Kehittelin päässäni idean, jonka toteuttamisesta en ole varma. Haluaisin tulevan taloni vessaan () maljakon, jossa kasvaa 4-5 onnellista bambua. Vessan ikkuna ei luonnollisesti ole järin suuri ja ikkuna näyttää pohjoiseen. Onko ideani tuhoontuomittu vai pärjäävätkö traakkipuut a) ryhmässä maljakossa b) niinkin vähäisessä valossa?
Viime talvena hotellin kylppärissä oli ''''onnenbambuja'''' läpinäkyvässä ruukussa , pohjalla oli vain hiekkaa ja hyvin olivat virkeän näköisiä...ei ollut edes ikkunaa
Jep jep, hotellin kylppärissähän ne varmaan pärjää, ainakin sen ajan mitä yksi vieras siellä viihtyy . Minä haluaisin kuitenkin, että kukkaset jaksaisivat kasvaa useamman vuoden. Eli onko niillä mahdollisuutta, jos teen kuten yllä kuvailin?
Sanoisin, että kannattaa ainakin kokeilla. Kunhan lehdistö saa valoa ja vesi vaihdetaan viikottain niin kyllähän ne pärjäävät, paremmin ehkä kuitenkin ihan mullassa kunhan ovat ekat juuret kehittäneet. Sellanen sininen geelihän olisi omiaan kylppärin sisustukseen kait, jos multaa ei sinne tahdo.
Onnenbambu on ihmeen sitkeä kasvi. Vuosia sitten Kiinasta toin emokasvit. Niitä on leikelty ja oltu jo moneen kertaan pois viskaamassa. Milloin missäkin nurkassa pimeässä ovat olleet. Osa on päässyt multaan, osa jossain viinipulloissa tököttää - ja kaikki hengissä. Kohta hukun niihin, vaan yhtään en ole voinut poiskaan viskata, kun ennättävät aina uutta kasvua pukata ennen kompostiin joutumistaan.
Minulla ainakin ovat maljakoissa menestyneet hyvinkin, valoa bambut saavat jonkin verran. Silloin tällöin joku niistä on kuivahtanut "pystyyn" vaikka vettä on ollut, nyt otin veitsellä lehdet talteen ja juurruttelen niitä vedessä. Ne ajattelin tökätä multaan. On ne ainakin äidilläni mullassakin kasvaneet jonkin aikaa, itse koen tuon veden turvallisemmaksi -muistan lisätä vettä maljakkoon paremmin kuin kastella jos ovat mullassa Minulla on tapana täydentää maljakkoa joka kerta Ikealla käydessäni, ostan aina yhden uuden.
Olen kyllä miettinyt, että mahtaisivatkohan hyvässä mullassa kasvaa vieläkin reippaammin..
Mietin tässä kun on kolme "bambua" ollut jo muutaman vuoden ikkunalaudalla että jos katkaisen tuosta parikymmentäsenttisestä latvasta vaikka puolet, niin miten käy lopulle latvalle? Jääkö kasvu siihen vai jatkaako jostain muusta kohdasta tai samasta? Tyhmiä kysymyksiä, mutta yllätyksenä tuli, että nuo viihtyvät mullassa.
Viime talven Kiinan matkalla otettu kuva ''onnenbambuista'' , jotka oli laitettu kivasti yhteen
Tigridia: Joko se katkaistu latvanalku kuivuu (ei todennäköstä jos siihen jää lehtiä) ja kasvu alkaa sit hitaasti taas jostain muualta, tai sitten siihen kymmenen sentin pätkään kehittyy uusi latvanalku. Siitä en tiedä miten innokkaasti ruokotraakit typistelystä lähtisivät tekemään enemmänkin latvanalkuja, mutta kun kyseessä on Dracaena-suku niin kaikenmaailman kasvunihmeet voi olla mahdollisia :D
Tigridia - minäkin yritän muistella alkuperäisten onnen bambujeni tapoja. Kun ne olivat aikansa kasvaneet ja hujahtaneet ihan hurjan pitkiksi, katkaisin latvasta parikymmentä senttiä ja ja laitoin veteen. Sitten vaan yhtenä päivänä huomasin, että niihin oli tullut juuret, samoin kuin alkuperäisiinkin varren pätkiin. Laitoin molemmat omiin ruukkuihinsa. Sen jälkeen niitä on pätkitty aina kun pituutta on tullut liikaa (?) ja laitettu taas veteen ja juurien kasvettua taas multaan. Viime kesänä katkoin kaikki poikki ja aioin heittää vanhat juurakot pois, mutta syksyllä kun muistin ruukut etsiä esiin puskien alta, niihin olikin kasvanut jo pitkät uudet versot vanhojen varsien tyveen. Eli minusta näyttää, että tekipä tuon kasvin kanssa mitä tahansa, niin se pitää pintansa ja kasvaa vaikka tyhjästä.
