(Perennat)
Mulle uusi tuttavuus, luulisin tämän olevan kuitenkin aika paljon käytetty maanpeitto? Jos jossain on tästä jo asiaa, niin tämän saa heivata veks.
Taimelassa ja yhdessä penkissä on tätä kasvamassa ja leviää hienosti
(Perennat)
Mulle uusi tuttavuus, luulisin tämän olevan kuitenkin aika paljon käytetty maanpeitto? Jos jossain on tästä jo asiaa, niin tämän saa heivata veks.
Taimelassa ja yhdessä penkissä on tätä kasvamassa ja leviää hienosti
Tykkään itse ansikasta ja lainaan tähän itseäni tuolta vanhalta puolelta:Ikivihreä ansikka kukkii keltaisin kukin alkukesästä ja tulee lumen alta heti esiin hyvin siistinä. Muodostaa kaunista matalaa mättäikköä ja hyvämultaisessa paikassa leviää aika nopeasti. Menestyy myös kuivahkossa paikassa.
Minulla on nykyään ansikkaa aika monta neliötä. Alunperin olen sitä ostanut peräti kolme kappaletta :}
Täältäpäs löytyi vilkas osio.
Kevät on sikäli hauskaa aikaa, että penkeistä tekee löytöjä. Viime kesänä olen vissiin mökiltä alun kaivellut ja talven aikaan unohtanut koko olemassaolon.
Onko kenelläkään tietoa miksi rönsyansikka ei kuki? Olen istuttanut ne joitakin vuosia sitten ja istutuksen jälkeisenä vuonna kukki hyvin, mutta sen jälkeen ollut ihan muutamia kukkia vaikka kasvi on levinnytkin hyvin.
Mun rönsyansikkani ei kuki siellä, missä se on koko ajan varjossa, mutta siellä, missä on kevätaurinkoa, kukkii hyvin.
Onko kellään rönsyansikkaa savisessa maassa? Minkämoiset mahdollisuudet rönsyansikalla on savisessa maassa, ojan reunalla? Pärjääkö, leviääkö? Kuoleeko? Umpioja on pullollaan sulamisvettä aina keväisin, mutta muulloin kuiva.
Se kyllä kasvaa, tykkää ja leviää. Varmasti viihtyy ojan reunalla.
Erinomaisen hyvin saattaa pärjätä, mutta ansikka on oikukas, sen mielihaluista ei aina oikein tiedä. Mulla se on säilynyt kyllä paikallaan, vaikka olisi rikkojen keskellä umpisavessa kuivassa, muttei silloin leviä. Löysinpä vaan tuossa kesällä yhden unohtuneen projektin Ainakin meillä multavalla paikalla ei pahastu ollenkaan, vaikka olisi senttikaupalla vettä päällä keväällä. Kannattaa kokeilla.
Savessa ja kuivassa kasvaa minulla.
Ok, kiitos vastauksista, sitten otan kokeiluun!
Osaisiko joku kertoa, millainen kitkettävä ansikka on? Eli jos haluaa pitää sitä kurissa, onnistuuko kohtuudella? Lähteekö se helposti kuten vaikkapa peipit vai onko sillä sitkeät/syvät/laajat juuret?
Ei sen kanssa mitään ogelmaa tule. Helppo repiä ylimääräiset pois, jos niitä tulee.
Kiitos, Kurppa
Kiitos vielä kerran kysymyksiini vastanneille, nyt on sitten savisen ojanreunan kesytys menossa. Minä löysin lopulta pitkän etsimisen jälkeen tänä keväänä rönsyansikkaa Plg:sta. Potit oli niin tuuheita, että pystyin ne suoraa päätä jakamaan ja sain 6:sta purkista 18 tainta, jotka istutin ojarinteeseen. (Rikkikset sain siitä pois parin vuoden round-up-taistelulla.)
Hei! Minulla rönsyansikka viihtyy nyt liiankin hyvin… Nyt se on jo naapurin rajalla ja pelkään sen leviävän heidän nurmikolleen, vaikka olen upottanut rajalle parrun silloin kun puutarhaa perustin. Eihän sen juuret voi olla niin syvällä, että menevät 4 tuuman parrun alta? Ja se leviää myös minun puolella kovasti. Miten saan estettyä ettei se peitä kohta sinivuokkojani? Laitanko juuriestemattoa?
Siitähän on on helppo repiä liikakasvu pois.
Rönsyansikka, Waldsteinia ternata
Maanpeiteperenna rönsyansikka (korkeus 10-20 cm) menestyy lähes missä vain, kunhan kasvualusta on ainakin 20 cm paksu. Toisena vuonna, kasvuvauhtiin päästyään se leviää hyvin ja täyttää sille varattua kasvualustaa kiitettävästi. Rönsyansikka leviää sekä maanalaisten, että maanpäällisten rönsyjen avulla. Runsas, keltainen, pienikukallinen kukinta nousee kasvuston päälle varhain alkukesästä.
Rönsyansikka on osittain ainavihanta ja vähälumisilla alueilla talvisuojaus esim. havuilla voi olla eduksi.