Runkoruusu

Runkoruusujen (joku Rugosa & the Fairy) talvettamisyritelmä on näemmä jollakin lailla onnistunut viileässä sähkökaapissa: en tehnyt niille talvella yhtikäs mitään ja kun eilen nostin ne ulos, oli molemmissa versonalkuja. Leikkasin oksat lyhyiksi ja nyt toivon parasta.

Mulla runkoruusu on ollut viikon ulkona kun alkoi sisällä kasvaa.

Leikkasin omani eilen, oli kasvattanut jo todella pitkiä oksia. Ei kuin raakasti vaan lyhyeksi, jos olisi jättänyt niin olisi tullut hento rotkula ja oksat olisivat katkenneet ulkona.

Olisko jollain antaa vinkkejä? Sain äitienpäiväksi ruusun, lajikkeesta ei mitään tietoa. Voiko sen leikata nyt, ruusuni on vielä parvekkeella, kun täällä etelässä ei vielä niin kylmä ole. Voiko sen jättää parvekkeelle talveksi, jos laitan ruukun ympärille paksun pakkas peittee, kun sisällä ei ole mahdollisuutta säilyttää. Kiitos vastauksesta jo etukäteen:)

Yleensä runkoruusut eivät ole sääntönä ulkona talvehtivia Suomen olosuhteissa!!! Talven lämpötilat aiheuttaa kevätauringon kanssa ‘jalojen’ lajikkeiden kuoleman. Lisäksi rajallisen juuritilan läpijäätyminen on varsin kohtalokasta monivuotisille kasveille. Parasta olisi talvetus ‘perunakellari’ olosuhteissa. Leikkaus ei herkästi ole kasville haitaksi tähän aikaan vuodesta, mutta itse jätä leikkaamisen kasvuunlähdön ajalle…

Kiitos,bluedream ja hoyabella vastauksista. Ajattelin laittaa sen laatikkoon ja eristeeksi vielä styroksia, sitten pakkaspeitteen sisään, mutta pitäisikö se vanhat varret nyt leikata pois?

Kiitos hoyabella. en sitten leikkele ja en todellakaan tiedä onko runkoruusu vai mikä.Olen vähän noviisi näissä asioissa

Tää taitaa kukkia ittensä hengiltä

Upea !

Kahdestoista kesä kun tämä The Fairy meillä kukkii

Aivan ihana tuo jutin Fairy. Mulla se kasvaa maanpeiteruusuna, tosin olen sitä kyllä kasvitukien kanssa nostanut ylös jotta kukat näkyvät kunnolla :slight_smile:

Kierros nro. 2. Uskomattomasti tämä on kukkinut, eka kukinta kesti monta viikkoa ja pienen tauon jälkeen näyttää tänään tältä

No onpas tosiaan upea! Ja niin täynnä kukkia:)

Voiko se olla mahdollista, että pienenpieniä nuppuja näkyy jo runkoruusussani? Olisipa hauska yllätys. Luulin, että tuo talvettaminen ja uudelleen kukkaan saaminen olisi mahdottoman vaikeaa. Yritin kuvaa laittaa, mutta en saanut millään selaimella onnistumaan. Aina vaan herjasi. ( Mozilla, Chrome, IE ja Safari, näillä yritin)

Ihanan näköinen tuo Miikoksen runkoruusu. Mulla on aika tavis. Mutta tämän taviksen olen saanut talvetettua ja nyt se alkaa avaamaan nuppujaan.  Olen aika ylpeä siitä. Tämä on eka kokeiluni jalohortensian lisäksi.

Onko täällä puutarhanetistä muuten sellaista keskustelua, missä keskustellaan talvettamisesta. Olisi hyvä saada vinkkejä ja kokemuksia, mitä kasveja voi talvettaa ja millaisissa olosuhteissa on saatu se tehtyä. Kokemuksia siis muilta. En ainakaan löytänyt, mutta näitä keskustelualueilla täällä riittää. Voi olla, ettei vaan ole osunut kohdalle.

kuva

Jumpe, upeet runkoruusut teillä :slight_smile:

Mun ruusut (toinen on kyl vaa talvetuksessa meil) murjottaa viel kellarissa. Jokohan kannattaisi nostaa valoon ja lämpimään ??

Me haettiin toi mun runkoruusu helmikuussa talon alta pois. Oli lykännyt vaikka kuinka paljon uutta alkua jo silloin.

Ostin K-Raudasta puoleen hintaan vähän kärsineen näköisen runkoruusun, jonka nimilapussa lukee Red Royal. Nyt sen kuivahtaneen näköisistä nupuista on muutama auennut ja kahden kukan keskellä on kuin uusia nuppuja. En ole koskaan ennen nähnyt tällaista ilmiötä, mutta enpä ole paljoa ruusuja kasvatellutkaan, joten en tiedä sen yleisyydestä.

kuva

Roskislöytöruusu kukkii nyt.

kuva

Upea , onnekas löytö !