(Yrtit ja mausteet - Rohtosarviapila (Sarviapila, Pukinsarviapila ), Trigonella foenum-graecum
Keväällä olisi tarkoitus tätä koittaa saada siemenestä kasvamaan.
Kiva olisi kuulla muiden kokemuksia, jos niitä löytyy
(Yrtit ja mausteet - Rohtosarviapila (Sarviapila, Pukinsarviapila ), Trigonella foenum-graecum
Keväällä olisi tarkoitus tätä koittaa saada siemenestä kasvamaan.
Kiva olisi kuulla muiden kokemuksia, jos niitä löytyy
Tuotahan täytyy kokeilla. Minulla on iso sarviapilansiemenpurkki maustekaapissa. Olen ostanut sen intialaisiin ruokiin, eikä mieleenkään ole tullut, että niitä voisi multaan laittaa. Kyllähän niitä idätetään, niin miksei sitten multaankin. Syödäänkö Miikos sarviapilaa missä muodossa?
Aika vähänlaisesti löytyy netistä tietoa. Vanhan pentin puolella oli jonkun verran:
http://puutarha.net/index.asp?s=/keskustelu/keskustelu.asp?id=7619
http://www.juhovainionsaatio.fi/terve_elama/te2003_2/#ullan_palsta2
Enkuksi löytyy enemmänkin asiaa sanalla fenugreek. Muistaakseni siemeniä syödään paahdettuna ja myös lehtiä on käytetty lääkinnällisessä mielessä.
Mulla on "muutama" ylimääräinen siemen näitä. Jos joku kiinnostui niin laittaa hölötellen.
Minä kokeilin joskus sarviapilan kasvatusta maustekäyttöön tarkoitetuista siemenistä. Sarviapila on helppo kasvatettava, koska laitoin ikkunalaudalle pieneen ruukkuun ja unohdin toistuvasti kastella. Silti sain lopulta suhteellisen paljon lisää siemeniä! Sarviapilan lehtiä voi kuivata ja käyttää etenkin intialaisissa ruoissa mausteena. Siemeniä sen sijaan voi idättää ja syödä sellaisenaan tai laittaa mausteeksi ruokaan. Maku on erikoinen ja voimakas.
Helmikuussa kylvetty sarviapila:
(Yrtit ja mausteet)
Rohtosarviapila (Sarviapila, Pukinsarviapila ), Trigonella foenum-graecum
on ruohovartinen maustekasvi. Rohtosarviapila kasvaa noin 50 senttimetriä korkeaksi. Sillä on kolmilehdykkäiset lehdet ja kellanvaaleat kukat. Hedelmä on 8–10 cm pitkä palko. Vanha kulttuurikasvi, joka tunnettiin jo ennen keskiaikaa. Kolmisormiset lehdet ja sarviapilan kaltaiset siemenpalot. Rohdoskasvi, runsaat siemenet proteiinipitoisia. Sekä siemeniä että lehtiä käytetään mm. intialaisissa curry-sekoituksissa. Siemenien uskotaan auttavan tulehduksiin, impotenssiin jne.
Intialaisessa keittiössä käytetään siemeniä sekä kuivattuja lehtiä, joiden kitkerä maku muistuttaa läheisesti laakerinlehteä. Egyptiläiset tarvitsivat rohtosarviapilaa ruumiiden balsamoinnissa. Rohtosarviapilan siemenet kannattaa paahtaa ennen käyttöä, koska se antaa mausteelle täyteläisen maun. Siemeniä käytetään myös monissa currysekoituksissa yhtenä raaka-aineena.