R. Maria Theresen hankin aikoinaan ihan nimen takia, näkemättä sen kukkia.
Nyt se on ollut terassin ruukku-istutuksen "kuningatar" jo muutaman vuoden.

Kaikkiaan pihamaallani on talvisäilöön roudattavia ruukkuruusuja enää viisi erilaista, puolet alkuperäisistä. Valoisa kellarivarastomme ei ole oikein hyvä paikka ruusujen säilyttämiseen ja sinne on työlästä raahata painavia ruukkuja. Pari alun perin kymmenen lajiketta käsittävästä runkoruusu"kokoelmastani" on kuollut kolmen viime kesän aikana ja joitakin olen antanut pois.
Meillä kaikki runkoruusut kasvavat ruukuissa. Olenkin miettinyt, josko jatkossa kokeilisin muutaman istuttamista myös perennaryhmiin, mutta muistaako ja jaksaako niitä sitten kaivaa syksyllä ylös ja ruukutella. Tietysti, jos istuttaisi reijälliseen koriin, jonka voisi helposti nostaa ruukkuun tai säkkiin syksyllä...
Krista, minulla kasvaa runkoruusu pyöreässä reiällisessä pyykkikorissa. Nostan ruusun korissa keväällä ulos, kaivan kuopan ja nostan korin sinne. Multaa tai haketta senverran päälle etteä laidat peittyy. Syksyllä etsin kahvan, nostan sen pystyyn ja nykäisen koko korin ylös. Nostan sen sitten varastoon laatikkoon talveksi. Ollut jo monta vuotta ja tosi näppärä konsti.
Kiitos Oulunseudulta. Jotain tuommoista olen pähkinyt mielessäni, vaan en ole saanut aikaiseksi kokeilla. Runkoruusu olisi niin kiva jossain “yllätyksellisessä” paikassa. Pyykkikori on hieno idea!
Voisin ottaa kuvan siitä pyykkikorista jos vaan muistan, se on sellainen pyöreämallinen, tasapohjainen, ja siinä on sekä seinämissä että pohjassa suorakaiteen mallisia reikiä. Ostin joskus vuosia sitten Tokmannilta tai Halpa-Hallista.
Meillä on kellari täynnä talvehtivia ruusuja. Minä napsaisin tänään kahdesta vihreästä runokuurusta veitsellä pistokkaat. Onko niidne juurruttaminen sisällä tähän vuodenaikaan mahdollista? Juurrutanko ensin vedessä, ja sitten multaan?
Meillä oli viime vuonna melko viileässä navetassa runkoruusut jouluut asti, ja joulukuussa saimme kerätä viimeiset kukat vaasiin =D
Mitä teen runkoruusulleni,se kun on jo kasvattanut uudet lehdet ja nuppujakin on näkyvissä.+2 ollut autotallissa.Vettä vain niukasti,
katkaisenko,vai annanko kasvaa.
Olemuksessaan on tertturuusua, voisin veikata, että on ‘‘Nina Weibull’’, mutta varmasti taitaa olla vaikea määritellä nuppuisesta kuvasta. Ota vielä kukasta kuvia, kun sellainen on auennut.
No minä olen aina vähän hätäinen, kiitos yrityksestä Merlin, otan kuvan jos hän suvaitsee kukkia
(pelkään että järkyttyy jostain ja pudottaa kaikki nuppunsa ja kuolee pystyyn
)
Muokkaan samaan, että mitä tuohon ruusuruukkuun voisi laittaa juurelle? Oletteko istuttaneet mitään vai antaneet ruusun olla yksin arvoisessaan seurassa?
Niin ja vielä muoks, tökkäsin juuripaakkuun provado-puikon, olikohan ihan hölmösti tehty? Ajattelin että pääsisin vähemmällä suihkuttamisella. Voiko siitä olla haittaa?
Minulla on joskus köynnösruusuruukuissa aluskasvina jotain pientä kellokukkaa. Voisit kokeilla italiankelloa, tähtikelloa, muurikelloa tms.
Noora nokkonen,ruususi on Europeana.
Mulla samanlainen ja yksi kukka jo auennut autotallissa.
Juurelle laitan mehikasveja ja rönsy-alpia.
Älä laita voimakasta multaa vaativia juurille,vie voimaa ruusulta.
Wau, en voi käsittää miten erotatte ruusuja toisistaan
Vaikka kuinka yritän tiirailla ja tarkkaan tutkiskella noita, niin en löydä juurikaan eroja… Paitsi punainen, keltainen, valkoinen ja sitä rataa
Kun mulla on yksi vanha äitienpäiväruusu, oikean, puhtaan punainen, jonka sisemmissä terälehdissä pienet valkoiset viirut. Olen sille yrittänyt nimeä, van en erota noita toisistaan kirveelläkään!
Ei ollut vielä ruusuni avannut kukkiaan eikä kuollutkaan onneksi.
Europeanaksi passaa myös oikein hyvin. Kyllä niissä ajan kanssa huomaa eroja, mutta itse parhaiten tunnistan sellaiset, joita omalla pihalla on.
Meidän Rautian ilmoittamat runkoruusut olivat todella pohjanoteeraus. Vaikka olisivat olleet ilmaisia tuskin olisi kannattanut kotiin rahdata.
Korean näköinen on kukkiessaan, ensi vuodeksi (jos selviää talvesta) täytyy koittaa viritellä joku parempi tuki. Vaikka harjateräksestä, tuosta bambukepistä ei ole mitään iloa.

Mun runkoruusuilla on rugosan varsi ja Fairyn kukkaosa (ei muuten kukkineet tänä kesänä kummoisesti vaikka mitä herkkuja heille tarjoilin, ötökkää ja oudon värisiä lehtiä sen sijaan oli runsaasti).
Milloinkahan heitä olisi hyvä ruveta nostelemaan talvisäilöön? Olen ensimmäistä kertaa pappia kyydissä, joten nyt on hyvät neuvot kalliit.
Upotin heidät maahan ruukkuineen kun kesällä kotiin toin, joten toinen kysymys joka tulee etsimättä mieleen on ruukun suurentamisajankohta. Pitääkö tarkkailla juuriston määrää vaiko vain keväällä ottaa x cm isompi?
Hei sanokaas ny mitä mä teen tolle runkoruusulle.
Talvehtinut autotallissa ja nyt on uutta lehtiä pukannut joka oksaan.
Eilen huomasin vihdeitä kirvoja jokaisessa uudessa kasvulehdessä.
Voinko vielä leikata ja kerkiääkö kukkaan.
Nostin sen nyt aamulla ulos,ja epäluuloisena kattelin niitä kirvoja.
Höh mitähän varte tuli kaksi kertaa,anteeksi
Niin siis leikata? Ei sitä ainakaan niiden kirvojen takia tarvitse leikata, senkun myrkytät vaan kirvat huithaitpoijes! Mäntysuoaliuoksella suihkuttelu ja ruukun upotus. Tai sitten näitä kukka-raideja.
Voi vielä leikata, itsekin leikkelen näihin aikoihin omani. Talvehtii varastossa ja tekee joka talvi honteloa kasvustoa.