Kauanko tuollaisen pienen sivuverson juurtuminen kestää? Ajattelin tehdä pientä kasviperheenlisäystä
Minulla on perinteisesti kiemuralle kasvatettu onnenbambu. Olen laittanut sen kasvamaan akvaariosta ylös joten vartta on veden alla noin 50cm pätkä.
Nyt kuitenkin näyttää siltä että tämä “bambu” tekee sivuversoja vedenalaiseen varteen, itse asiassa noin 40cm syvyyteen. Mätäneekö ne sivuversot ja saako ne poistettua sieltä niin ettei koko kasvi ala mätänemään.
Numerosarja J2909...jne... joka viestittelet onnenbambusta tuossa yllä. Lisäisitkö itsellesi nimimerkin, sellainen meillä kaikilla täällä on. Tapahtuu tuolla "oma profiili-kohdassa. Samalla siellä ollessasi voisit lisätä itsellesi näkyviin paikkakunnan ja kasvuvyöhykkeesi (sille ei tosin ole omaa paikka, käytä vaikka kohtaa "maa"). Sen jälkeen tervetuloa tänne keskustelemaan
Anteeksi, en ollut huomannut että rekisteröitymisen jälkeen pitää keksiä vielä uusi nimimerkki.
Tosin en usko minun akvaarion olosuhteiden olevan riippuvaisia kasvuvyöhykkeestä. ; ]
Vikki, nyt on mukavampi keskustella Kasvuvyöhyke tai muuten olinpaikkasi ei varmaan akvaario-asioissa olekaan merkittävä, mutta pihaan liittyvissä asioissa yleensä ottaen hyvinkin tärkeä. Siksi me neuvotaan jokaiselle täällä se sama asia. Ehkä sinäkin joskus kysyt jotain omaan pihaasi liittyvää, jolloin tuo tieto tulee tärkeäksi…? Tai sitten et, mutta ei se tieto siellä haittaakaan
Harmillista kyllä, en osaa vastata kysymykseesi, neuvon vaan käytäntöjä. Kuka osaisi vastailla… ?
Itseltä "löytyi" tämmöinen onnenbambu, saatu lahjaksi joskus vuosia sitten, olisiko ollut ystävänpäivänä... Aina joskus tullut vesi vaihdettua, yleensä silloin, kun huomannut kaiken haihtuneen.. Aivan liian vähälle huomiolle jäänyt tämäkin kaunokainen, kaikkea sekin on kans kestänyt.. :) Ollut enemmänkin koriste-esineenä kuin elävänä kasvina.. Ja silti on pysynyt elossa! Nyt kiitin sitä ja annoin pienen tipan ravinnetta uuteen puhtaaseen veteen, pyyhin pölyt ja saksin muutaman millin kuivia kärkiä.. Voisipa tätä kasvia sanoa jopa kaktustakin helpommaksi.. :D
Minulla on just tuollainen samanlainen, tosin multaan istutettu jo nykyisin ja moneen otteeseen jaettukin iso kasvi. Nyt se on liian korkea, nojaa ikkunaan pystyssä pysyäkseen. Ei varmaan tykkää pahaa jos raa’asti leikkaan jostain kohtaa oksat poikki (?) mutta oletteko juurruttaneet niitä pois leikattuja osia? Kannattaisiko yrittää vai laitanko vaan suoraan kompostiin?
Yhdessä traakissani kasvoi yli metrin mittainen ruoko kiemuran päässä. Kasvoi vielä sekin sen verran kieroon, että meinasi olla koko ajan koko keksintö nurin. Leikkasin pitkän roikaleen poikki, en tyvestä vaan lähempänä puolivälistä roikkoa. Törkkäsin pistokkaan maljakkoon ja kovasti on kasvattanut juurta. Ainoa vaan, että nyt kesällä laitoin pistokkaan ja tämän kaverin ulkoilemaan, ja oli sitten auringonvalo vienyt värit molemmista. Mahtaakohan väri tulla takaisin, jos pidän kasvia kalvan puolella jonkin aikaa?
