Rosmariini&Timjamin puutarhassa (Ib)

tervetulo2010

Siis teilä ei tosihaan ole yhthään lunta :frowning:

No on meillä pieni pälvi (puoli metriä halkaisijaa ehkä) varjon puolella, jossa oli talvella pari metrinen kinos kolattuna ja lasten pulkkamäki :wink:

Oikeasti lumi suli hirveän nopeasti (tontille paistaa kyllä aurinkokin aina johonkin aikaan päivästä jonnekin) mutta tuo pakkaslumi oli niin höttöä että suurinosa siitä varmasti myös haihtui ja koska lumisissa kohdissa ei routa ole niin syvällä niin loppu imeytyi nopeasti maahan. En muista pihankaan olleen näin “kuiva” ikinä tähän aikaan.

Tänä aamuna oli jälleen maa valkoinen-yöllä satoi kunnolla räntää.

Onneksi aurinko kömpii tuhkapilvistä välittämättä esiin…

etupiha
etupiha 9.5.2010

etupihaa
etupiha 16.5.  (muoks.päivämäärä)

Hieno muutos etupihalle:)

OIJJOIJJOI! Paljon kukkia! Meillä on vasta kultasahramit olleet kukassa ja scillat puskevat nyt. Posliinihyasintti ja kevättähti aloittelevat myös. Ai niin, viime syksyn uutuushankinta, leivonkynsimö (Draba lasiocarpa), on nupulla!

kevät
Pääsiäisestä eteenpäin näytti tältä tervetulotoivotukseni, nyt narsissit ovat jo kukkineet, pitäisi istuttaa jotain kesäistä tilalle…

pikkusipuleita
Näistä tykkään. Iskin syksyllä maahan pieniä sipulikasveja. Erityisesti nuo pienet narsissit on ihania samoin kuin nuot tässä kuvassa "takana" näkyvät kaksiväriset muscarit.
Taustalle kohoavat ukkolaukat kaikessa hiljaisuudessa.
Samalla paikalla kasvoi viime kesänä kehäkukkaa ja luulen että niiden jäljiltä on siemeniä tuossa kohtaa maassa sen verran hyvin että ne kasvavat tässä myös tänä vuonna sipulikukkien jälkeen.

valkovuokot
Nurmikolla, yhden puolen naapurin rajalla kasvaa valkovuokkoja vanhan olemattoman pensasaidan juurella monessa kohtaa.
Viime kesänä talonpäädystä siirsin kielonjuurakoita tähän valkovuokkojen viereen.
Siellä kielot jo puskevat piippojaan ylös ja odottavat vuoroaan…

muscari

fritillaria imp

Kuola valuen katson näitä kuvia ja alan vihertää kateudesta. 

Kiitos ja kumarrus kaikille ihastelijoille.

Smirgeline, ei kannata vihertää. Muista että en viitsi laittaa tänne kuvia siitä miten vuohenputki valtaa alaa viime kesänä rakentamassani kukkapenkissä. Sen vanhat juurakot jossain maan uumenissa ovat vahvempia kuin minun kaivuutyöni ja paksut kerrokset sanomalehteä. Voikukat koittaa aina nurkan takana napata ylivallan kun toisaalta nyhdän ne pois jne…eli jokaisella puutarhallakin on nurja puolensa ;D

Tämä kuvien otto on itsellekin hyvää terapiaa-näkee kaiken kauneuden…

Tuo on tosi hyvä näköinen tuo kevätsipulipenkki! Ja ihan uusi minulle kaksivärinen muscari :o

Etupihan muutoskin näyttää varsin onnistuneelta :slight_smile:

Heksu, olen itse nähnyt noita kaksi värisiä muscareita aina vain kuvissa (ja ihaillut muttei ole tullut syksyisin vastaan). Viime syksynä yllättäin taisi olla ihan Pl…en jossa niitä oli muiden sipulien kanssa tarjolla-ei tarvinnut miettiä otanko vai en :wink:

Luonnossa ne on aavistuksen enemmän violettiin vivahtavia kuin kuva antaa ymmärtää.

etupiha
20.5.2010

etupiha
27.5.2010 Ukkolaukat keskellä kuvaa alkavat avautua ja malus ‘‘Hopa’’ kukkii talon vieressä ensimmäisen talven jälkeen. Vuosi sitten se taimistolta halusi mukaani enkä ole katunut.

hopa
Malus ‘‘Hopa’’ ei selityksiä kaipaa.