Rivitalopiha, apua suunnitteluun

Toi laatotus on minusta hyvä ratkaisu, ja jos siihen kaipaa enemmän pehmeyttä niin sen päällehän on helppo laittaa kesäksi jokin kesäkukkaruukku. Onko tuo piha siis paahteinen vai tuoko tuo aita ja lähirakennukset varjoa? Selaile vaikkapa täältä havukasveja. Kovin suuriksi kasvavia ei sitten kannata valita. :-) Itse käyttäisin myös paljon kevätsipulikukkia ja miettisin tarkkaan miltä kasvit näyttävät kukinta-ajan ulkopuolellakin, koska pienessä pihassa niitä joutuu katselemaan ympäri vuoden.

Yksi vaihtoehto on istuttaa noista havuista "raamit" ja istuttaa niiden sisään joka kesä kesäkukkia. Kesäkukat yleensä kukkivat näyttävämmin kuin perennat, ja ränsistymisen jälkeen ne voi heittää kompostiin sen sijaan että niitä pitäisi katsella seuraavaan kesään asti.

Oho, tulipa nopeasti vastauksia! :) Kiitoksia hyvistä vinkeistä! En ole tiennyt, että sanomalehtien avulla saa helposti perustettua penkin, eikä itselleni myöskään tullut mieleenkään laittaa polut myös pensasaidan viereen. Olisihan siinä sitten ollut ihmettelemistä, että miten pensasaita leikataan!

En hoksannutkaan tuosta pihan varjoisuudesta mitään mainita, eli pensasaita on arviolta noin 180cm korkea ja toisen taloyhtiön pihalla (suoraan etelässä) on muutamia isoja mäntyjä jotka varjostaa pihaa. Aurinko pääsee kunnolla siis porottamaan koko pihalle vain aamupäivällä.

Kävin tuolta fioran laittamasta linkistä katsomassa havukasveja ja nuo matalat katajat, kuten kääpiö- tai laakakataja, näyttäisi hienoilta. Mihin aikaan noiden katajien istutus muuten tapahtuu? Eli pitääkö olla jo heti keväällä kärkkymässä puutarhalla vai istutetaanko ne vasta syksyllä?

Jaa, en ole itse niiden suhteen asiantuntija, ehkäpä joku muu tietää.

kyllä astiataimina hankitut havut voi istuttaa mihin aikaan kasvukautta vaan. aikaisin keväällä ja toisaalta syksyllä istuttaen pääsee vähemmällä paapomisella. varsinkin aurinkokesinä joutuu olemaan tarkkana kastelun ja varjostuksen kanssa. syksy on laiskan istuttajan aikaa. kevään auringolta joutuu ainakin siellä ylhäällä varmaankin varjostamaan siltäkin.

JeK, koska asut aika pohjoisessa (kuten minäkin), suosittelen että istutat joko keväällä tai sitten elokuussa. Näin pohjoisessa havujen istutusta ei kannata jättää myöhään syksyyn, vaikka eteläisemmässä Suomessa niin voikin tehdä. Jos haluat edullisesti selvitä, niin ainakin aikaisempina vuosina noita havuja on saanut edullisimmin marketeilta, rautakaupoista jne. heti keväällä. Kesäkuun loppu ja heinäkuu on huonoa istutusaikaa sikäli että joudut kovasti kastelemaan, se kun on yleensä sitä kesän kuivinta aikaa.

Mä heitän vielä yhen lusikan soppaan eli yleensä ns. perinneperennat/maatiaiset on kaikkein helpoimpia - elikkä vähiten huoltoa vaativia, kestäviä jne. Ja sitten ne pitkälle jalostetut ryhmäperennat kaipailee enempi huolenpitoa, jakamista, talvisuojaamista ynnä muuta tuusaamista. Näin sanoo puutarhaguru Pentti Alanko enkä mene vastaankaan väittämään : )

Ei muuta ko kirjastosta perennakirjoja lukemiseks taikka täältä pentistäkin löytyy kattavasti tuolta perennat-otsikon alta tietoa yksittäisistä kasveista ja tais siellä olla perinneperennat-ketjukin.

Suunnittelun iloa!

Hei!

Kaipaan apua tämän rivarin takapihan laittamiseen, jota olen jo omatoimisesti yrittänyt useita vuosia.

Tässä on kuva otettu talon päädystä.
http://s152.photobucket.com/albums/s192/iiris77/puutarhakuvat100509/?action=view&current=IMG_2409.jpg

ja tässä sitä päätyä mistä äsken otettu kuva
http://s152.photobucket.com/albums/s192/iiris77/puutarhakuvat100509/?action=view&current=IMG_2408.jpg

Perältä otettu kuva terassista
http://s152.photobucket.com/albums/s192/iiris77/puutarhakuvat100509/?action=view&current=IMG_2412.jpg

Mitat on leveys 11 m ja syvyys muistaakseni n. 7 m.  Kuten kuvista näkee, olen tehnyt penkin myös siihen terassin viereen.

