Rohtosuopayrtti, Saponaria officinalis

Minä löysin yksinkertaiskukkaisia keskeltä vadelmamaata ja siirsin osan niistä parempaan talteen. Tänä vuonna olen kiinnittänyt huomiota rohtosuopayrttien väreihin, kun siitä usein puhutaan vaaleanpunaisena. Meillä ainakin kasvaa kerrotuissa sekä täysin valkoisia että vaaleanpunaisia. Yksinkertaiset ovat sellaisia liilahtavan vaaleanpunaisia. Hirveä leviämään, mutta on se kyllä näyttävä kukkiessaan isona pehkonasydän.

Siirsimme pihaan n. 3 vkoa sitten tuota suopayrttiä läheiseltä niityltä. Aika huonot juuret saatiin mukaan, mutta toivossa eletään, että ne kuitenkin juurtuisivat ja ensi kesänä olisi suopayrttirivistö tuomassa tuoksua pihaan. Istutuksen jälkeen aloin vain miettiä, että taisimme istuttaa ne ihan liian varjoisaan paikkaan. Tykkääköhän suopayrtti kyttyrää siitä, että se saa vain aamuaurinkoa, ja lopun päivää se on kutakuinkin täysin varjossa?

Siirrin eilen suopayrtin pois penskistä jossa sai vain hajanaista ilta-aurinkoa. Yritti kukkia, mutta retkotti maata pitkin. Parina vuonna ei ole edes kukkinut. Nyt on aurinkoisemmassa paikassa, jospa vahvistuisikin, ettei aina kaadu. Alun sain äitini penkistä johon aurinko paistoi päivän, ja kukki hyvin joka kesä.

Suopayrtin kasvupaikkatoiveissa on jopa paahteinenkin paikka, varjo siis kuulostaa vähän vähältä.

Mulla on suopayrtti puolivarjossa ja viihtyy siinä tosi hienosti, on näin syksyllä ihanampia kukkia. Tuki pitää olla ympärillä, muuten kaatuilee sateen jälkeen. Leviämistä estän poistamalla liiat taimet ympäriltä keväisin.

Näissä on jotain tyyliä, tykkään. Pari kukkaa sitkoilee penkissä, ei leviä mihinkään.

Onnistuisikohan sellainen alue, jossa olisi narsissia ja rohtosuopayrttiä. Jos istutan ensin narsissit ja sitten rohtosuopayrttejä väliin ja annan niiden levitä, niin jaksaako narsissit tulevaisuudessakin nousta siitä aika mahtavasta juurakosta, jonka suopayrtit kasvattavat?

Mulla kasvaa suopayrtit ja narskut samasssa paikassa, jossain vaiheessa narsissit pitää kaivaa ylös ja istuttaa väljemmille paikoille. Suopaurtit kyllä kestävät mylläyksen narskujen kukinnan jälkeen ja jaksavat kukkiakin käsittelystä huolimatta, moni muu loppukesän kukkia ei.

Tästäkin pidän.

Kiitos tiedosta Valtsu. Ajattelinkin, että pian pitäisi olla narskuja kaivelemassa pois. Vielä kysyn: ehtivätkö narskusi kukkia ennen kuin suopayrtit kasvavat liian korkeiksi?

Ehtivät hyvin, suopayrtit ottavat vasta juhannuksen jälkeen kasvuspurtin - johtuneeko kesäksi kuivahtavasta paikasta vaiko juurten ikuisesta ronkkimisesta. (olikohan suopayttikin niitä kasveja, joita voi jopa latvoa keväällä, että tanakammin seisoisivat jaloillaan, en ole kokeillut. Kukas muistaa??)

Minusta aina tuntuu, että suopayrtit kasvavat jo keäästä kovin nopeasti, vaikka kukkivat vasta loppupuolella kesää. Tuota latvomista täytyykin kokeilla, välillä kun rötköttävät. Eikä mielestäni haittaisi yhtään, vaikka kukinta siirtyisi vähän myöhemmäksikin. Meillä se on juuri nyt alkanut. Kultapallolla tuo leikkaaminen on ollut mielestäni tosi hyvä konsti.

Sipoo ja susiraja, onhan tuota etäisyyttä pohjoisen suuntaan kasveillamme…

Rohtosuopayrtti, yksinkertaista ja kerrottua samassa kasassa.

Keräsin loppusyksyllä kadun poskesta villinä kasvavan suopayrtin siemeniä ja lähetin ne äidille suoraan maahan kylvettäviksi. Oli tehnyt työtä käskettyä. Toivottavasti jotain nousee, on mukava, olemattomalla hoidolla pärjäävä kasvi. Minulla oli noita yhden kortteerin pihalla, mutten silloin älynnyt ottaa talteen.

Kestävä maljakkokukkana ja tuo samalla kivaa tuoksua sisälle.

kuva

Oletteko jotenkin käyttäneet ja säilyttäneet rohtosuopayrttiä pesuaineeksi ja kosmetiikkatarpeiksi?

Tuon tuoksuista saippuaa kun saisikin niin en muuta käyttäiskään :slight_smile:

Rohtosuopayrtti pitäisi muistaa tukea…