En löytänyt haulla oikein mitään juttua rusovuohenkuusamasta. Eli olen hankkinut nyt kaksi rusovuohenkuusamaa kokeeksi kuivahkoon kalliorinteeseen. Sen kehutaan olevan vaatimaton valo-olosuhteiden ja maaperän suhteen, niin ajattelin kokeilla rinnettä peittämään tämmöiset yksilöt.
Ja näköjään kirjoitusvirheen sain aikaiseksi otsikkoon ja sitä en pystynyt korjaamaan, eli pystyykö Nuu tai joku muu auttamaan minua?. Eli pitäisi olla Diervilla sessilifolia.
Tässä kaveriksi ostettu Dise, jolla on ihastuttava syysväritys.
Tämmöiseen rinteeseen ne laitettiin, tähän on tarkoitus muutakin vaatimatonta vielä lisätä, vuorimäntyjä ainakin ajattelin kaveriksi. (syysaleja odotellessa)…:hehe:
En löytänyt haulla oikein mitään juttua rusovuohenkuusamasta. Eli olen hankkinut nyt kaksi rusovuohenkuusamaa kokeeksi kuivahkoon kalliorinteeseen. Sen kehutaan olevan vaatimaton valo-olosuhteiden ja maaperän suhteen, niin ajattelin kokeilla rinnettä peittämään tämmöiset yksilöt.
Keväällä ostettu Cool splash
Nuppua pukkaa
[/quote]
Ei ole noin hienostunutta rusokuusamaa meillä, ihan tavisversiota vain. Entisessa naapurissa rusovuohenkuusama oli puutarhaharrastaja miehen silmäterä. Kukkivat kuivassa rinteessä upeasti ja syyskesällä punaiset marjat loistivat kuin timantit. Itsellä kasvoi mökillä rakennuksen pohjoispuolella tuulisella, kuivalla paikalla ja kitui siinä. Mittaritoukat popsivat lehdet joka kevät. Vuosi sitten syksyllä leikkasin suurimman verson ja siirsin valoisampaan paikkaan. Kukkii ja marjoo kuin eri kasvi.
Hiekkaharjun kupeessa vanhan talon paikalla on suunnaton vino rusokuusama, kasvanut hoidotta ties kuinka pitkään. Käyn keväällä asiakseni ihailemassa kukkia alkukesällä.
Kuva perjantaina 18.8. mökiltä- Mittarintoukan vaivaaman oksan poistin joku aika sitten. Talvehtivat koteloina? kaiketi lehtikäärylöissä, joten toukkaset vähentyvät jälleen. .
Hiekkamaata tässäkin on. Aurinko paistaa aamulla suoraan ja puolen päivän jälkeen puiden välistä. Mutta mikään paahteinen paikka ei ole, ehkä vielä aurinkoisempi paikka sopisi paremmin, mutta niitä ei tahdo tästä pihasta löytyä…
Mun pari cool splashia kituuttelivat paahteessa monta vuotta, joten siirsin ne edelleen aika kuivaan, mutta vähän varjoisampaan paikkaan. Ans kattoo, ei ne varmaan ainakaan hullummiksi mene.
Huomasin jo aiemmin, että molempiin alkoi ilmestyä yksivärisiä lehtiä, tai siis oksia, joissa kaikki lehdet tuollaisia. Mikäköhän tuon aiheuttaa? Muistan joskus asiasta lukeneeni täältä jonkin muun kasvin yhteydessä, mutta tietenkään en enää muista mitään.
on kuusamakasvien heimoon kuuluva kasvilaji. Se on noin metrin korkuinen pensas, jota kasvatetaan koristekasvina. Rusolehtikuusaman syysväri on näyttävän punainen, ja sen kukat ovat pienet ja vihertävänkeltaiset. Nimensä kasvi on saanut siitä, että sen lehdet ovat nuorina punertavat
Vuohenkuusamat peittävät maanpinnan täydellisesti sekä auringossa että varjossa. Keltaisia pikkukukkia puhkeaa heinäkuun alusta myöhäissyksyyn. Tämä laji on vuohenkuusamista tihein, tuuhein ja tasaisin; versot ovat jäykät ja pystyt.