Ruiskutus

Olen uusi täällä ja tämä oli nyt ainoa mihin pääsin kysymystäni laittamaan - tuholaisoastolle en saanut kirjoitettua. Kysymys koskee lähinnä etelässä asustelevia puutarhanhoitajia - oletteko tehneet kevätruiskutusta? Yöpakkasia on vielä ollut joten itse en ole uskaltanut - en ole sitä ennen tehnyt mutta viime kesänä ötököitä oli hedelmäpuissa (nuoria puita) niin paljon että nyt olin valmistautunut sen tekemään. Silmut kuitenkin ovat kohta aukeamassa (herukkapensaissa ovat jo auenneet) joten jääkö se ruiskutus nyt sitten tekemättä…?

Piikatti, itse tein kevätruiskutuksen jo pari viikkoa sitten (Länsi-Uudellamaalla). Juuri silloin ei ollut yöpakkasia ja päivälämpötila oli noin 10 astetta. Käsittääkseni tärkeintä on, ettei juuri seuraavana yönä ole pakkasta, ettei neste jäätyessään tee tuhoja. Kun puussa on jo silmuja, ruisketta ilmeisesti laimennetaan enemmän (riippuen tietysti millä meinaat ruiskuttaa) ja yöpakkasten välttäminen on vielä tärkeämpää. Näin olen ymmärtänyt, mutta olen itse vasta aloitteleva puutarhanhoitaja. Kokeneemmat korjatkoon! :slight_smile:

Piikatti, kevätruiskutusta koskeva kysymyksesi löytyy nyt täältä. Laitoin sinulle myös yksityisviestin tulemaan, vilkaisetko postiasi (oikea yläkulma).

Okei- itse olen luullut etti yöpakkasia saa olla lainkaan enkä siitä syystä ole sitä ruiskutusta vielä tehnyt. Hommasin sitä Sun7e:tä ja sillä meinasin/meinaan ruiskuttaa.

Joku ötökkä syö meillä mustaherukkapensaan marjan raakileet sisältä käsin ja kipristää lehdet. Mitä lienevät. Tämän kesän satoa eivät pilaa. Milloin pensaat tulee myrkyttää?

Mahdoinkohan minä aiheuttaa isoakin vahinkoa kun menin kesäkuun alkupuolella ruiskuttamaan siperianhernepensaisiin "Ei ötököitä"-kevätruiskutetta kun pensaissa oli jotain mustia tuhoslaisten munia? Nyt niistä pensaista joihin ruiskutin tippuvat tuoreiden oksien lehdet.

Öljypohjaiset kevätruiskutteet on tarkoitus käyttää kun puut ja pensaat on silmuvaiheessa, ennen kuin tulevat hiirenkorvalle. Kuvittelisin, että öljy tukkii kasvien lehtien ilmaraot, joten kaasunvaihto (happi ja hiilidioksidi) ei toimi.