Ruiskaunokki (Ruiskukka), Centourea cyanus

Lisään tänne ketjun ruiskaunokista kun en ainakaan huomannut sellaista jo ennestään olevan. Elikkä onko kokemuksia ruiskaunokin kasvattamisesta? Itse laittelin ruiskaunokin siemeniä ensimmäisen kerran tänä keväänä kukkapenkkiin, sinne tänne. Kovasti pienen taimen alkuja näkyy nousevan pintaan jo. 

Ruiskaunokkeja tottakai pitää olla. Nyt on valkoisia valkoisten kukkien puutarhassani ja viime kesänä jo Midget kääpiölajiketta pastellisävyissä. näkyy uudetkin lajikkeet nousevan viimevuotisille kasvupaikoille eli kylväytyvät itse. Niiitä enemmän niitä kerää maljakoihin sitä enemmän kukkivat. Sen suurempaa hoitoa eivät kaipaa.

Kerääpä siemeniä talteen, jos on useampaa väriä ne risteytyvät itsestään ja uudet mielenkiintoiset värit ovat sitten ihan omaa tuotantoa. Ruiskaunokit kylvän jo syksyllä, (hiekalla merkkaan paikat)

koska kevään kelit ja kiireet on mitä on. Tässä kukinnan ehtoopuolella.

Ruiskukka lähikuvassa lilan värisenä. sitten on

niitä sinisiä. Näistä matalista sai tuuhean reunuksen kasvimaan reunaan, tai siis puukehikkoon.

Tänä keväänä kylvin pitkästä aikaa tällaista vaaleansinistä "rikkaruiskukkaa".

oikean perinteisen "rikkaruiskukan" olet tainnut saada. ihana. sydän kuka kauppaa siemeniä, maatiainenko? kulttuuriteko. kyllä kelpaisi ja luonnonpuutarhassa se pärjäisi oikein hyvin.

Siemenet on tosiaan ostettuja, mutta tuo kuvalinkki on ihan vaan kuukkeloimalla napattu. Samanlaisia olivat siemenpussin päällä, joten toivottavasti niistä tulee sellaisia. Niin, siemenet ovat Kukkiva niitty -verkkokaupasta.

kiitos. Puutarhamyymälässä olikin tänään noita, 2 € pussi.

Täälläkin juuri tuota “rikkaruiskukkaa” , johon olen ihastunut jo pikkutyttönä. Sukulaismummon kukkapenkissä sitä oli joka vuosi ja ilmeisesti aina kylväytnyt itsestään, ilman sen kummempia lannotteita. Omalla painolla annettiin vain kasvaa ja vettä välillä annettiin. Tälläinen mielikuva minulla ainakin on.

Minulta löytyy sinililaa ruiskaunokkia vaikka kuin…oli ensin perennapenkissä josta siirsin pellonlaitaa jotta saa rauhassa levitä…leviää mainiosti!Ja kestää jakamista!:slight_smile:

Ennen vanhaan kerättiin ainakin ruiskaunokkia, päivänkakkaraa ja puna-apilaa kimpuksi maljakkoon. Valitettavasti täällä ei näy perinteistä sinistä ruiskaunokkia missään.

Tuo sinilila on varmasti tosi ihanan näköistä…

Hei! 

Laitan tähän nyt yhden otoksen sinisestä ruiskaunokistani, tosin näkyy tuossa kuvassa paljon muutakin, mm. kehäkukkaa on ruiskaunokin kaverina. Täytyisi vain jokin tuki kehittää vaikka kivan näköisiä on noinkin. Mutta kun siellä alla on jaloangervo...Keväällä istutettu eli ei kovin iso ole. 

Voi suven suloisuutta, ihania ovat nämä perinteiset

Piti käydä ottamassa ruiskaunokista lähempi kuva vielä hymy Kyllä nämä ovat ihania.

Keräsin vähän aikaa sitten kasvimaaltani ruiskukan kuihtuneet kukinnot talteen ja tänään päätin kylvää ne uuteen paikkaansa yhdessä unikkojen kanssa. Kovasti etsin sieltä kukinnosta sitä siementä, mutta ei löytynyt. Onkos ruiskukan siemen sitten sellainen pitkulainen töyhtö eikä pyöreä siemen? Pitäisi toi muistaa kun siemenpussista nämäkin alkukesästä kylvin, mutta kun ei muista niin ei… Nyt siihen siemenen ulkonäköön kiinnitti vasta huomiota kun itse niitä keräsi :slight_smile:

No päädyin nyppimään kukinnot säläksi ja ripottelin sitten kaiken pintamöyhittyn penkkiin. Käyhän se niinkin :slight_smile:

Ruiskukan siemen on pitkulainen töyhtö, ei paljon kuihtuneen kukan jämistä erotu. Kylväytyy myös itsestään.kasvava kasvi

Kiitos Valtsu, niin ajattelinkin. No siellä on nyt penkissä, ensi kesänä kaunista sinistä pukkaa :slight_smile:

Minulla oli viime kesänä potagerissa ruiskaunokkia aivan väärässä paikassa... Kasvoi hurjan korkeaksi ja roikkui pääosin käytävällä. Enkä edes ajatellut, että kylväytyy uudelleen *hölmö*

Siivosin kuihtuneet kasvustot muutama viikko sitten, mylläsin vähän kasvualustaa ja lisäsin laatikoihin uutta multaa syksyllä haravoitujen lehtien päälle. Saa nähdä, nouseeko minullekin jostain ruiskaunokkivauvoja vai pelästyivätkö rajua kohtelua...

Olisin kiitollinen, jos joku voisi lisätä ketjuun ruiskukan taimikuvan, että tunnistan jos niitä jostain pukkaa kasvi

Valkoinen itänyt 

Sinisten ja vaaleanpunaisten ruiskaunokkien seassa oli yksi tummanpunainen. Ikinä ennen nähnyt tuon väristä.