Ruohonleikkuri

Kaipaan kokemuksia ruohonleikkureista. Viime kesänä hajosi edellinen ja nyt olisi osto edessä. Stiga 46s olen miettinyt. Keräävä ja itsevetävä pitää olla ja rahaa ei nyt ole 1000e leikkuriin.

Ruotsalainen Klippo Multiclip-terällä varustettuna silppuaa ruohot niin ettei mitään keräimiä tai haravointia tarvita. Meno on vakaata ja yllätyksetöntä.  Se on vähän niin kuin Volvolla ajaisi.

Keräävän haluan siksi ettei lapset ja koirat kanna yhtään ruohoa sisään. silppuava oli joskus mutta heinä kantautui sisälle etenkin koirien mukana.

Minä en antais keräävää leikkuriani pois, se on vissi. Ostettiin heti kun niitä tuli markkinoille..siis kauaaan sitten ja hyvin on toiminut, eikä ruoho tule jaloissa sisälle ja saa kompostiin lisuketta. Mutta vetävää minä en huoli, pitäis olla suoraa paanaa, ei pensaan pensasta , eikä kukkamaita ''sielläsuntäällä''. Isoon pihaan se sopii mutta ei pieneen, jossa pitää kierrellä, senverran olen kokeillut. Tämä on vaan mun mielipide   Muuta en  tiedä sanoa, mutta Stiga on ainakin hyvä merkkinen ja kestävä .

Mikä on tärkein valintakriteeri, kun nurmikon pohja on tasasen monttuista routimisen jäljiltä aina?

Minun leikkuri alkaa hajota rungoltaan ja ruuvinreijiltään ja pyörien kannatukseltaan käsiin ja pohdin uuden ominaisuuksia. Toisaalta haluaisin hiljaisen ja akkukäyttöisen, mutta kun on isohko piha, nurtsia ehkä joku 1000m2. Meniskö se kuitenkin kelaleikkurin tukemana.Täytyy ottaa selvää, montako neliötä moiset jaksaa jyystää.

Sitten sen pitäisi olla off-road-mallia kestoltaan, kun nurtsin pohja on niiiin muhkuraista eikä sen parantuminen routivalla maalla ole näköpiirissä. Varmaan pitäs olla jousitettu ja laakeroidut pyörät vai miksköhän niitä laakereita mainostetaan ? Itsevetävyys ei ole must, parempi työnnellä vaan, luulen, toistaiseksi, kuluttaa omaa energiaa ja työnnettävässä on vähemmän hajoavia osia. Keräävä tai allesilppuava on vaihtoehdot, haravoida en aio enempää kuin kelaleikkurin jäljiltä pitää. Se on näes hankittu pojan energianpurkua varten, kun ikä ei riitä isompien koneiden käyttöön. Ja hyvin tolla itekin työnteli kun bensa loppu ennen leikattavaa enkä jaksanut tankata :D Tankillinen bensaa nykysellä koneella riittää siis ehkä 3/4 pihan nurtsialueista. Tosin vakaa aikomus vallata nurmikolta alaa kasveilla aina vaan enemmän, mutta tälle kesälle ei mahtune isoja valtausprojekteja. Klippo himottaisi ja voipi olla, että semmoisen haen. Mitähän ne maksaa, huh, sulkisko vaan silmät vai laskisko sille käyttöikää vähintään 10 vuotta ja suhteuttas nieleskelyn siihen.

Mahdoitko, kati, vastata omaan kysymykseesi: "Mikä on tärkein valintakriteeri kun nurmikon pohja on tasasen monttuista routimisen jäljiltä aina?"

Hinnasta en tiedä sanoa mitään, mutta niin tutustupa niihin ilmatyynyaluksiin. Niitä ei montut haittaa.

Satues, olet liian pessimistinen vetävän leikkurin suhteen. Vetävä keventää muutoin raskasta leikkuu-urakkaa. Maaonnessa on iso piha, luonnontanteresta alettu vain leikata joten kasvaa kaikenkarvaista vihreää, väisteltäviä maan alta pilkistäviä kiviä paljon, puita puistoksi asti ja tietysti muutama kukkapenkkikin ja pensaita. Korkeuseroja on paljon, koko piha loiva rinne jossa myös jyrkempä kohtia. Vetämättömällä se olisi minulta leikkaamaton paikka! Vedon saa pois päältä yhdellä keveällä kädenliikkeellä.

Tosin on todettava, että meidän vetävä on kymmenen vuoden takainen etuvetoinen, jonka voi kääntää painamalla leikkurin takapyörien varaan käännöksen ajaksi. Nykyiset vetävät taitavat olla takavetoisia, joten niissä veto on jyrkissä käännöksissä pantava pois päältä. Sellaista en ole kokeillut.

Vetävässä on kieltämättä se haitta, että vetoa saa aika usein korjata.

Mainostanpa tässä tämän kevään loisto-ostosta: kelaleikkuria! Ostin K-raudasta Partner-merkkisen kelaleikkurin n.60-70 euroa, enkä ole keräävää koneella toimivaa leikkuriamme vielä käyttänyt ollenkaan. Meillä on nurtsia ehkä n 500 neliötä ja äkkiä sen kyllä kelaleikkurilla leikkaa. Eikä tarvi nykiä siitä narusta käyntiin, ja saa kävellä ihan omaa vauhtia eikä tarvi sen ruohonleikkurin perässä hiipiä (meillä se matelee tosi hitaasti niin meinaa hermot mennä). Joo ei tämä ehkä ainoana leikkurina mene, mutta tosi hauska ja mukava ajatella että tulee vähemmän pakokaasu- ja melusaastettakin. Ja nurmikosta tulee myös erityisen kivan näköinen kun leikkaa kelaleikkurilla!