Tulee niin tyttäreni mieleen näistä Onnenbambuista, hän ei ole todellakaan ole mikään viherpeukala, mutta mitä onkaan joka huonessa kylppäriä myöten, onnenbambuja, ne menestyvät, koska hän ilmeisesti ei tee niille yhtään mitään, ne vain ovat maljakossa..tietysti tujaus vettä silloin tällöin, mutta ovat todella hyvän näköisiä, esim neliskulmainen malja täynnä pikku bambuja, niinillä sidoittuina, eivät siinä vaihessa kasvata lehden alkuakaan,mutta poikamiestytön asuntoon riittää vallan hyvin. Itse kokeilin, mutta ei tullut hyvää, liika huolenpito nääs...
Spatz, minulla näistä bambuista tulee mieleen äitini, joka ei saanut paria kepukkaa menestymään millään tavalla Ehkä hän on yhtälailla huolehtija.
Sain keväällä Onnenbambun ja se teki kiltisti maljakossa juuret. Kannattaako sitä kasvattaa purkissa? .
Olga, löydät viestisi nyt täältä.Laitoin sinulle myös privaattiviestin, katsoisitko postiasi.
Voi kettu.......
Meninköhän nyt tekemään ihan hölmösti... :O
Onnenbambuni on tyytyväisenä kasvanut lähes hoitamatta, koriste-esineen veroisena suurinpiirtein.. Nyt yhtäkkiä huomasin, että kiemurasta yläpäästä on kellastunut yksi "pätkä" kokonaan ja vähän toistakin. Ensimmäisessä "pätkässä" oli kiinni lehtitupsu, jonka alimmat lehdet olivat myös kellastuneet, ylimmät vihreitä. Menin fiksuna tyttönä ja leikkasin tuon keltaisen osan pois! Eli siinä lähti ylhäältä 1 pala ja vähän toistakin, + toinen lehtitupsuista...... Nyt kun luen täällä keskusteluja, rupean pikkuhiljaa katumaan valintaani.... Olisiko siis pitänyt vain leikata alhaalta uutta imupintaa tms...... :O
What have I done!! :O
Niin ja kuva muuten kasvista löytyykin tuolta taaempaa keskustelusta…
Pari omistamistani “bambuista” kesällä kellastuivat saatuaan ilmeisesti liikaa valoa. Yksi keino, miten olen bambujani saanut kellastumaan on ollut veto ja kylmä eli ovat olleet liian lähellä kylmää ikkunaa talvella. Omille kepukoille olen uuden imupinnan leikannut noin kerran vuodessa. En tiedä mikä niitä riivaa mutta tuntuvat menestyvän.
Mikähän mahtaisi omissa onnenbambuissani olla vikana? Parin päivän aikana lehdet ovat muuttuneet läpikuultavan laikukkaiksi, ikään kuin osa kasvisolukosta olisi vain hävinnyt. Samassa maljakossa on kolme eri vartta, ja jokainen kärsii samasta ongelmasta. Mitään tuhohyönteisiä en noista löytänyt.
Kasvit on hankittu reilu kuukausi sitten, ja tähän asti ne ovat voineet oikein hyvin ja kasvattaneet terveen näköisen juurakon. Vesi on vaihdettu viikottain, enkä ole noita vielä millään ruokkinut.
Kuvaa klikkaamalla pääsee albumiin, jossa kolme täysikokoista kuvaa kasvista.
Katso myös: Traakkipuu (Lohikäärmepuu),Dracaena
Voi jumpe! Laitoin mun keppini multaan pari kuukautta sitten (ollut vedessä 2 tai 3 vuotta) ja nyt sen vieressä näkyy tulevan uusi kasvi! Hehehe tätä riemua pienestä asiasta En ajatellut tätä edes mahdolliseksi!
Miten olette saaneet juuret kasvamaan? Sain pari versoa mukaan kotiin, ja siitä on jo kaksi kuukautta kun pistin ne vesilasiin. Mitään juuria ei näy ja molemmat ovat kellastumassa.
Kiitti vinkkeistä.
Voisitko selventää tota juorua? Googletin, ja se tuotti aika montaa eri lajia.
Terveisin
“Sain jopa kaktuksen kuolemaan”
E: ai niin, miten se juorukasvi voisi edistää muu kasvin juurtumista?