Omenapuu on siellä ihan sivussa, aidan vieressä. Olen yrittänyt ajatella, että leikkaan sitä niin että se kasvaa komeasti aidan yli sitten ajan mittaan. Haluan kuitenkin pitää puun vaikka tiedän että se vie tilaa. Tällä hetkellä marjapensaat on siitä omenapuusta suorassa rivissä pihan perälle päin ja siis osa niistä on omppupuun varjossa jo nyt. Nuo kuvat on vähän vanhoja eli omppupuu on aika paljon isompi tällä hetkellä.

Senverran että tuon pihan päätyaidan takana on oja ja olemme laittaneet aidan alle vesivanerin, ettei multa pääse valumaan sinne ojaan…tämä varmasti vielä vaikuttaa ainakin niin, etten uskalla kovin isoja puita sinne istutella.

Mutta siis, selityksistä viis. Kaipaan neuvoja! En ole puutarhasuunnittelija, paljon olen kirjoja lukenut, mutten vaan saa aikaiseksi mitään järkevää. en vaan tiedä, minusta mikään ei näytä hyvältä.

Meillä on 1 vuotias lapsi (ja toivottavasti lisää tulossa) joten sitä pitää ajatella, mutta myös sitä että pidän puutarhan hoitamisesta ja touhuamisesta joten saisi olla äidillekin paljon kukkapenkkejä.
Minulla ei vaan ole "silmää" ja kaikki suunnittelijat joita olen tänne kysyneet, ovat joko lomalla tai liian kiireisiä edes vastatakseen pyyntööni. Tykkään havuista (mutta nekin ovat vaihtaneet paikkaa monta kerta), yrteistä ja kasvimaasta…lisää penkkejä voisin kuvitella helposti tekeväni jos vaan tietäisin mihin, samoin kivetyksiä kun olis vaan joku idea. Mieheni tuumii nyt laajentavansa tuota terassia leveyssuuntaan niin saadaan vähän taas nurmikkoa pois. Siispä apua pyydän teiltä nyt, tai ideoita joita voisin jatkojalostaa sitten itse!

t. jo epätoivoinen Iiris

Täällä on paljon kuvagallerioita toiseten pihoista, selaa niitä läpi, niin löydät varmasti jonkun perusidean johon tykästyt. Tärkeintä, että pihasta tulee siun näköinen ja niitä kukkia ja värejä josta pidät.

iirist, siirsin aloituksesi "Rivitalon takapihan suunnitteluun apua" tähän aiheella jo valmiina olleeseen ketjuun.

muoks: laitoin sinulle tulemaan yksityisviestin myös, katsotko postiasi (oikea yläkulma, pomppiva kirjekuori).

Lapseni minimaalisen rivitalopihan on vallannut naapurin puolelta (oikeastaan molemmista puolilta) tursuava lumipallopensas joka on tehnyt sadoittain pieniä juurivesoja. Sääntönä on että mitään pihasuunnittelijan muinoin sinne määräämää kasvia ei saa poistaa, mutta ne pitäisi saada pysymään siellä minne ne on istutettu. Perheessä on yksi isompi,  kolmevuotias ja kesällä vielä tulossa vuoden päästä omin voimin liikkuva lapsi joten nuo myrkylliset marjat pitäisi saada kasvamaan jossain muualla. Miten sen maan voisi "katkaista" molemmilta puolilta ettei se tekisi lisää noita vesoja?. Miten ne saisi pysymään pois pihalta? Omassa muistissa on vielä tunne kun jonain juhannusaattoiltana vuonna keppi ja kivi itse astuin kuiviin varsiin ja niitä nypittiin terveyskeskuksessa jalkapohjista, puuduttamatta. Siellä spugejen seassa ei ollut kivaa odottaa vuoroaan ketarat verta vuotavana.

Voisiko niiden myrkkymarjapensaiden alun jotenkin tukahduttaa, kolme senttiä hesareita ristiin rastiin ja uusi multakerros päälle? Haluaisivat sinne jonkun alueen jonne voisi nikkaroida laatikoita joissa kasvaisi yrttejä, herneitä, sipulia ja jotain sellaista että lapset oppii että ne kaupankin syötävät raaka-aineet kasvaa jossain. Marjapensaankin sinne voisi laittaa.

Niin ja hävityslistalla olisi hoitamaton ja ruma koristevadelmakin. Mutta miten niitä saisi pois että pihalla voisi tänä kesänä sekä puuhata että oleskella. Piha on noin 8 x 6 metriä ja aitaa ei saa rakentaa joten kasvatuslaatikot täytyisi sijoitella sinne ihan talon seinää vastapäätä ettei edessä olevalta leikkipaikalta juostaisi pallon perässä ja saisi vähän ns bikinisuojaakin. Ehkä jotkut kiipeilevien kasvien ristikot voisi pysyä ainakin yhden kesän?

Piha on ihan raakile, sille ei ole tehty noin 15 vuoden olemassaolon aikana mitään. Siellä oli vain ämpäreittäin kissankakkoja ja tupakantumppeja, kolikoita, legoja, kampoja, karkkipapereita, varmuusvälineitä ym ym. Tyhjästä siis pitäisi aloittaa ja luoda viihtyisä pihapesä nimenomaan lapsille. Suunta on etelä. Vinkkejä?

