Ruiskaunokki (Ruiskukka), Centourea cyanus

Mullon kans ton värinen. Black Boy tais olla nimeltään

Mä laitoin tällaista mustaa ruiskaunokkia tänä vuonna ja oon kyllä aivan rakastunut. Niin kaunis! Laitan ensivuonna vielä enemmän. :slight_smile:

Mitenköhän hyvin tämä kylväytyy itsestään? Laitoin nyt yhden pussillisen ja siitä tuli valtava "pensas". Haluaisin ensivuonna tätä kukkapenkkiin useampaankin kohtaan. :slight_smile:

Juu, tuo on aivan ihanaa, ja ruiskaunokista kun kyse niin superhelppoa kasvattaa tietenkin myös 

meillä ollut mökin kasvimaalla tuota muutamana vuotena, ja etenkin valkoisen kaunokin kanssa tuli aivan hurmaava yhdistelmä kesäkimppuihin!

Hei, suomen Niittysiemen Oy tarvitsisi kuvan erivärisistä ruiskaunokeista (sin, valk, v.pun ja pun). Hätätapauksessa kuva voidaan koota erillisistä kuvista. Jos teiltä löytyy kuva erivärisistä ruiskaunokeista, niin pistäkää ihmeessä viestiä marita.kuikka@suomenniittysiemen.fi - tai vaikka minulle!

Meillä mies osti perenna penkkiin punaisen yksivuotisten kukkien siemen seoksen ja ihan kohta alkaa kukkimaan punainen ruiskaunokki :slight_smile:

Meillä kukitaan :) Ei punaisena mutta muita värejä kyllä löytyy.

kuvakuvakuva

tä viellä tälläinen tumma

kuva

kuva

Minkä näköinen on ruiskaunokin siemen? Tai siis kuuluuko siinä olla keruu vaiheessa tupsu päässä?

Siitä siemenkodasta tulee semmonen kuiva pallura, jossa on vähän tupsua päässä. Sen kun nappaa kouraan, niin leviää käteen. Siellä sitten löytyy niitä siemeniä. Osassa on vähän sitä hötyä kiinni, osa on taas ihan puhtaita. Näin ainakin mulla, ja hyvin ovat itäneet. Jos kuihtunut kukka on vain kuiva tupsu ilman palleroa, niin ei maha olla itämiskelpoinen. (Hitsi että oon hyvä selittään… :smiley: )

Mitähän ruiskaunokki tykkäis olla itään päin suuntautuvalla pihalla? Onko liian vähän auringonpaistetta?

Olisko jollain tietoa? :slight_smile: