Huomio huomio: nyt on runkoruusujen ale! Ostin tänään viisi runkoruusua kahdellakympillä. Siis 4e kappale! Kaikki kukkivia ja ainakin päällepäin terveitä. :)))
Nobile
Mistä Nobile ostit? Itsekin Joensuusta niin kiinnostaa ![]()
K-raudasta nämä, mutta puutarhoillakin kuulemma on jo alessa runkoruusut sanoi toinen asiakas. Itse en ole viime aikoina ehtinyt puutarhoja tsekkailemaan.
Nobile
Siellä oli muuten myös kukkivia pasuunakukkia edullisesti. Ne olivat tosi matalia ja kukat olivat järkyttävän suuria kasviin nähden. Kukkia oli hyvin tumman violetteja, vaaleanpunaisia ja valkoisia. Pieni kasvi on helpompi talvettaa - näin ensialkuun. ![]()
Paljon muutakin puutarhakamaa (kasveja, mutta myös kalusteita ja suihkulähteitä ym. ym.) oli 20-70% alennuksella.
Nobile
Saisikohan Schneewaltzer-köynnösruususta kasvatettua runkoruusun? Minulla semmoinen on muka-köynnöksenä, ja se on tehnyt peukalonpaksuisen lähes metrisen varren, josta se sitten vähän haarautuu. Mutta seinustallaan ei kovasti kuki (nyt vain neljä kukkaa), kun se ei ole varmaankaan tarpeeksi aurinkoinen. Jospa istuttaisin sen suureen ruukkuun, ja leikkaisin latvaversot lyhyeksi, saisiko sen tekemään pehkon siihen? Ja voisiko sen siirtää nyt (nyt se kasvaa melassipöntössä upotettuna suureen istutuslaatikkoon) uuteen ruukkuun, vai jätänkö kevääseen? Kellarissa sen joka tapauksessa aion talvettaa.
Poppius, olen luullut, että kaupan runkoruusuissa se pallo on tehty varttamalla (ymppäämällä tms) yhteen kohtaan monta oksaa. Ts mikään ruusu ei luonnostaan kasva silleen. Mutta yrittänyttähän ei laiteta : ).
No sitähän minäkin mietin, että voisiko ylipäätään edes se onnistua köynnösruususta… kun ne oikeat runkoruusut on tosiaan vartettuja. Ei kai niihin ole ympätty kuin yksi oksa, josta leikkaamalla saa sitten pallon, kun ovat matalakasvuista ruusua. Mahtaako tuo köynnös sitten kasvaa liian paljon ruikulaoksia. Mutta kun ei se sieltä juuresta uutta versoa työnnä, eikä ole haarautunut siitä paksusta varresta… minusta sillä on ihan omituisen paksu varsi köynnösruusuksi.
Kyllä minun mielestäni ainakin joistakin köynnösruusuista (esim. Fairy ja Flammentanz) tehdään myös omajuurisia runkoruusuja. Helpompi vain lienee valita joku vankka ja nopeakasvuinen (ja kestävä) ruusu rungoksi ja ympätä siihen se jalo-oksa.
Kokeile ihmeessä!
Nobile
Saiskohan tästä omajuurisen, lappilaisen runoruusun kehitettyä?
Tuli vain niin sateisen harmaa kuva. Nykyään täällä sataa ja sataa…
Hieno runkoruusu sinulla siinä on - olet sen siis itse kasvatellut, mistä ruususta on kyse?
Inki, se on kyllä ihan ittekseen kasvanut tornionlaaksonruusu. Kokeilenpa sitä nyt jonkin aikaa. Hyvä tuki sille toki pitää laittaa. Ruusu on ollut jo melkein parikymmentä vuotta pihallamme, mutta kun aloin siitä taas kerran karsia ränstyneitä oksia pois, hoksasin tuon runkomaiseksi kasvaneen oksan ja jätin vain sen paikalleen. Olen ennemmin jo kasvattanut uuden tornionlaaksonruusun hiukan toiseen paikkaan.
Tällainen runkoruusu ei tietenkään ole remontoiva mutta jos latvus pysyy tuossa kuosissa niin kiva se sittenkin on. Muuten, tuossa kuvassa ei ole ruusun kukkia, vaan ne ovat lähellä olevan pihlajan marjoja.
Ai niinpäs onkin:D Luulin niitä kyllä ruusunkukiksi8] Monet ruusut saa uusimaan kukinnan kun katkoo vanhat kukat pois, en tiedä tornionlaakson ruususta…
Tässä minun ruukkuruusu,tykkään niistä,ne on kauniita ja helppohoitoisia,ja sopii hyvin keittiön pöydälle päivää piristämään,mulla on ollu aina tulipunasia,nyt on vaaleanpunainen
.oli vain vaikea kuvattava,ruusun nuppuja paljon,ja yks vaan nyt aukeamaisillaan.
Kellarissa talvehtiva iso valkoinen runkoruusu on täynnä kirvoja. Pitäisikö sille tehdä nyt jotain vai odottaa kevättä?
Kyllä minä myrkyttäisin heti.
Kannattaa myrkyttää heti. Biokill on tehokas. Kylmä vesi on myös hyvä mutta talvisaikaan sillä on hankala lotrata kun sitä ei voi tehdä ulkona.
Suosittelen seurailemaan tilannetta, saatat joutua myrkyttämään muutaman kerran.
Kyllä on ihastuttava ruusu,valkeeta tuossa keskellä:)

R. ''Chili Clementine'' on yksi lempirunkoruusuistani. Tämän ja muutaman muun sain naapurin kauppapuutarhasta viedä pois, kun olivat päässeet niin ränstään kuntoon etteivät kelvannet myyntiin. Yhden kesän hoivailin ja kaikista "pelastetuista" tuli lopulta ihan tuuheita ja kauniita runkoruusuja.

Vuonna 2008 ruusu oli vielä melkoinen rimpula.

Erikoista ''Chili Clementine''ssä ovat nuo keltaiset täplät ja raidat kukissa. En tykkää keltaisista kukista, mutta tässä ne ovat mielestäni hauskat.

R. Hertzass kukkii ihanin punaisin "samettikukin".