Meillä bambu voi ihan hyvin, näin niinkun vaihteeksi. Istutin sen tuossa kuukausi sitten multaan, oli sitä ennen kasvanut pullossa. Ja hyvin jaksaa :) jännä kiemura, tosi hyvin herättää huomiota aina. Ja pärjää melkein missä valo-oloissa tahansa se on todistettu meillä jo monta kertaa.
Tässä mun "onnenbambut" Isompi on melkein neljä vuotta vanha. Ei tykännyt edellisestä asunnosta koska siellä oli liian kuiva ilma. Muuton jälkeen kasvanut huimasti. Samassa ruukussa myös pienempi kaveri.
Hei… Ossaako kukkaan sannoo, et miks mulla toi onnenbambu mennee keltaseksi…??? Veden olen kyl vaihtanu säännöllisesti… Ja uuden imupinnan leikkasin…
Ravinteiden puute varmaan. Entä jos istutat sen ihan multaan. paitsi jos on jo kovasti kellastunut niin leikkaa keltanen osa pois ja juurruta se vihreä osa uudestaan.
Tuosta mun aiemmasta kuvasta on kohta vuosi. Tuolloin mittasin tuon puun ja oli noin 70cm mullan pinnasta, korkeimpaan lehden kärkeen. Tänään taas mittasin, mitaksi sain 105cm. Vuodessa kasvanut noin 35cm. Pienempi oli vuosi sitten 16cm nyt 25cm. Ilmeisesti kasvaa vanhetessaan nopeampaa. Isommalla ikää parin kuukauden päästä 5v. Ihan pikkuisena pistokkaana sen sain. Keväämmällä ajattelin napsaista tuon ison poikki ja juurruttaa kolmannen kasvin samaan ruukkuun. Tulisi näyttävämpi ilmestys.
Tässä vielä tuore kuva noista traakeista.
Pari lehteä rupes kellastumaan tuolta alaosasta, joten katkaisin ne pois.
Jostain syystä mulla myös muuttui onnenbambukiemura keltaiseksi. Ei auttanut mikään, joten katkaisin tuon "puun"näköisen osan ja laitoin veteen. On vain niin hirmuisen pieni, että en tiedä juurtuuko. Kiemura lensi roskiin. Ajattelin keväämmällä katkaista tämän tuosta noin puolesta välistä, missä on tuo tosi pitkä lehti. Nyppään tuon lehden pois ja juurrutan latvan.
Kiva katsella porukan traakkikuvia. Itse vaihdan omille bambuloilleni veden noin puolen vuoden välein enkä lannoita ollenkaan. Silti liiankin ilosesti tuntuu kasvavan. Viikonloppuna just pilkoin vähän oksia niistä pois ja laitoin vesipurnukkaan. Näyttäisi jo juuria puskevan kovastikin nämä pistokkaat.
Ajattelin nyt piakkoin katkaista tuon ruokotraakin. Osaako kukaan kertoa pitääkö katkaistun osan pää suojata kuten noilla paksumpi runkoisilla traakkipuilla? Etten vaan mene tappamaan tuota ruukkuun jäävää osaa!
Lisään vielä tähän samaan viestiin, että voisiko tuon puun juurelle istuttaa jotain muutakin kasvia? Jotain matalaa… jos voi niin mitä se voisi olla?
En ole koskaan suojannut leikottujen päitä. Sitkeitä ovat. Syksyllä katkoin yhden ruukullisen uudelleen juurtumaan ja nyt kun aijoin tyhjentää ruukun muille kasveille, niin sieltä pilkistikin uutta kasvua. Kuukausia oli ollut kastelematta ja silti alkoi kasvamaan omia aikojaan.
Kiitti huitukka! Päivällä jo katkaisin kasvin. Varalta laitoin pienen kelmun palan päähän, joten olkoon siinä nyt jonkin aikaa. Otan sen sitten jossain välissä pois. Nyt vain toivotaan, että latva alkaa juurtua ongelmitta.