JEE. Annoin "luvan" miehelle ostaa vetävän ja keräävän ruohonleikkurin. Hän oli työmatkalla ja siellä sattui olemaan yhdessä liikkeessä ruohonleikkurit puoleen hintaan. Entinen liippari sattuikin juuri sopivasti menemään rikki ihan vasta. (veto hajosi taas iki-ikivanhasta jonkun entisestä koneesta... mies on sen jo moneen kertaan korjannut.)

Ou jee, nyt minä viimein pääsen toteuttamaan kateviljelyä oikein kunnolla naurua Meidän pihassa nurmikkoa riittää ja pari kertaa viikossa saa ajella kun se kasvaa hötkeltää. Ah mun kasvimaatani, herkkua luvassa...

Miu_Oulussa, miten sinun nikissäsi on alaviiva? Ei se mulle sitä huolinut!?!!!

Meillä on juniori vaatimalla vaatinut kelaleikkuria itselleen. Juoksee ukin luonakin heti varastosta hakemaan leikkurin vaikka nurmi olis just leikattu. Se oliskin oiva peli tällaseen pikkupihaan. Nykyään joudumme hakemaan talon koneen toisesta päästä pihaa varastosta johon on korkea kynnys eikä edes luiskaa helpottamaan sen kuljetusta. Ja ajamiseen menee ehkä se 4 minuuttia.

Jaa empä tiennytkään että alaviiva olisi voinut olla ongelma! Ihan näpyttelin vain ja hyvin kelpasi :slight_smile:

Ja meillä ollaan vieläkin tyytyväisiä kelaleikkuriin! Kerran surautin keräävällä että sain kasvimaalle katetta. Enkä saanut itse vedettyä käyntiin - aina sama juttu. Hiki ja ärräpäät lentää jo käynnistyvaiheessa, ja silti pitää hakea mies apuun. Mutta muutoin ollaan tämä kesä kilpailtu että kuka saa käydä kelaleikkurilla leikkaamassa, ja siinä ei ole hymy vielä hyytynyt.

Olen luultavasti kallistanut leikkuria niin että öljyä on päässyt moottoriin. Käynnistyy vaikeasti ja teho on kadonnut - pysähtyy melkein heti. Voiko sen korjata itse?

Tulpanvaihto - nyt käynnistyy ja käy kunnolla.

Annetaan kelaleikkuri ensimmäiselle halukkaalle. Kyseessä on sellainen keltainen, pari kertaa kokeiltu ja pölynkerääjäksi siirretty versio, merkki on AL-KO jotakin. Ihan hyvä mutta pienemmälle pihalle... no-jaa Terät varmaan kannattaa terottaa mutta pitäisi olla hetivalmis versio.

(Valvojat, siirtäkää jos on väärässä paikassa, yritin kyllä etsiä sellaista sopivaa paikkaa)

hömppis!! Huudan HEP!!!

Kelaleikkuri sai uuden kodin :slight_smile:

Ja pärskikellä kalorit kuluu tästä eteenpäin.hymyä

Ostimme pitkän pähkäilyn jälkeen Villa Sukkaan ruohonleikkurin, akkukäyttöisen Bosc Rotak:in. Tätä ennen olemme pitäneet nurmet lyhyenä viikatteella niittämällä mutta työlääksi se kävi. Ostos oli erinomainen! Käyntiääni hiljainen, käynnistyy varmasti ja helposti, leikkaa pitempääkin nurmea. Terän korkeutta voi säätää moneen eri asentoon. Yhdellä akulla leikkaa noin 300 m2 myyjän mukaan, jos ruoho on pitkää ja märkää, syö akkua enemmän.Voi laittaa kerääjän tai leikata ilman. Akun lataaminen kestää noin 20 min.Jouduimme maksamaan siitä 400 €, lisäakku maksaa noin 200 €, tulee ehkä ensi kesänä hankittavaksi.Konetta on kevyt käsitellä, painaa vain vajaat 30 kg, myös kevyt leikatessa työntää.Onnittelen itseäni erinomaisesta ostoksesta!Kyllä myyrät Villa Sukassa ihmettelevät, mihin käytävänsä tekevät, nurmikko kun on ihanan lyhyttä!

Mulla on nyt tooooosi vanha leikkuri sanonut sopimuksensa irti. Kertakaikkisesti. Nyt olisi aika ostaa uusi. Halpa ja suht. hyvä, ja jonka saisi käynnistymään helposti. Nääs ettei tarvitsisi ottaa nitroa välillä, kun pitää kiskoa ja kiskoa siitä narusta. -Ei taida sellaista löytyä, halpaa ja hyvää?
Mutta jotten olisi ihan hakoteillä, niin jos joku kerkiää antamaan jotain vinkkejä minulle. Se on vissiinkin ihan tosiasia, että niiden käynnistystä ei voi kokeilla jo liikkeessä, jottei tule pettymystä kotona? Ajattelin laittaa siihen semmosen ja noin pari-kolmesataa euroa, mahtaako sillä saada yhtään mitään vekotinta? Kelaleikkurin saisi, mutta sen kanssa leikkaamiseen menee ikä ja terveys. Ei akkukäyttöistä, ainakin TM-testit eivät olleet oikein vakuuttavia.