Rohtosuopayrtti, Saponaria officinalis

Haloo! Täällä vanha" aktiivi" joidenkin vuosien takaa! 
Etsin erästä kukkaa, joka aikoinaan on tuonut nenääni ihanan raikkaita tuoksuja, nimittäin rohtosuopayrttiä.
Minulla oli puutarhassani sitä valtava puska, mutta kaikki piti jättää taakse muuttojen takia.
Nyt asumme parvekkeellisessa talossa, lasitettu sellainen ja kuulin, että joku on kasvattanut sitä menestyksellä parvekkeella.
Mahtaako kenelläkään olla antaa minulle tai lähettää kasvin alkuja? Entä illakon?
Rakastan tuoksuvia kasveja, mutta haluaisin niitä monivuotisena.
Asumme Pirkkalassa, Tampereen kupeessa.
Jos joku ystävällinen sielu voisi minua asiassa auttaa, olisin kiitollinen!
terveisin “Kukkaeläjä”

Olen saamassa jakopalaa rohtosuopayrtistä. Olen nyt innostunut näistä vanhanajan perennoista ja kerään niitä tontille.
Mitä mieltä olette tästä kasvista? Onko kiva vai ei? Mitkä ovat hyvät / huonot puolet ja millaiseen paikkaan tätä kannattaisi istuttaa?

Rohtosuopayrtti tuoksuu hyvältä, mutta rentoilee varsiltaan, jos sitä lannoittaa liiaksi tai edes istuttaa liian hyvän maahan. Aina voi tukea.  Leviää hyvässä maaperässä juuriversoillaan kohti valoa.

Vallottaa koko penkin. Istuttaisin erikseen missä voi vaikka ruohonleikkurilla rajata.
Olen nyt muutaman vuoden yrittänyt poistaa penkistä, onnistumatta.

Mulla meni kolme vuotta, kun hävitin sen rintamamiestalon verannan aurinkoiselta seinustalta. Se pirulainen on mennyt kiviperustuksen taakse piiloon. Viime vuonna toin muutaman varren takaisin kyseiseen penkkiin. Katotaan, kuinka tällä kertaa käy. Revin istutuksen ulkopuoliset kasvannaiset pois heti, kun sellaisen näen. Kivikkopenkissä tuo tuntuu pysyvän kurittamatta aisoissa, eikä leviä yhtään. Lähinnä jopa taantuu, sillä en ole lannoittanut sitä lainkaan

No tuo leviämisalttius on hyvä tietää!

Rohtosuopayrtti kukassa. Mielestäni tämä on aliarvostettu perenna. Kukkii pitkään, tuoksuu pökerryttävän hyvälle ja kestää maljakossa. Ainoa huono puoli on tuo retkottaminen. Eli näitä pitää vähän tukea.

Lapsena jo tykkäsin rohtosuopayrtistä. Sitä sanottiin silloin ylioppilasneilikaksi.