Juuriestematto rajalle, ainakin 40 senttiä.

kastehelminen lumipalloheisi ei tee marjoja! täytyy olla jokin muu pensas
Ei ainakaan pitäisi tehdä?!

Varmaan tarkotti lumimarjaa?

Kerää pois marjat? Tekee paljon juuriversoja jos kumimarja on. Ei ole pahasti myrkyllinen eikä maistu hyvältä

Ei ehkä kumimarjalle (;D) riitä pelkkä sanomalehti, juurimattoa tosiaan sinne, minne versoja ei haluta.

Hyvältä idealta kuulostavat isot laatikot rajaa vasten, niihin köynnöskehikot, voisiko niissä vaikka kurkkua tms. kasvattaa? Vai mitäs niitä oli hyötykasveja, joita myös pystysuunnassa voi kasvatella, papuja?

Mä en neuvo mitään, sanon vain kommenttini. Eli jos kuvitellaan tilanne, että rivitalopihassa (osakeyhtiö) toinen istuttaa jotain omaan pihaan sellaista, joka leviää toisen pihaan, niin eikö se ole velvollinen kustantamaan juuriesteet tms. että pysyisi istutus omalla alueella. Vähän samaa mietin joskus (menee yli ketjun asian) että meillä naapurin kissat ovat olleet riesana, käyneet asioimassa katoksessa ja muksujen hiekkalaatikolla ja yllättäen lapsen peiton päälle, joka oli pihalla tuulettumassa ku siivosin. Siis ajattelin sellaisen huvittavan ajatusjatkumon, että käyn naapurissa sanomassa, että ostakaa te meille sitä kissankarkotinta niin ripottelen sitä tontilleni.

Muuten saisivat kyllä kulkea, mutta en minä halua toisten eläimistä vaivaa nähdä.

Ja iiristikselle vihje: Jos on muksuja ja lisääkin toivotaan, niin perennapenkeissä voisi olla mitä mahtavin metsämansikka, se ei vie paljoa tilaa juurillaan, on hyvä maanpeitekasvi, kukkii kauniisti, ja maailman parhaat marjat tulee siitä:)

Niin siinä kävi että ajattelin yhtä ja kirjoitin toista.  Kyse in siis lumimarjasta joka virkenä puskee pikkuraippaa valtoimenaan. Täytyy sitten mennä miettimään mikä juurimatto pitää ne poissa. Meillä olisi sitä valkoista joka monessa puutarhakaupoissa myydään juuriesteenä, mutta näyttää teeveehoon välikankaalta. Sitä olisi parikin kertaa sen pihan koko. Se pihkuran paksu juurimatto on sikakallista ja ainakin leskenlehdet ja juolavehnä puskee siitä läpi.

Tuo papu ja kurkkuidea tuntui kivalta, tuet ei näytä ihan tyhjän panttina olevan vaan niillä olisi tarkoituskin. Ehkä tästä saadaan vielä oleskelukelpoinen piha. Kiitos ideoista!

Tässä minun murheenkryynini. Toivottavasti näistä kuvista saa nyt tolkkua, missä mennään. Kuvaajan selän takana on asunto ja terassi ja vasemmalla puolella on kukkapenkki. tuo punainen penkki on sydämen mallinen "rakkauspenkki". Kaariportista on kulku pihalle

Alempana viel lähempää tämä murheenkryyni

Tuo penkki, joka on pahuuden vallassa on lähes tarkoituksetta hoitamatta. se on perustettu kannon ympärille erittäin huonosti ja heinä valtaa sen, . siinä pitäisi kasvaa maksaruohoja, mutta myyrät tekivät työtänsä viime talvena eikä siinä kasva muuta ku muutamaa hassu kasvi ja heinää.

Nyt kaipaisinkin hieman ideointiapua: ajattelin kaivaa koko nurkkauksen ylös ja laittaa siihen kivetyksen, johon tulee paikka grillille sekä joku nätti ja kiva penkki. Alaa tuolla nurkalla on ehkä joku nelisen neliötä.

Kysymys lähinnä kuuluukin, miten te muut näette asian: pitäisikö kivetyksen yltää tuonne kaariportille asti ja miten se kannattaisi tehdä suhteessa tuohon sydämen malliseen penkkiin. Kannattaisiko samoin vaivoin tehdä terassilta kunnon kivipolku tuohon kivetykselle? 

Kivinä olen ajatellut käyttää pyöreitä luonnonkiviä ja kivituhkaa rakennusaineena. 

Hei!

Tuo mainitsemasi selkeytys sopisi varmasti, että kiveys olisi tarpeeksi laaja ja jatkuisi kukkapenkkiin. Kukkapenkin ja kiveyksen väliä voi olla hankala ajaa ruohonleikkurilla nimittäin. Ja grillialue ei ole koskaan liian iso. Grillille itselleen laittaisin tasaisemmista kivistä pohjan, ettei keiku.