kasveja ihan aluksi, vaan pikemminkin pehmeän laskun puutarhahommiin. :) Haaveissani olisi mahdollisimman runsas ja vehreä oleskelupiha, jossa olisi paljon vihreää ja muutamia kukkia tuomassa väriä. Mutta mitä nämä kasvit sitten olisivat, siitä minulla ei ole mitään hajua! Pidän myös havukasveista, ja tuijista olenkin haaveillut, mutta onko ne liian isoja näin pienelle pihalle? Tai onko muutenkaan olosuhteet tuijalle sopivat? Keittiön ikkunan alle ei muuten tosiaan saa mitään kukkapenkkiä laittaa, taloyhtiö on sen kieltänyt, sen takia ajattelin siihen sitä laatoitusta.
En pääse nyt ottamaan kuvia pihastamme, mutta piirsin pienen suuntaa antavan piirroksen. Voin laittaa kuvia sitten myöhemmin...
Tämä kannattaa lukea
Myös tämä .
Vasemmalla valikossa on kasvikortisto, sieltä pystyy ihan kivasti haulla hakemaan eri vaihtoehdoilla. Jossain täällä on varmaan ketjuja noista aurinkoisen paikan kasveista. Tuija ei ehkä ole paras valinta kovin aurinkoiseen paikkaan mutta esim. katajista löytyy varmasti jotain.
Tässä nyt jotain alkuun.
Itse tekisin kiiltotuhkapensaiden eteen ainakin puoli metriä leveän sora-alueen. Niiden lähellä ei kuitenkaan mikään varjon ja kuivuuden takia kasva, ja pensasaitaa on pakko päästä huoltamaan.
Laittaisin kivi/sora/laatoitus -aluiden keskelle kaareutuvia kukka-alueita. Ei välttämättä noin niinkuin kuvassa, sen on vain esimerkki.
Sitten mitä kasveja niihin tulee, onkin ihan oma iso juttunsa