Kaunis mutta katala. Tekee jälkikasvua kyllä runsaasti jos epähuomiossa unohtaa leikata kuihtuneet kukinnot pois.
Toin aikanaan yhden ja nyt mulla on mooooooonta. Ja naapurilla kans. Onneks tykkää.
on ihanan näköinen kuva
Virmajuuret näyttävät tänä vuonna voivan erityisen hyvin pitkin ojia sekä mun pihassa. Pihaan laitetut ovat oikein näyttäneet mihin pystyvät, ovat aivan toista sorttia kuin se pieni rimpula, jonka aikoinaan kaivoin mökin heinikosta. Siitä on tullut oikein näyttävä rehevä puska. Pahaa pelkään, että on hyvinkin vahvasti leviävää sorttia. Pitänee siirrellä niitä tuonne missä saa rauhassa levitä ja yrittää pitää tuolla yrttimaalla jotenkin kurissa.
Mä laitoin muutama vuosi sitten rohtovirmajuuren siemeniä kasvamaan. Sainkin niistä pari taimea aikasiksi ja toisen vein mökille ja toinen jäi kotiin. Kotona ollut ei selvinnyt talvesta ja mökillä ollut oli mystisesti kadoksissa pitkään. Siinä oli muovinen nimilappu kuten muissakin sen vuoden istutuksissa. No äitee oli haravoinut huiskin haiskin ja joku kerta ihmetteli ääneen mistä semmosia muoviläpysköjä on lehtikasaan ilmestynyt. Mulla raksutti samantien ja kehoitin muistelemaan mistä on haravoinut. Sieltä täältä eli ei mitään tietoa mistä kaikki laput oli.
Eräänä päivänä taas samana vuonna tallustelin mökillä ja aivan kauhea lemu tuli jostain. Puistelin päätä, että miten voikin olla noin kamala raadon haju. Lamppu syttyi ja olinkin onnellinen moisesta hajusta! Nenä edellä lähdin etsimään ja löysin kuin löysinkin kadoksissa olleen kasvin. Se oli tosin hyvin maastoutunut näkyville.
Kissoja varten se sinne laitettiin, mutta jostakin syystä en ole vielä kertaakaan kaivanut juurta ylös. Tänä kesänä sen voisinkin tehdä, jos joku ystävällinen kertoisi miten varmistan sen hengissä säilymisen jatkossa. Kasveja ei taida vieläkään olla kuin se yksi. Ympärillä olevat luonnonlapset ovat varmaan kilpailleet mahdollisten siementaimien kanssa :D .
Rohtovirmajuuresta löytyy täältä vietiketju. Kauniisti kukkii virmajuuret tänäkin kesänä, leikkaan kukinnot pois ettei ihan villiksi leviää. En ole käyttänyt teeaineksena tai muuten, rauhoittava vaikutus tepsii minuun jo kun kuljen ohi tai peräti istahdan katselemaan virmajuuren valkoisia ja vaaleanpunaisia kukintoja.
Sori. Laitoin yrttipuolella asiasta uuden teeman. En hoksinut tätä Luonnonvaraisten keskustelua enkä saa otsikkoa ite poistettua. Voittehan poistaa sen jos se on siellä haittona.
Kappas kun kylvin ihan ite Valeriaanani ja tilasin siemenet yrtin siemeninä. En sitten tiedä onko kyse ihan samasta luonnonkannasta vai viljellyistä, näissä tilaamissani siemenissä. Liekö niissä eroakaan. Kylvökseni vaan eivät juurikaan kasva.
Tohtisiko sitten lehdistä iltateetä keitellä. Jos ne nyt lähtis edes kasvuun. Apteekin Valeriaana on riittävän hintavaa kuten kaikki lääkkeet. Se pakkauskaan kun ei mulla hirveän kauan kestä. Mutta kun minuun ei melatoniini tehoa.
Virmajuurella on nätti kukinto.
Huvitti, nauratti-sisäisesti ja itketti, kun joku täällä tuumi Rohtovirmajuuriensa haisevan raadolle.
Muistan lapsena kun lapsuuden kotipellolla kasvoi tätä joissain kohti ja poimin sitä joskus äidille kimppuihin ja tuoksuttelin kasvia. Minusta muistaakseni sen tuoksu oli hyvä. Makuja on monia sano se koira…
Siis pidin kasvista jo lapsena. Ei vaan ollut minkään valtakunnan käsitystä mikä se on. Äidille jopa, ja ei niin kauankaan sitten sanoin, että on harmi kun sitä ei täällä nykyisillä alueillani missään kasva. En edelleenkään tiennyt mikä se on ja vaikka olen käyttänyt Valeriaanaa ajoittain. Enpähän tiennyt että kyseessä on tämä jalo yrtti ennenkuin aloin tutkia siemenhinnastoja ja asia selkeni. Apteekin Valeriaana ainakin nukuttaa illalla uniin aika mukavasti etenkin muuatta, jonka pääkopassa vilisee liikaa tuumaus askarteluja, varsinkin, eritoten illalla ja toisinaan pitkälle aamupuoleenkin yötä.
Kävin kotosalla ja huomasin että (jonkinsortin) Rohtovirmajuuri oli siellä lapsuuden kotipellolla hieman levinnyt. Löysin äkikseltään valkoisenkin. Äidillä kasvaa sitä yhdessä perennapenkissäkin, muttei kai ihan istutettuna, vaan itse sinne hakeutuneena. Kun tästä aiheesta puhelin, että liekö jalompi viljelykarkulainen lopultakin tämä vai pelkkä rikkaruoho. Niin isä siihen tuumasi yks’kantaan vaan, että kaikki kasvithan ne on ovat olleet jossain vaiheessa rikkaruohoja. Hih.
Valeriaana tippoina haisee tosi vietävälle ja ei ole herkkua ottaa edes veteen laimennettuna. Varmaan itse Valeriaana keite haiseekin. Itse en ole suurissa kasvustoissa ikinä päässyt kuleksimaan. Haistelin siellä kotopellolla yhtä jo ohikukkineen puoleista kukintoa eikä se tosiaankaan minun räkäviisariini haiahtanut oikein millekään.
Sama juttu kuin sen pahanhajuiseksi joskus väitetyn Korianterin kanssa. Eipä sekään oo minusta mitenkään pahanhajuinen. Ehkä en vaan ole tarpeeksi suuria kasvustoja päässyt haistelemaan tai oonko sitten vaan hajuasioissa avarakatseisempi. On tässä elämän mittaan joutunut haistelemaan tosiaankin yhtä sun toista. Tuoksahtelut vaan kuuluu maailmaan.
Virmajuuriparka :rolleyes: meidän kissat käy kaivamassa juuria vissiin virtaa saadakseen. Siellä pölly käy ku hieroovat itteään tuohon juurakkoon.
Voisko tää olla viramjuuren poikanen, vai mikä rikkis sit lienee?
Tänä keväänä ostin yheltä puutarha-ihmiseltä Rönsyvirmajuuren-Valeriana supina pikkutaimia.
Mielenkiintoista kokeilla , josko kestää täällä III- vyöhykkeellä.
Mistähän nämä mulle on tullut, taas löyty yksi!